سخت‌افزار

آشنایی با انواع کیبوردهای مکانیکی و مزیت‌ها و معایب هر یک از آن‌ها

آشنایی با انواع کیبوردهای مکانیکی و مزیت‌ها و معایب هر یک از آن‌ها

در حال که صفحه‌کلیدهای غشایی یا به عبارتی دیگر Membrane به‌صورت گسترده‌ای در وسایل و دستگاه‌های مورد استفاده روزمره به چشم می‌خورند، تایپیست‌ها، گیمرها و به‌صورت کلی کاربری‌های مستقیم رایانه شخصی کیبوردهای مکانیکی را بیشتر ترجیح می‌دهند. صفحه‌کلیدها که به‌صورت کلی یکی از اصلی‌ترین قطعات ورودی کامپیوتر را تشکیل می‌دهند از گذشته دیرباز تاکنون با کاربران و مصرف‌کنندگان همراه بوده و بدون شک شما نیز به‌وسیله تایپ آدرس وب‌سایت و یا جستجوی عبارت مناسب در موتور جستجوگر گوگل توسط یک کیبورد مکانیکی موفق به یافتن و مراجعه به این مطلب شده‌اید. به لطف سویچ‌های مکانیکی پنهان شده در زیر سرپوش کلیدها، صفحه‌کلیدهای مکانیکی به کاربران خود اجازه می‌دهند تا با سرعت و دقت بسیار بالاتری به تایپ پرداخته و احساس خوشایندی را هنگام فشردن هر کلید به شخص منتقل می‌کنند.

اگرچه کیبوردهای مکانیکی نیز با توجه به توضیحات پاراگراف قبل به‌صورت گسترده‌ای در حال استفاده به‌وسیله کاربران رایانه‌های شخصی می‌باشند، اما سویچ‌های به کار رفته در طراحی و توسعه آن‌ها یکسان نمی‌باشند. یک صفحه‌کلید به معنای واقعی کلمه با توجه به نوع سویچ‌های تشکیل‌دهنده خود قابل تمایز با دیگر محصولات می‌باشد، درست همانند یک اتومبیل که موتور به عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده در ویژگی‌هایی همچون سرعت، قدرت، مصرف سوخت و … مطرح می‌باشد.

یک صفحه‌کلید مکانیکی چگونه کار می‌کند؟

یک کیبورد مکانیکی همان‌طور که از عنوان آن مشخص است از حقیقت وجود یک سویچ مکانیکی در قسمت زیرین سرپوش هر کلید عنوان خود را به ارث برده است. در طراحی و توسعه این طبقه از دستگاه‌های ورودی اطلاعات، غشاء لاستیکی به‌وسیله یک مکانیسم مکانیکی جایگزین شده است که مزیت آن به نیاز به اعمال نیرو توسط انگشتان دست جهت فشردن هر کلید و به پایین راندن یک محور که توسط فنری کوچک مقاوم شده است و افزایش دقت، سرعت استفاده و بازخورد فیزیکی به‌منظور بهبود دقت به وضوح قابل مشاهده است.

آشنایی با انواع کیبوردهای مکانیکی و مزیت‌ها و معایب هر یک از آن‌ها

هر سویچ در نگاه کلی و به‌صورت ساده از چند قطعه تشکیل شده است. سرپوش هر کلید که به‌راحتی نیز قابل جدا شدن است به یک ساقه که در حقیقت همان محور اشاره شده در پاراگراف قبل می‌باشد متصل شده است. فاکتورهایی از جمله فاصله لازم برای پایین رفتن هر کلید، نیروی مورد نیاز برای اعمال، شکل ساختاری، ارتفاع و … مستقیماً توسط بخش ساقه سویچ تعیین می‌شوند. این بخش توسط یک فنر کوچک نیز مورد پشتیبانی قرار گرفته است که در کنار یکدیگر در یک محفظه قرار گرفته و تشکیل‌دهنده ساختمان کل سویچ می‌باشند.

برخی از کلیدها از قطعه‌ای اضافه جهت اعمال ضربه‌ای کوچک در میانه مسیر نیز برخوردار می‌باشند تا به عنوان یک بازخورد صوتی یا حسی در افزایش دقت به ایفای نقش بپردازد. این ضربه معمولاً به‌وسیله یک گیره فلزی فنر مانند که در مسیر حرکت ساقه قرار گرفته است قابل پیاده‌سازی است. درنهایت هر کلید باید از دو اتصال جهت برقرار ساختن ارتباط بین دو مدار الکتریکی نیز برخوردار باشند.

آشنایی با انواع سویچ‌های کیبوردهای مکانیکی و مزیت‌ها و معایب هر کدام از آن‌ها

تمامی کیبوردهای مکانیکی موجود در بازار به‌صورت کلی در سه دسته قابل طبقه‌بندی می‌باشند که هر کدام بخش خاصی از کاربران را پوشش داده و برای کاربری یا کاربری‌های مورد نیاز توصیه می‌شوند. اگرچه یک کیبورد توسط تمامی افراد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما بهره‌مندی از مزیت‌هایی همچون افزایش دقت، سرعت و … در تمایز آن‌ها با یکدیگر تأثیرگذار می‌باشند.

آشنایی با انواع کیبوردهای مکانیکی و مزیت‌ها و معایب هر یک از آن‌ها

سویچ‌های خطی (Linear Switches)

سویچ‌های خطی ساده‌ترین نوع از سویچ‌های مکانیکی به شمار می‌روند که در طراحی آن‌ها، ساقه کلید یا محور در مسیر حرکت خود تحت هیچ‌گونه مانعی قرار نگرفته و با اعمال نیرو و حذف آن به‌صورت خطی به سمت بالا و پایین منتقل می‌شود. زمانی که یک سویچ خطی به پایین‌ترین مسیر حرکت خود که در حقیقت مکان قرارگیری اتصال الکتریکی است منتقل می‌شود، ارتباط بین مدار برقرار شده و در قالب یک مرتبه فشردن کلید تعبیر می‌شود. گیمرهای حرفه‌ای و علاقه‌مندان به بازارهای ویدئویی این دسته از صفحه‌کلیدها را بیشتر ترجیح می‌دهند، زیرا در میدان نبرد و عناوین سرعتی همچون شوتر، Race و … که کسری از ثانیه می‌تواند مرز بین پیروزی و شکست را تعیین کند، عدم وجود مانع در مسیر حرکت کلید در افزایش سرعت می‌تواند تأثیر بسزایی را به ارمغان آورد.

آشنایی با انواع کیبوردهای مکانیکی و مزیت‌ها و معایب هر یک از آن‌ها

اگرچه کمپانی‌های گوناگونی در حوزه طراحی و توسعه کیبوردهای مکانیکی فعال هستند، اما از جمله معمول‌ترین سویچ‌های خطی مورد استفاده در تولید محصولات می‌توان به Cherry MX Red اشاره کرد.

سویچ‌های حسی/لمسی (Tactile Switches)

سویچ‌های حسی از شباهت‌های تنگاتنگی با سویچ‌های خطی برخوردار می‌باشند، با این تفاوت که مکانیسم کوچکی جهت اعمال یک ضربه خفیف به کلید در مسیر حرکت ساقه قرار گرفته است. این ضربه به عنوان یک فیدبک یا به عبارتی دیگر بازخورد حسی به شخص در زمان استفاده از رایانه شخصی بسیار تأثیرگذار بوده و احساس فشردن کامل یک کلید و عمل آن را نمایانگر می‌باشد؛ به همین دلیل کاربری‌هایی که دقت را در مقایسه با سرعت بیشتر طلب می‌کنند سویچ‌های حسی را توصیه کرده و تایپیست‌ها تمایل بیشتری را به آن‌ها از خود نشان می‌دهند.

آشنایی با انواع کیبوردهای مکانیکی و مزیت‌ها و معایب هر یک از آن‌ها

علاوه بر آن از آنجایی که نیاز به فشردن کامل یک کلید جهت عمل آن وجود ندارد، کاهش سر و صدا در زمان استفاده از کیبورد و در عین حال افزایش سرعت تایپ از جمله دیگر مزیت‌های سویچ‌های حسی به شمار می‌روند (فشردن کامل یک کلید تا انتها به عنوان یکی از عوامل اصلی در تایپ پرصدا اثرگذار است). از جمله معمول‌ترین سویچ‌های این دسته می‌توان به Cherry MX Brown اشاره کرد.

سویچ‌های کلیکی (Click Switches)

سویچ‌های کلیکی در حقیقت نوع دیگری از سویچ‌های حسی به شمار می‌روند که مکانیسم اعمال ضربه در طراحی آن‌ها با یک فنر و یا گیره فلزی جایگزین شده و در مسیر حرکت محور قرار گرفته است. زمانی که کلید فشرده شده و ساقه به سمت پایین حرکت می‌کند، در مسیر خود تحت تأثیر گیره و یا فنر آن را به عقب رانده و در نتیجه بازگشت مجدد گیره به محل پیشین خود، علاوه بر اینکه ضربه کوچک جهت اعمال بازخورد حسی را ایجاد کرده، صدای کوچک کلیک مانندی را نیز به تولید می‌رساند، بنابراین فیبدک صوتی را نیز می‌توان به ویژگی‌های سویچ‌های کلیکی اضافه کرد.

آشنایی با انواع کیبوردهای مکانیکی و مزیت‌ها و معایب هر یک از آن‌ها

سویچ‌های کلیکی در مقایسه با دو دسته دیگر بیشترین بازخورد را به شخص رسانده و معمولاً برای تازه‌کاران و تایپیست‌های تازه واردی که هنوز از آشنایی آن‌چنان بالایی با نحوه کار با یک صفحه‌کلید برخوردار نیستند پیشنهاد می‌شوند. علاوه بر آن سویچ‌های کلیکی بیشترین میزان نویز صوتی و سر و صدا را به تولید رسانده و معمولاً برای استفاده در محیط‌های ساکت و یا مکان‌هایی همچون دفاتر کار و … که افراد دیگری نیز در اتاق حضور دارند توصیه نمی‌شوند. از جمله معمول‌ترین سویچ‌های مکانیکی این دسته نیز می‌توان به Cherry MX Blue اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید