سخت‌افزار

کمپانی TSMC از شرکت GlobalFoundaries شکایت کرد!

کمپانی TSMC از شرکت GlobalFoundaries شکایت کرد!

اگر به خاطر داشته باشید، پیشتر در طی خبری اعلام شد که کمپانی TSMC قصد دارد تا از رقیب خود درزمینهٔ صنایع ریخته‌گری، یعنی GlobalFoundaries شکایت کرده و دعاوی خود را ارائه نماید، اکنون کمپانی TSMC این تصمیم خود را عملی کرده و در تاریخ 30‌ام سپتامبر سال جاری میلادی، چندین مورد از دعاوی گوناگون را در کشورهای آمریکا، آلمان و سنگاپور برعلیه کمپانی GF ارائه داده است.

کمپانی TSMC بر این عقیده است که شرکت GF تعداد 25 مورد از اختراعات و فناوری‌های به ثبت رسیده توسط خود درزمینهٔ‌هایی نظیر لیتوگرافی‌های 40 نانومتر، 28 نانومتر، 22 نانومتر، 14 نانومتر و 12 نانومتر را نقض کرده و به استفاده غیرقانونی از آن‌ها در محصولات و نودهای خود اقدام نموده است. در شکایت مطرح شده، کمپانی TSMC درخواست توقف استفاده از فناوری‌های خود توسط کمپانی GF و دریافت غرامت جهت جبران ضررهای وارده را داشته است. 25 اختراع نقض شده گستره متفاوتی از فناوری‌های مختلف درزمینهٔ‌هایی نظیر طراحی ترانزیستورهای FinFET، تکنیک‌های ایزولاسیون حفره‌های سطحی، متدهای الگوبرداری دوگانه و … را تحت پوشش در آورده است. کمپانی TSMC تاکنون تعداد 37 هزار برگ اختراع را تحت نام خود به ثبت رسانده و موفق به قرارگیری نام خود در فهرست 10 کمپانی برتر درزمینهٔ فناوری در ایالات متحده آمریکا برای سه سال پیاپی شده است.

کمپانی TSMC درزمینهٔ ارائه مدل‌های ریخته‌گری نیمه هادی مجتمع از جمله پیشروهای موجود به شمار رفته و نقش بسیار اساسی را در تسهیل تأمین زنجیره محصولات به‌صورت جهانی ایفا می‌کند. این موضوع در مورد کمپانی GlobalFoundaries نیز صادق بوده و در صورت بروز مشکل برای هرکدام از آن‌ها، می‌توان گفت که صنعت طراحی و توسعه پردازشگرها و تراشه‌های کامپیوتری با شوک عظیم و بعضاً غیرقابل بازیابی برای چندین سال پیاپی مواجه می‌شود که نتیجه آن در کاهش چشمگیر عرضه و افزایش قابل توجه تقاضا می‌تواند قابل مشاهده باشد. نظیر شما چیست؟ آیا تاثیر جنگ شکل گرفته بین دو کمپانی TSMC و GF بر بازار سیستم‌های رایانه‌ای قابل لمس است؟

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *