نماد سایت فروشگاه آنلاین جیبانو

آموزش اجرای اپلیکیشن‌های آندرویدی فروشگاه گوگل پلی بر روی ویندوز 11

آموزش اجرای اپلیکیشن‌های آندرویدی فروشگاه گوگل پلی بر روی ویندوز 11

همانطور که از اخبار و اطلاعات تاکنون منتشر شده می‌دانیم، امکان نصب زیرسیستم ویندوز برای آندروید (Windows Subsystem for Android یا به‌اختصار WSA) برای فراهم آوردن امکان اجرای اپلیکیشن‌های آندرویدی در محیط ویندوز 11 امکان‌پذیر می‌باشد. این ویژگی که در نوع خود استقبال کاربران را نیز به دنبال داشته است در حال حاضر از محدودیت بزرگ نیاز به دانلود نرم‌افزارها از نسخه‌ای سفارشی از فروشگاه Amazon Appstore که در حال حاضر میزبان تنها 50 اپلیکیشن می‌باشد رنج می‌برد؛ حال این سؤال پیش می‌آید که آیا امکان گسترش این محدودیت وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که بله، اما دستورالعمل موجود کمی طولانی بوده و ممکن است در اولین امتحان نیز پاسخ مناسب و مطلوب گرفته نشود.

امکان بارگذاری جانبی اپلیکیشن‌های آندرویدی بر روی سیستم‌عامل ویندوز 11 امکان‌پذیر می‌باشد، اما به دلیل عدم وجود سرویس‌های گوگل پلی که تحت عنوان Google Play Services در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و به‌صورت کلی دستگاه‌های آندرویدی شناخته می‌شود، بستر مناسب برای عملکرد صحیح برخی از نرم‌افزارها همچون Gmail و Google Maps مهیا نمی‌باشد. در صورتی که شما نیز نسبت به فراهم نمودن این بستر بر روی ویندوز 11 برای نصب تقریباً تمامی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های آندرویدی مصمم هستید، ادامه نوشته را مطالعه کرده و دستورالعمل‌های گردآوری شده را قدم به قدم و با دقت دنبال و اجرا نمایید.

نصب فروشگاه گوگل پلی یا به عبارتی دیگر Google Play Store بر روی ویندوز 11 نیازمند تنظیم چندین ابزار گوناگون از جمله پیکربندی پلتفرم لینوکس، اجرای فرآیندهای اجرایی از طریق منوی CMD و PowerShell می‌باشد. فرآیند آماده‌سازی نیازمند حذف تمامی نسخه‌های WSA از پیش نصب شده بر روی سیستم‌عامل و سپس نصب تازه نسخه تغییر یافته این بستر برای پلتفرم‌های آندروید و اوبونتو می‌باشد. علاوه بر آن فعال‌سازی حالت توسعه‌دهنده (Developer Mode) در سیستم‌عامل ویندوز 11 و نصب نرم‌افزارهایی همچون 7zip برای اکسترکت فایل‌های فشرده دانلودی نیز لازم و ضروری است.

پاک‌سازی نسخه اولیه WSA

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، از آنجایی که امکان اجرای هم‌زمان نسخه‌های اولیه و سفارشی بستر WSA میسر نمی‌باشد، پاک‌سازی ورژن اورجینال به عنوان قدم شروع لازم و ضروری می‌باشد. در صورتی که هیچ‌گونه نسخه‌ای از این بستر بر روی ویندوز 11 مورد استفاده شما نصب نمی‌باشد، می‌توانید این قدم را نادیده گرفته و به مرحله “نصب بستر WSL2” مراجعه نمایید.

حال شرایط برای نصب زیرسیستم لینوکس بر روی ویندوز 11 مهیا می‌باشد.

نصب بستر WSL2

نصب فروشگاه پلی استور بر روی سیستم‌عامل ویندوز 11 نیازمند یک توزیع لینوکس برای پیشبرد روند عملیات می‌باشد. در صورتی که زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (Windows Subsystem for Linux) را پیشتر بر روی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید، کافی است تا این قدم را نادیده گرفته و به مرحله “فعال‌سازی Developer Mode” مراجعه نمایید. برای نصب بستر WSL در کنار توزیع اوبونتو از سیستم‌عامل لینوکس کافی است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

wsl --install

مراحل نمایان شده بر روی صفحه را برای اتمام تنظیم توزیع اوبونتو دنبال کنید.

فعال‌سازی حالت توسعه‌دهنده (Developer Mode)

پس از اتمام این مرحله، امکان بارگذاری جانبی اپلیکیشن‌های گوناگون بر روی ویندوز 11 امکان‌پذیر می‌گردد.

نصب نرم‌افزار 7zip

از آنجایی که دستیابی به فایل‌های فشرده موجود در درون نگهدارنده‌های گوناگون در ادامه دستورالعمل لازم و ضروری می‌باشد، پیشنهاد می‌شود تا پیش از دنبال نمودن ادامه متن نرم‌افزار 7zip را دانلود و بر روی رایانه شخصی خود نصب نمایید. اگرچه امکان استفاده از دیگر ابزارهای مشابه همچون WinRAR نیز مهیا می‌باشد، اما عدم پشتیبانی از برخی فرمت‌های خاص ممکن است در ادامه منجر به بروز مشکلاتی شود.

دانلود WSA

فرآیند اجرای اپلیکیشن‌های آندرویدی از طریق فروشگاه گوگل پلی نیازمند ساخت نسخه‌ای سفارشی از زیرسیستم ویندوز برای پلتفرم آندروید می‌باشد که این خود نیازمند دانلود پکیج مورد نیاز و ایجاد تغییرات مربوطه است.

MicrosoftCorporationII.WindowsSubsystemForAndroid_1.7.32815.0_neutral_~_8wekyb3d8bbwe.msixbundle

نکته: در صورتی که مرورگر مورد استفاده شده از دانلود فایل اجتناب می‌کند، گزینه Keep را از میان گزینه‌های منوی دانلود انتخاب نمایید.

پس از اتمام مرحله فعلی، دانلود دیگر بسترها و قطعات همچون OpenGApps و نسخه سفارشی اسکریپ‌های WSAScript برای پیشبرد ادامه فرآیند لازم و ضروری می‌باشد.

دانلود OpenGApps

دانلود اسکریپت‌های WSAGAScript

دانلود ADB toolkit

در انتخاب فرآیند آماده‌سازی بسترها و قطعات مورد نیاز، نیاز به دانلود ابزارهای دیباگینگ پل آندروید که تحت عنوان اختصاری ADB شناخته می‌شود برای قابل استفاده نمودن فروشگاه گوگل پلی نیز لازم و ضروری می‌باشد.

ساخت فولدرهای مورد نیاز

ادامه روند دستورالعمل نیازمند ساخت سه پوشه در درایو C برای خارج نمودن محتویات فایل‌های دانلود شده از حالت فشرده می‌باشد. از آنجایی که در ادامه متن به استفاده از دایرکتوری‌های از پیش تعیین شده پرداخته‌ایم، پیشنهاد می‌شود تا فولدرهای مربوطه را نیز در همین پارتیشن ایجاد نمایید؛ در غیر این صورت باید تغییرات مربوطه را در مسیر دایرکتوری به‌صورت دستی اعمال کنید.

ساخت یک نسخه سفارشی از بستر WSA برای پلتفرم آندروید

از آنجایی که نسخه اولیه بستر WSA امکان نصب فروشگاه گوگل پلی را سلب کرده است، نیاز به ساخت نسخه‌ای سفارشی از این بستر لازم و ضروری می‌باشد. برای این عمل باید فایل‌های مورد نیاز از محتویات دانلود شده خارج و سپس تغییرات لازم به‌صورت دستی در آن‌ها اعمال شوند.

تنظیم محتویات فولدر WindowsSubsystemAndroid

برای اکسترکت یا به عبارتی دیگر خارج نمودن نسخه اولیه بستر WSA در اولین فولدر ایجاد شده در قدم قبل مراحل زیر را دنبال نمایید:

C:\WindowsSubsystemAndroid\

C:\WindowsSubsystemAndroid\

اکنون تمامی فایل‌های مورد نیاز برای پیشبرد ادامه روند در فولدر WindowsSubsystemAndroid در دسترس قرار گرفته‌اند.

تنظیم محتویات فولدر GAppsWSA

برای اکسترکت یا به عبارتی دیگر خارج نمودن نسخه اولیه بستر WSA در دومین فولدر ایجاد شده در قدم قبل مراحل زیر را دنبال نمایید:

C:\GAppsWSA\

C:\GAppsWSA\#GAPPS\

اکنون تمامی فایل‌های مورد نیاز برای پیشبرد ادامه روند در فولدر GAppsWSA در دسترس قرار گرفته‌اند.

تنظیم محتویات فولدر ADBKit

برای اکسترکت یا به عبارتی دیگر خارج نمودن نسخه اولیه بستر WSA در سومین فولدر ایجاد شده در قدم قبل مراحل زیر را دنبال نمایید:

C:\ADBKit\

استفاده از این فایل‌ها در انتهای دستورالعمل برای رفع مشکل دسترسی به فروشگاه گوگل پلی لازم و ضروری می‌باشد.

کپی فایل‌های ایمیج مورد نیاز

پیش از پرداختن به ادامه آموزش کپی نمودن چهار فایل ضروری از فولدر WindowsSubsystemAndroid به درون پوشه #IMAGES لازم و ضروری می‌باشد. برای این منظور کافی است تا مراحل زیر را دنبال نمایید.

C:\WindowsSubsystemAndroid\

C:\GAppsWSA\#IMAGES

پس از انجام موفقیت‌آمیز مراحل ذکر شده، نیاز به استفاده از یک توزیع لینوکس برای ایجاد نسخه‌های سفارشی از بستر WSA برای پلتفرم آندروید لازم و ضروری می‌باشد.

ایجاد تغییرات در بستر WSA برای آندروید جهت نصب فروشگاه گوگل پلی

sudo su
cd /mnt/c/GAppsWSA

sudo apt-get update
sudo apt-get install unzip lzip

sudo apt-get install dos2unix

dos2unix ./apply.sh
dos2unix ./extend_and_mount_images.sh
dos2unix ./extract_gapps_pico.sh
dos2unix ./unmount_images.sh
dos2unix ./VARIABLES.sh

./extract_gapps_pico.sh
./extend_and_mount_images.sh
./apply.sh

./unmount_images.sh
C:\GAppsWSA\#IMAGES

C:\WindowsSubsystemAndroid

C:\GAppsWSA\misc

C:\WindowsSubsystemAndroid\Tools

پس از اتمام موفقیت‌آمیز مراحل ذکر شده، نسخه سفارشی بستر WSA برای نصب بر روی سیستم‌عامل ویندوز 11 آماده می‌باشد.

نصب نسخه تغییر یافته WSA بر روی ویندوز 11

Add-AppxPackage -Register C:\WindowsSubsystemAndroid\AppxManifest.xml

پس از اتمام مراحل ذکر شده در این بخش، زیرسیستم ویندوز برای آندروید و فروشگاه گوگل پلی بر روی ویندوز 11 نصب خواهند شد، اما این فروشگاه همچنان کار نکرده و نیاز به انجام تغییرات بیشتر لازم و ضروری می‌باشد، بنابراین ادامه نوشته را دنبال نمایید.

تنظیم فروشگاه گوگل پلی بر روی بستر WSA

cd C:\adbkit
adb.exe connect 127.0.0.1:58526

adb.exe shell
su
setenforce 0

پس از اتمام موفقیت‌آمیز مراحل ذکر شده، اکنون امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌های آندرویدی بر روی ویندوز 11 از طریق فروشگاه پلی استور میسر می‌باشد. حال می‌توانند درست همانند تلفن همراه خود به جستجوی این فروشگاه پرداخته و به نصب اپلیکیشن‌های مورد نظر خود، درست همانند نرم‌افزارهای ویندوزی اقدام نمایید.

خروج از نسخه موبایل