کنسول‌های بازی

لیست کاملی از مشخصات فنی Xbox Series X منتشر شد

ریز مشخصات فنی Xbox Series X منتشر شد

مایکروسافت سرانجام لیست کامل مشخصات سخت‌افزاری کنسول بازی نسل جدید خود تحت عنوان Xbox Series X را منتشر کرد. با نگاهی کوتاه به این لیست می‌توان دریافت که ایکس‌باکس جدید از نظر قدرت پردازشی هم رده دسکتاپ‌های گیمینگ حرفه‌ای ظاهرا خواهد شد. خبر بد این که با این مشخصات سخت‌افزاری، حتی با در نظر گرفتن این موضوع که ایکس‌باکس جدید به صورت انبوه تولید خواهد شد باز هم احتمال اینکه مایکروسافت کنسول بازی جدیدش را با قیمتی کمتر از 500 دلار عرضه کند کمی بعید به نظر می‌رسد.

مایکروسافت برای این کنسول بازی یک سیستم‌روی‌چیپ یا SoC سفارشی را در نظر گرفته که با همکاری AMD و بر پایه ریزمعماری Zen 2 این شرکت توسعه یافته است. این چیپ جدید که از هسته‌های پردازشی 32 و 64 بیتی بهره می‌برد با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده و از 8 هسته برخوردار است. با فعال شدن قابلیت SMT تعداد هسته‌های منطقی این چیپست به 16 عدد می‌رسد که نسبت به 8 هسته پردازنده Jaguar استفاده شده در ایکس‌باکس وان ایکس به مراتب بالاتر است.

ریز مشخصات فنی Xbox Series X منتشر شد

سرعت هسته‌های این پردازنده در حالت معمول 3.80 گیگاهرتز و در حالتی که SMT فعال باشد به 3.66 گیگاهرتز می‌رسد. پردازشگر گرافیکی Xbox Series X جزء دیگری از این SoC جدید است که امکان اجرای بازی‌ها با وضوح 4K UHD را به همراه فناوری ردیابی اشعه همزمان میسر می‌کند. این پردازشگر گرافیکی بر پایه معماری جدید RDNA2 شرکت AMD است که از 52 واحد پردازشی (هر واحد شامل 64 پردازنده استریم و در مجموع 3328 پردازنده استریم) بهره برده و از DXR 1.1 و سایه‌زنی با نرخ متغیر یا VRS پشتیبانی می‌کند.

کنسول بازی Xbox Series X از 16 گیگابایت حافظه GDDR6 با رابط 320 بیتی بهره می‌برد که 10 گیگابایت از آن با پهنای باند 560 گیگابایت بر ثانیه و 6 گیگابایت دیگر نیز با پهنای باند 336 گیگابایت بر ثانیه فعالیت می‌کنند. 1 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی سریع NVMe با نرخ تبادل اطلاعات حداکثر 2400 مگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که نسبت به نسل قبلی یک جهش بزرگ است.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *