سایر تکنولوژی‌ها

اینتل از فناوری Thunderbolt 4 رونمایی کرد

اینتل از فناوری Thunderbolt 4 رونمایی کرد

طی سه سال اخیر، کمپانی اینتل چندین تغییر مختلف را در فناوری انحصاری خود تحت عنوان تاندربولت ایجاد کرد تا نه تنها آن را به یک راهکار رایج‌تر تبدیل کند بلکه بهینگی و سرعت تبادل اطلاعات حتی بهتر از قبل را در اختیار کاربران قرار دهد. این کمپانی با ارائه مشخصات و نیازمندی‌های فناوری تاندربولت 3 به انجمن USB-IF تلاش کرد تا این فناوری تبادل اطلاعات سریع را به شکل بهتری با پورت‌های USB سازگار کند و شاید به همین خاطر است که پورت‌های USB 4 قادرند پهنای باند فوق‌العاده 40 گیگابیت بر ثانیه‌ای را در اختیار کاربران قرار دهند، پهنای باندی که حتی دو برابر نسبت به USB 3.2 نسل دوم نیز بیشتر است!

اما کمپانی اینتل امروز از نسل جدید فناوری تاندربولت خود تحت عنوان Thunderbolt 4 رونمایی کرد. این استاندارد جدید چند ویژگی مهم دارد. پهنای باند در این استاندارد همان 40 گیگابیت بر ثانیه باقی مانده است، اما کنترلرهای جدید اینتل سه پورت داون‌استریم را معرفی می‌کند که این پهنای باند را به‌صورت اشتراکی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و بدین ترتیب امکان اتصال راحت‌تر لوازم جانبی بیشتر به کامپیوتر شخصی وجود خواهد داشت. این ویژگی برای داک‌های مبتنی بر اتصال تاندربولت بسیار مهم تلقی می‌شود، چرا که اکنون آنها قادرند تعداد پورت بیشتری را به کاربر ارائه بدهند.

اینتل همچنین با فناوری Thunderbolt 4 ویژگی پشتیبانی از دو مانیتور 4K و یا یک پنل 8K را ارائه می‌دهد. به‌علت سازگاری عمومی، تاندربولت 4 به‌خوبی با دستگاه‌های مجهز به نسل‌های قبلی استاندارد USB سازگاری دارد و تولیدکنندگان لوازم جانبی برای هماهنگی بهتر با فناوری جدید اینتل می‌توانند از یک کابل USB Type-C به Type-C بهره ببرند.

استاندارد جدید اینتل از قابلیت شارژ با توان 100 واتی نیز پشتیبانی می‌کند و برای شارژ سایر دستگاه‌ها مانند گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی نیز حداکثر توان 15 واتی ارائه می‌شود. نخستین کنترلرهای مبتنی بر فناوری Thunderbolt 4 بر پایه سری 8000 اینتل (JHL8540 و JHL8340) خواهند بود و احتمالا تا پایان سال روانه بازار خواهند شد.

منبع: windowscentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *