شبکه و اینترنت

میلیون‌ها رمزعبور اینستاگرام در قالب متن ساده ذخیره شده‌اند

رمزعبور

اگر اخبار دنیای شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید حتما می‌دانید که فیسبوک ماه گذشته گزارشی از یک نقص امنیتی را منتشر کرد که در آن ده‌ها هزار نفر از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند. در این گزارش آمده است که رمزعبور این کاربران در قالب متن ساده ذخیره شده و افرادی که به سیستم‌های داخلی این شبکه اجتماعی دسترسی داشته باشند به راحتی می‌توانند این رمزهای عبور را نیز مشاهده کنند.

پس از آن اینستاگرام بدون سر و صدا بخشی از این مشکل را برطرف کرد اما حالا گفته می‌شود رمزعبور میلیون‌ها نفر از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام در قالب متن ساده ذخیره شده‌اند و این موضوع در خصوص صدها میلیون کاربر فیسبوک لایت و همچنین ده‌ها میلیون کاربر فیسبوک نیز صادق است.

معمولا رمزهای عبور با فرمت رمزنگاری شده ذخیره و نگهداری می‌شوند. بدین ترتیب وب‌سایت‌ها اجازه پیدا می‌کنند تا بدون اینکه رمزعبور کاربر را بخوانند صحت آن را تایید نموده و کاربر وارد حساب کاربری خود شود. اما باتوجه به خطاهای مختلفی که در سیستم‌های فیسبوک بروز پیدا کرده از سال 2012 میلیون‌ها رمزعبور در قالب متن ساده و بدون هیچگونه پروتکل رمزنگاری ذخیره شده‌اند.

این کمپانی در ماه مارس گفته بود که این مشکل امنیتی را برطرف نموده است. رمزهای عبور ذخیره شده در قالب متن ساده در سرورهای این شبکه اجتماعی در معرض دسترسی بالغ بر 20 هزار کارمند فیسبوک قرار داشته است. این کمپانی می‌گوید موضوع دسترسی کارمندان به رمزهای عبور را بررسی نموده و تاکنون هیچ نشانه‌ای از سواستفاده را مشاهده ننموده است.

یک سخنگوی فیسبوک در بیانیه‌ای عنوان داشته:

این مشکل امنیتی به صورت گسترده مطرح شده و این موضوع را می‌دانیم اما باید بگویم که اکنون متوجه شده‌ایم رمزهای عبور بیشتر از چیزی که گمان می‌کردیم بدین صورت ذخیره شده‌اند و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا مشکلی برای این کاربران به وجود نیاید.

منبع: ubergizmo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *