سخت‌افزار

SK Hynix سمپلینگ حافظه‌های فلش 96 لایه‌ای 4D QLC NAND را آغاز کرد

4D QLC NAND

 SK Hynix امروز اعلام کرد که نخستین نمونه‌های یک ترابایتی حافظه‌های جدید QLC خود را در اختیار کمپانی‌های اصلی تولیدکننده کنترلرهای اس اس دی قرار داده است. این کمپانی تکنولوژی QLC خود را در نخستین حافظه CTF 96 لایه‌ای و از نوع 4D QLC NAND مورد استفاده قرار داده است. SK Hynix در نظر دارد به زودی این فناوری جدید و پیشرفته از حافظه‌های 1 ترابایتی و 96 لایه‌ای خود را در محصولات بیشتری ارائه کند.

بدین ترتیب بازار محصولات ذخیره‌سازی مبتنی بر حافظه‌های QLC باید انتظار یک تحول بزرگ از نظر نسبت ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات به ابعاد را داشته باشد. فناوری QLC چهار بیت اطلاعات را تنها در یک سلول NAND ذخیره می‌کند و چگالی اطلاعات بیشتری را نسبت به فناوری TLC با امکان ذخیره سه بیت در سلول، ارائه می‌دهد.

حافظه‌های فلش 96 لایه‌ای 4D QLC NAND به این کمپانی اجازه می‌دهد تا امکان تولید محصولات ذخیره‌ساز اطلاعات با ظرفیت بالا و قیمت پایین‌تر برای دیگر تولیدکنندگان میسر شود. یک کمپانی تولیدکننده ذخیره‌ساز جانبی می‌تواند باتوجه به معماری چهار صفحه‌ای این فناوری جدید در هر چیپ به جای دو صفحه از چهار صفحه بهره ببرد که این موضوع به علت کوچکتر شدن صفحات میسر شده است.

بدین ترتیب فناوری 4D QLC NAND پهنای باند اطلاعات را دو برابر نموده و حالا به جای 32 کیلوبایت تولیدکننده به 64 کیلوبایت دسترسی خواهد داشت. محصول تولید شده مبتنی بر این فناوری قادر است به صورت همزمان تا حداکثر 64 کیلوبایت دیتا را پردازش نموده و بنابراین از نظر قیمت و کارایی نسبت به نسل‌های قبلی شرایط به مراتب بهینه‌تری را ارائه دهد.

SK Hynix قصد دارد با ارائه فناوری 4D QLC NAND جایگاه محکم‌تری را در بازار eSSD برای خود دست و پا کند. قابل ذکر است که این درایوهای ذخیره‌ساز به سرعت در حال جایگزینی با هارد دیسک‌ها بوده و فضای ذخیره سازی NAND Flash تا 16 ترابایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *