سخت‌افزار

CES 2020: توان مصرفی بالای پردازنده‌های Comet Lake برای اینتل دردسرساز شد!

CES 2020: توان مصرفی بالای پردازنده‌های Comet Lake برای اینتل دردسرساز شد!

اگر اخبار دنیای پردازنده را دنبال کرده باشید حتما به خوبی می‌دانید که اینتل قصد داشت در جریان نمایشگاه CES از پردازنده‌های جدید خانواده Comet Lake خود رونمایی کند. براساس اطلاعات قبلی به نظر می‌رسد اینتل این پردازنده‌های جدید را در سری Core 10000 رونمایی خواهد کرد.

با توجه به گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده، تولیدکنندگان مادربرد به وظیفه خودشان عمل کرده و مادربردهای سوکت LGA 1200 خود را در نمایشگاه CES به معرض نمایش گذاشتند. اما ظاهرا اینتل به آنها گفته که به علت پاره‌ای از مشکلات لجستیکی، این مادربردها را از دید عموم جمع‌آوری کنند. در واقع این مشکلات در لحظات آخر برای اینتل به وقوع پیوسته و تمام پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های این غول تراشه را بر هم زده است.

به نظر می‌رسد عدم رونمایی از پردازنده‌های Comet Lake و همچنین حضور نداشتن اکوسیستم جدید اینتل در جریان نمایشگاه CES امسال تا حد زیادی تقصیر خود اینتل باشد! خانواده جدید کامت لیک تعداد هسته‌ها را برای پردازنده‌های رده دسکتاپ تا حداکثر 10 هسته و 20 رشته پردازشی افزایش داده است. متاسفانه این پردازنده همچنان با فناوری نسبتا قدیمی 14 نانومتری که در نسل قبلی پردازنده‌های اینتل، یعنی Skylake نیز شاهد آن بوده‌ایم، تولید شده‌اند.

به همین دلیل اینتل واقعا کار زیادی برای کاهش مصرف انرژی و دمای افزایش یافته نمی‌تواند انجام دهد. به گفته منابع نزدیک، این مهمترین دلیل اینتل برای عدم حضور و معرفی پردازنده‌های کامت لیک در جریان نمایشگاه CES 2020 است. در واقع با توجه به افزایش تعداد هسته و معماری پردازنده‌های Comet Lake، توان مصرفی آنها اکنون به عدد قابل توجه 300 واتی رسیده است!

برای مثال یک پردازنده Core i9 10900K که در سطح دوم توان مصرفی (PL2) قرار می‌گیرد توان مصرفی 250 واتی را نشان می‌دهد که به احتمال بسیار زیاد در شرایط کاری پرفشار از عدد 300 وات نیز فراتر خواهد رفت.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *