سخت‌افزار

استاندارد PCIe 6.0 در سال 2021 میلادی عرضه می‌شود

استاندارد PCIe 6.0 در سال 2021 میلادی عرضه می‌شود

در حالی که فناوری PCIe 4.0 اخیراً به بازار عرضه شده و سر و صدای بسیاری را نیز به راه انداخته است، جدیدترین اخبار منتشره پیرامون این موضوع حکایت از آن دارند که نسخه ششم این استاندارد، یعنی PCIe 6.0 در حال طی نمودن مراحل آماده‌سازی خود بوده و برای عرضه زمانی در سال 2021 میلادی در نظر گرفته شده است. امتیاز معرفی عمومی نسخه چهارم فناوری برای اولین بار از آن کمپانی ای‌ام‌دی بوده و این تکنولوژی هم‌اکنون در مادربردهای مبتنی بر چیپست X570 قابل دسترس می‌باشد.

اقتباس فناوری اینترنت همراه 5G در سال 2021 میلادی با گستردگی بسیار فراوانی همراه شده و به‌عنوان جایگزینی قابل توجه نسبت به نسخه پیشین آن (4G) در اقصی نقاط کره زمین قابل دسترس می‌باشد، بنابراین عرضه بستری جهت پشتیبانی از سیستم‌های سرور، زیرساخت‌های شبکه مبتنی بر پهنای باند بالا و درگاه‌های ورودی و خروجی بسیار سریع برای کاربردهای HPC و هوش مصنوعی بیش از پیش احساس می‌شود. این موضوع از جمله اصلی‌ترین دلایل موجود جهت عرضه فناوری PCIe 6.0 زمانی در سال 2021 به شمار می‌رود. بر طبق اطلاعات منتشره از جانب گروه PCI-SIG، تکنولوژی مذکور اکنون به نسخه پیش عرضه 0.3 رسیده است.

استاندارد PCIe 6.0 در سال 2021 میلادی عرضه می‌شود

تست‌ها و آزمایش‌های بیشتر جهت تضمین عملکرد و قابلیت اطمینان استاندارد PCIe 6.0 در سال 2020 انجام می‌پذیرند. با انتشار رسمی مشخصات فنی فناوری در سال 2021 میلادی، احتمال عرضه اولین دستگاه‌های مبتنی بر آن در همان سال و همچنین سال‌های پیش رو بسیار بالا است. از جمله مشخصات فنی قابل پشتیبانی توسط تکنولوژی فوق می‌توان به 64 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند بر هر مسیر، افزایش گستردگی پهنای باند به 256 گیگابیت بر ثانیه در حالت x4 و 1 ترابیت بر ثانیه در حالت x16 (128 گیگابایت بر ثانیه بر هر مسیر) اشاره کرد. نظر شما چیست؟ آیا این نسخه از استاندارد می‌تواند در قالب یک زیرساخت عظیم به رفع نیازمندی‌های موجود در حوزه انتقال اطلاعات و افزایش چشمگیر پهنای باند بپردازد؟

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *