معرفی

معرفی بهترین مادربردهای PCIe 4.0 برای کارت گرافیک RTX 3070

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

اگرچه کارت گرافیک محبوب RTX 3070 کمپانی انویدیا با شکاف‌های توسعه PCIe 3.0 کاملاً سازگار بوده و بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌تواند به فعالیت بپردازد، اما تهیه و خرید یک مادربرد با پشتیبانی از نسخه چهارم این فناوری، یعنی PCIe 4.0 برای بهره‌مندی از حداکثر قدرت پردازشی به ارمغان شده توسط کارت گرافیک و همچنین آینده‌نگری بیشتر در خصوص به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری پیشنهاد می‌شود؛ اما کدام یک از مادربردهای موجود در بازار برای شما مناسب هستند؟ در این نوشته تعدادی از بهترین محصولات عرضه شده توسط کمپانی‌های مختلف در فهرستی جمع‌آوری شده‌اند.

بهترین مادربردهای AMD برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

مادربرد رده پریمیوم X570

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

در صورتی که قصد بهره‌مندی از حداکثر مزیت‌ها و قابلیت‌های استاندارد PCIe 4.0 را دارید، در حال حاضر فقط چیپست X570 کمپانی ای‌ام‌دی می‌تواند این ویژگی را در اختیار شما قرار دهد که از جمله مثال‌های بارز آن می‌توان به مادربرد ROG Strix X570-E کمپانی ایسوس اشاره کرد. این محصول در حالت کلی تمامی ویژگی‌های استاندارد اشاره شده و همچنین هر آنچه که یک توسعه دهنده مادربرد قادر به افزودن آن به سخت‌افزارهای خود می‌باشد را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورده و به پشتیبانی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا همچون سوکت‌های M.2، فناوری ارتباط بیسیم Wi-Fi 6، مدار رگلاتور قدرتمند برای تغذیه پردازنده و هدرهای اختصاصی جهت نصب پمپ خنک‌کننده‌های آبی پرداخته است.

مادربرد اقتصادی B550

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

اگرچه چیپست B550 در مقایسه با تراشه اشاره شده در قسمت قبل در رده پایین‌تری قرار گرفته است، اما همچنان پشتیبانی از فناوری PCIe 4.0 را به عنوان یک قابلیت اساسی در اختیار کاربران خود قرار داده است. مادربرد مورد انتخاب در این بخش محصول B550 Steel Legend از کمپانی ازراک می‌باشد که با طراحی پیکربندی 10 فاز مدار رگلاتور و قیمت اقتصادی خود توانسته است از جایگاه مناسبی در میان مصرف‌کنندگان برخوردار گردد. علاوه بر آن پشتیبانی از ماژول‌های حافظه اصلی فوق سریع و شکاف M.2 برای به‌کارگیری حافظه جامد و نصب سیستم‌عامل مورد علاقه افراد نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

مادربرد رده ورودی X570

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

برای تهیه و خرید یک مادربرد مبتنی بر چیپست X570 نیازی به پرداخت مبالغ هنگفت و سرسام‌آور نیست، بلکه کمپانی ایسوس با عرضه محصول Prime X570-P خود مادربردی بسیاری اقتصادی و ارزان قیمت‌تر را در مقایسه با محصول ROG Strix X570-E با قابلیت پشتیبانی از استاندارد مورد بحث و ویژگی‌های دیگری همچون هیت‌سینک‌های فلزی برای منبع تغذیه سی‌پی‌یو، قطعات با کیفیت و … را روانه بازار کرده است.

مادربرد X570 برای مشتاقان به فناوری‌های روز دنیا

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

محصول توصیه شده در بالا اگرچه برای صرفه‌جویی در هزینه پرداختی به فهرست اضافه شده است، اما ویژگی‌های تحت پشتیبانی آن در مقایسه با مادربرد ROG X570 Crosshair VIII Formula به هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارند. در مورد این مادربرد باید گفت که قیمت به عنوان یک فاکتور اساسی از معادله کنار گذاشته شده و فناوری‌های مورد پشتیبانی مدنظر قرار می‌گیرند. اگرچه برچسب قیمتی مادربرد مورد بحث در مقایسه با دیگر محصولات پیشین بیشتر است، اما نمی‌توان کیفیت ساخت، زیبایی ظاهری، پشتیبانی از تکنولوژی‌هایی همچون سوکت‌های M.2، اتصال شبکه 5Gb LAN و حتی خنک‌کننده آبی برای مدار رگلاتور را انکار کرد. این مادربرد قادر است تا فونداسیون و زیرساختی حیرت‌انگیز را برای اسمبل یک سیستم رؤیایی برای شما فراهم آورد.

بهترین مادربردهای اینتل برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

کمپانی اینتل در مقایسه با ای‌ام‌دی هنوز به صورت رسمی به پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 نپرداخته و در تلاش برای فراهم آوردن این فناوری برای مصرف‌کنندگان با عرضه پردازشگرهای سری Rocket Lake خود می‌باشد. البته این محدودیت کمپانی‌های توسعه‌دهنده مادربرد را از افزودن قابلیت پشتیبانی از استاندارد فوق به برخی از محصولات خود باز نداشته است؛ بنابراین اگرچه امکان تهیه و خرید مادربردهای سازگار با شکاف‌های توسعه PCIe 4.0 و مبتنی بر سوکت‌های اینتل در حال حاضر میسر است، اما از لحاظ تکنیکی امکان استفاده از این استاندارد تا زمان عرضه سی‌پی‌یوهای جدید و تهیه و خرید یکی از آن‌ها امکان‌پذیر نبوده و کارت گرافیک در پهنای باند PCIe 3.0 به فعالیت می‌پردازد.

با توجه به توضیحات پاراگراف قبل، توصیه می‌شود تا زمان عرضه پردازنده‌های جدید اینتل و فراهم شدن زیرساخت پشتیبانی از این استاندارد به‌صورت رسمی از تهیه و خرید مادربردهای اینتلی خودداری کنید، اما در صورتی که خرید یکی از مادربردهای مبتنی بر چیپست‌های این کمپانی برای استفاده از پردازنده‌های نسل دهم یک الزام برای شما می‌باشد، در زیر فهرستی از بهترین انتخاب‌های موجود و حال حاضر بازار جمع‌آوری شده است.

بهترین مادربرد Z490

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

چیپست Z490 در حال حاضر بهترین تراشه کمپانی اینتل برای رایانه‌های شخصی رده دسکتاپ محسوب می‌شود که قابلیت‌های کاربردی گسترده و فناوری‌های روز دنیا را در اختیار کاربران قرار داده است. مادربرد ROG Strix Z490-E Gaming کمپانی ایسوس با برخورداری از این چیپست طیف متنوعی از قابلیت‌های گوناگون را از جمله اتصالات شبکه 2.5Gb LAN و Wi-Fi 6، چهار پورت USB 3.2 Gen 2 (مجموع چهار پورت Type-A و یک پورت Type-C)، دو درگاه USB 3.2 Gen 1 و چهار درگاه USB 2.0 را به همراه درگاه‌های خروجی تصویر DisplayPort و HDMI با خود به ارمغان آورده است. علاوه بر آن مدار رگلاتور قدرتمند مادربرد امکان انجام اورکلاک در سطح معقولی را نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

نایب قهرمان بهترین مادربرد Z490

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

درست همانند مادربرد اشاره شده از ایسوس، محصول MEG Z490 Unify کمپانی ام‌اس‌آی نیز به پشتیبانی از چیپست مورد بحث پرداخته و یک انتخاب عالی برای پردازنده‌های نسل دهم کمپانی اینتل به شمار می‌رود. این مادربرد علاوه بر قیمت مناسب و اقتصادی خود، از پیکربندی 16 فاز در بخش منبع تغذیه سی‌پی‌یو بهره برده و سیستم کولینگ ویژه‌ای را برای خنک‌سازی سیستم فراهم آورده است. در قسمت پنل پشتی محصول درگاه‌ها و پورت‌هایی از جمله PS/2 برای اتصال ماوس و صفحه کلید، اتصال شبکه 2.5G LAN، دو پورت USB 2.0، دو پورت USB 3.2 Gen 2، دو پورت USB 3.2 Gen 1 و یک درگاه USB-C 3.2 Gen 2×2 در دسترس قرار گرفته‌اند.

انتخاب اقتصادی Z490

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

اگرچه مادربرد MPG Z490 Gaming Plus کمپانی ام‌اس‌آی همچنان به پشتیبانی از چیپست Z490 پرداخته و جدیدترین فناوری‌های روز دنیا را با خود به ارمغان آورده است، اما قیمت در نظر گرفته شده آن را به یک انتخاب اقتصادی برای شمار وسیعی از کاربران تبدیل کرده است. علاوه بر مدار رگلاتور قدرتمند و هیت‌سینک‌های جاذب حرارت با سطح گسترده، مجموعه متنوعی از درگاه‌های ورودی و خروجی نظیر PS/2 ،USB 3.2 Gen 2 (یک عدد)، اتصال شبکه USB 2.0 ،2.5G LAN (دو عدد)، USB 3.2 Gen 2 Type-C ،Optical S/PDIF ،USB 3.2 Gen 1 (دو عدد) و سرانجام درگاه‌های خروجی تصویر HDMI و DisplayPort برای استفاده فراهم شده‌اند.

مادربرد Z490 برای علاقه‌مندان به بهترین‌ها

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

محصول ROG Maximus XII Hero Z490 کمپانی ایسوس از هر نظر یک مادربرد کاملاً کامل و جامع محسوب می‌شود که قادر است تا هر مخاطبی را به خود جذب کند. پشتیبانی خارق‌العاده اورکلاک با ارائه جریانی کاملاً پایدار برای پردازنده، به همراه سیستم کولینگ قدرتمند جهت خنک‌سازی قطعات حیاتی از جمله کوچک‌ترین ویژگی‌های این مادربرد محسوب می‌شوند. از جمله درگاه‌های ورودی و خروجی می‌توان به اتصال شبکه 5Gb LAN (به همراه پورت اتصالی 1Gb)، درگاه خروجی تصویر HDMI، چهار پورت USB 3.2 Gen 2، چهار پورت USB 3.2 Gen 1، دو پورت USB 2.0، یک پورت نوری S/PDIF و حتی اتصال شبکه بیسیم Wi-Fi اشاره کرد.

مادربرد Z490 برای سیستم‌های فشرده

معرفی بهترین مادربردهای بازار برای کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا

در صورتی که قصد دارید تا یک سیستم کوچک و کامپکت، اما با پشتیبانی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا را اسمبل کنید، نیاز به استفاده از مادربرد ITX یک الزام اساسی محسوب می‌شود. مادربرد ROG Strix Z490-I Gaming کمپانی ایسوس برخلاف جثه کوچک خود امکانات جامعی همچون یک شکاف توسعه کامل PCIe جهت نصب کارت گرافیک را به ارمغان آورده و با چیپست Z490 یک محصول کامل به شمار می‌رود. علاوه بر آن گستره کاملی از درگاه‌های ورودی و خروجی نظیر اتصال شبکه 2.5Gb LAN، درگاه‌های خروجی تصویر DisplayPort و HDMI، چهار پورت USB 3.2 Gen 2 (یک پورت Type-C)، دو پورت USB 3.2 Gen 1، دو پورت USB 2.0 و یک ماژول Wi-Fi 6 نیز در اختیار شما قرار می‌گیرند.

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، پردازنده‌های کمپانی اینتل در حال حاضر به‌صورت کامل به پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 نپرداخته‌اند، بنابراین در صورتی که قصد دارید تا سیستمی جدید و تازه‌نفس را جمع‌آوری کرده و پشتیبانی از این فناوری یک الزام می‌باشد، پیشنهاد می‌شود تا انتخاب خود را از میان مادربردهای مبتنی بر چیپست‌های ای‌ام‌دی به انجام رسانید، زیرا پردازنده‌های سری Ryzen 3000 این کمپانی به پشتیبانی کامل از این استاندارد از طریق چیپست‌های X570 و B550 پرداخته‌اند. در این زمینه مادربرد ROG Strix X570-E کمپانی ایسوس یک محصول درخشان و قدرتمند با تمامی ویژگی‌های مورد نیاز برای اسمبل یک سیستم توانا جهت پاسخ‌گویی به هر آنچه که نیاز دارید پیشنهاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *