نرم‌افزار

موزیلا قابلیت‌های امنیتی جدیدی را در فایرفاکس آزمایش می‌کند

فایرفاکس

موزیلا همچنان به تلاش خود برای توسعه بیلدهای جدید مرورگر وب فایرفاکس با قابلیت‌های نظارتی-امنیتی بیشتر ادامه می‌دهد. این کمپانی امروز اعلام کرد که در حال آزمایش یک قابلیت ضد ردیابی جدیدی است که دیگر به وب‌سایت‌ها اجازه نخواهد داد با دریافت و ثبت اطلاعات مربوط به مرورگر اینترنتی کاربر(اصطلاحا فینگرپرینت)، آنها را ردیابی کنند. نکته قابل توجه در این خصوص این است که حتی اگر کاربر کوکی‌های مرورگر وب خود را پاک کند نیز با چنین امکانی برای این دسته از وب‌سایت‌ها وجود خواهد داشت.

علاوه بر این، موزیلا در حال کار بر روی قابلیتی است که ماینرهای ارزهای رمزنگاری شده که به صورت مخفیانه درون برخی وب‌سایت کارگذاری می‌شوند را متوقف خواهد نمود.

روشی که وب‌سایت‌ها برای فینگرپرینت کردن کاربران استفاده می‌کنند معمولا شامل کنار هم قرار دادن جزییات کوچکی در خصوص تنظیمات سیستم کاربر می‌شود. این جزییات می‌تواند سیستم عامل کاربر، نوع فونت مورد استفاده و حتی ابعاد صفحه نمایش سیستم کاربر شود.

این اطلاعات توسط سرویس‌های ردیابی به منظور ایجاد یک فینگرپرینت یا اثر منحصر به فرد برای هر کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند و متاسفانه این موضوع حتی در صورت غیرفعال امکان ردیابی در مرورگرهای وب، باز هم اتفاق می‌افتد. با استفاده از این اطلاعات وب‌سایت و عواملی که در پشت پرده آن قرار دارند می‌توانند رفتار کاربر را در وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کند رصد نمایند.

فایرفاکس اکنون در حال آزمایش قابلیت جدید حفاظت در برابر ردیابی است که در صورت موفقیت این دسته از وب‌سایت‌ها دیگر امکان ردیابی کاربران را نخواهند داشت. اپل نیز در جریان رویدادش در WWDC سال گذشته میلادی اعلام کرد که چنین قابلیتی را در مرورگر وب سافاری خود ارائه خواهد نمود.

اسکریپت‌های کریپتوکارنسی پنهان شده درون وب‌سایت همچنان یکی از مشکلات فضای آنلاین محسوب می‌شوند. فایرفاکس در تلاش است تا با ارائه قابلیتی در این زمینه این مشکل را تا حد زیادی برطرف نماید.

منبع: ubergizmo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *