معرفی

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

انتخاب مادربرد برای رایانه‌های شخصی به عنوان یکی از فرآیندهای بسیار حیاتی مطرح می‌باشد. اگرچه دیگر قطعات همچون پردازنده، کارت گرافیک، حافظه رم و … نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما این مادربرد است که ساختار سیستم را تشکیل داده و تمامی قطعات را در کنار یکدیگر نگاه می‌دارد، بنابراین انتخاب محصول اشتباه می‌تواند تأثیرات بسیار قابل توجه و چشمگیری را در هدر رفت منابع مالی به خود اختصاص دهد.

یکی از فاکتورهایی که در انتخاب مادربرد مناسب بسیار تأثیرگذار می‌باشد پردازنده سیستم است. در حال حاضر بازار رایانه‌های شخصی رومیزی به‌صورت قبضه در دست دو کمپانی اینتل و ای‌ام‌دی قرار دارد، بنابراین انتخاب پلتفرم و سازنده سی‌‎پی‌یو و یا خرید یک مادربرد برای پردازنده کنونی سیستم در همگرا شدن انتخاب‌های موجود یک نکته مهم و اساسی محسوب می‌شود. امکان نصب پردازنده‌های ساخت کمپانی ای‌ام‌دی در مادربردهای اینتل به دلیل ساختار متفاوت سوکت از لحاظ فیزیکی غیرممکن بوده و عکس این موضوع نیز برقرار می‌باشد. مادربرد به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات تشکیل‌دهنده پیکره یک کامپیوتر از بیشترین گستره فناوری‌های قابل پشتیبانی بهره برده و پتانسیل عملکردی، قیمت نهایی و … حاصل وارد نمودن بسیاری از شاخصه‌های گوناگون در معادله انتخاب محصول می‌باشند؛ این در حالی است که بسیاری از افراد تنها سی‌پی‌یو را ملاک اصلی انتخاب خود قرار داده و تصور می‌کنند که با تهیه و خرید مادربرد با سوکت سازگار با پردازنده، یک انتخاب مناسب و مطلوب را به انجام رسانده‌اند، اما این‌گونه نیست. استفاده از یک مادربرد بسیار قدرتمند و پریمیوم در کنار پردازنده‌ای از رده تراشه‌های ورودی در هدر رفت بسیاری از امکانات و قابلیت‌های مادربرد می‌تواند تأثیرگذار باشد. در سمت مقابل تهیه و خرید یک مادربرد ضعیف با سیستم کولینگ معمولی و نصب یک سی‌پی‌یو قدرتمند و پرچم‌دار بر روی آن در اعمال فشار بیش از اندازه بر روی مدار رگلاتور و بروز ناپایداری در عملکرد کلی سیستم می‌تواند بسیار پررنگ باشد؛ بنابراین انتخاب مادربرد باید متناسب با قدرت سی‌پی‌یو به انجام رسیده و دقت بیشتری به این موضوع شود.

 چیپست از جمله دیگر شاخصه‌های بسیار تأثیرگذار در مشخصات فنی و ویژگی‌های یک مادربرد می‌باشد که در صورت انتخاب نادرست می‌تواند انواع و اقسام قابلیت‌هایی را در اختیار شما قرار دهد که به هیچ عنوان نیازمند آن‌ها نبوده و تنها هزینه اضافی را پرداخت کرده‌اید. علاوه بر آن عکس این موضوع نیز برقرار بوده و خرید یک مادربرد با چیپست رده ورودی بدون شک کاربر را از نعمت برخی از فناوری‌های روز دنیا بی‌بهره می‌گذارد. با توجه به توضیحات بیان شده در این سه پاراگراف، تهیه و خرید مادربرد در نوع خود می‌تواند یک چالش محسوب شود، بر همین اساس تصمیم بر آن شد تا با تدوین مقاله‌ای به آشنایی با برخی از بهترین مادربردهای موجود در بازار برای پلتفرم‌های اینتل و ای‌ام‌دی و کاربری‌هایی همچون گیمینگ بپردازیم. با ما همراه باشید.

مادربرد ASUS ROG Strix X570-E Gaming: بهترین انتخاب برای پلتفرم ای‌ام‌دی

اگر طرفدار پردازنده‌های کمپانی ای‌ام‌دی بوده و به دنبال انتخاب مادربردی با بهترین کارایی نسبت به قیمت پرداختی هستید، مادربرد ROG Strix X570-E Gaming کمپانی ایسوس به عنوان یک انتخاب بسیار جذاب برای شما روانه بازار شده است. پردازشگرهای سری رایزن کمپانی ای‌ام‌دی در حال حاضر تراشه‌های رقیب را با اختلاف بسیار زیاد پشت سر گذاشته و تهیه و خرید مادربرد برای استخراج حداکثر قدرت نهفته در بطن آن‌ها کاملاً عقلانی و منطقی می‌باشد.

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

این مادربرد بهترین انتخاب موجود در حوزه پلتفرم ای‌ام‌دی نمی‌باشد، اما قابلیت‌ها، ابزارها و فناوری‌های به ارمغان آورده شده توسط آن برای تقریباً تمامی کاربران کافی بوده و در عین حال صرفه‌جویی ویژه‌ای را با حذف برخی از زرق و برق‌هایی که در کارایی نهایی تأثیرگذار نمی‌باشند صورت داده است. پلتفرم AM4 از زمان عرضه نسل اول پردازنده‌های سری رایزن در سال 2017 تاکنون توسط ای‌ام‌دی مورد استفاده قرار گرفته و چیپست X570 نیز در حال حاضر به عنوان تراشه پرچم‌دار در رده سیستم‌های رومیزی مطرح می‌باشد. چیپست‌های سری 500 کمپانی ای‌ام‌دی نه تنها به پشتیبانی از پردازنده‌های نسل سوم سری رایزن پرداخته‌اند، بلکه پردازشگرهای نسل چهارم و پنجم را نیز تحت پوشش درآورده و سه نسل از قدرتمندترین سی‌پی‌یوهای حال حاضر بازار را در اختیار مصرف‌کنندگان، به‌خصوص گیمرها قرار داده‌اند.

چهار شکاف DIMM آزادی عمل جهت نصب 128 گیگابایت حافظه اصلی را در این مادربرد ممکن ساخته‌اند. البته نباید فراموش کرد کاربری‌هایی همچون گیمینگ به ندرت به 32 گیگابایت حافظه و فراتر از آن نیازمند بوده و تنها مواردی همچون ویرایش محتویات ویدئویی نیازمند ظرفیت قابل توجه رم می‌باشند؛ بنابراین در این زمینه نیز مادربرد مورد بحث چهار برابر گنجایش بیشتر از نیاز را با خود به ارمغان آورده است.

از جمله بهترین ویژگی‌های مادربرد ROG Strix X570-E Gaming کمپانی ایسوس می‌توان به قطعات با کیفیت به کار رفته در طراحی و توسعه آن اشاره کرد. این مهم در ساختار مادربرد، به‌خصوص بخش مدار رگلاتور آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تأثیر قابل توجهی را در تضمین پایداری و عملکرد بی‌عیب و نقص آن به خود اختصاص می‌دهد که خوشبختانه یکی از منعطف‌ترین بسترهای موجود برای بهبود قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری در مواردی همچون اورکلاک توسط این مادربرد ارائه شده است.

درگاه‌های ورودی و خروجی ارائه شده توسط مادربرد مورد بحث نیز برای محصولی در سال 2020 کامل و جامع می‌باشند. پورت‌های خروجی تصاویر DisplayPort و HDMI برای دریافت تصور از پردازشگر گرافیکی مجتمع سی‌پی‌یو در قسمت پنل پشتی به چشم خورده و دیگر درگاه‌هایی همچون خروجی نوری S/PDIF، درگاه شبکه 2.5Gb LAN، وای فای، پورت‌های USB 3.2 Gen 2 Type-A و Type-C نیز حاضر می‌باشند. در سطح برد مدار چاپی مادربرد مواردی از جمله کانکتورهای اتصال نوارهای نورپردازی RGB، هدرهای پمپ برای سیستم‌های خنک‌کننده آبی، دو شکاف M.2، درگاه‌های ساتا و تعداد کافی شکاف‌های توسعه PCI برای نصب تجهیزات و قطعات جانبی همچون کارت صدا در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند. مادربرد معرفی شده اگرچه یک انتخاب اقتصادی به شمار نمی‌رود، اما آزادی عمل ویژه‌ای را با خود به ارمغان آورده و برای علاقه‌مندان به حرکت همگام با فناوری‌های روز دنیا همچون استاندارد PCIe 4.0 مطرح می‌باشد.

مادربرد ROG Strix Z490-E Gaming: بهترین انتخاب برای پلتفرم اینتل

درست همانند بهترین مادربرد انتخاب شده در مورد پلتفرم ای‌ام‌دی، کمپانی ایسوس در این بخش نیز توانسته است توسط مادربرد ROG Strix Z490-E Gaming خود خوش بدرخشد. با تهیه و خرید این محصول می‌توانید سخت‌افزاری هم‌رده با قطعات با کیفیت و کلاس پریمیوم را در کنار تمامی درگاه‌های ورودی و خروجی و شکاف‌های توسعه مورد نیاز جهت اسمبل سیستمی قدرتمند به‌صورت یکجا در اختیار خود بگیرید. علاوه بر آن مدار رگلاتور مادربرد نیز به پیکربندی 2+14 فاز ارتقاء پیدا کرده است که این موضوع نشان از انعطاف‌پذیری بالای مادربرد در اورکلاک و افزایش سرعت کلاک سی‌پی‌یو و حافظه رم دارد.

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

مادربرد مورد بحث با پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دهم کمپانی اینتل، در کنار دیگر ویژگی‌هایی همچون امکان نصب حداکثر 128 گیگابایت حافظه اصلی و درایوهای اس‌اس‌دی پرسرعت NVMe M.2 قادر است تا توان ویژه‌ای را جهت اجرای سنگین‌ترین بازی‌های کامپیوتری روز دنیا در اختیار گیمرها قرار دهد. استفاده از این مادربرد در یک سیستم گیمینگ به همراه پردازنده قدرتمند و پرچم‌داری همچون Core i9-10900K توانی عظیم را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. در بخش پورت‌ها و ورودی و خروجی‌ها نیز شاهد مواردی همچون 2.5Gb LAN، خروجی‌های تصویر DisplayPort و HDMI، پورت‌های USB 3.2 Gen 2 (مجموع سه درگاه USB-A و یک درگاه USB-C)، دو پورت USB 3.2 Gen 1 و چهار پورت USB 2.0 هستیم. علاوه بر آن ویژگی‌های دیگری همچون پورت نوری S/PDIF، ارتباط بیسیم وای فای و جک‌های صوتی نیز در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. در سطح برد مدار چاپی هدرهای متعددی برای اتصال فن‌های خنک‌کننده و تشکیل پیکربندی سیستم‌های کولینگ مایع توسط کمپانی ایسوس تعبیه شده‌اند تا ضعفی در این قسمت نیز مشاهده نشود.

مادربرد ASUS TUF Gaming B550-PLUS: بهترین انتخاب اقتصادی برای پلتفرم ای‌ام‌دی

چیپست B550 به‌صورت اختصاصی برای جایگزین نمودن تراشه B450 نسل قبل از جانب کمپانی ای‌ام‌دی طراحی و توسعه پیدا کرده است. از جمله هایلایت‌های مادربرد TUF Gaming B550-PLUS کمپانی ایسوس می‌توان به پشتیبانی از پردازشگرهای نسل سوم رایزن، پشتیبانی از استاندارد PCIe 4.0 و پیکربندی دوگانه نصب کارت گرافیک اشاره کرد. موارد اشاره شده، در کنار طیف گسترده دیگری از ویژگی‌های گوناگون مادربرد مورد بحث را به انتخابی عالی به‌منظور اسمبل یک سیستم گیمینگ قدرتمند، اما در عین حال اقتصادی تبدیل کرده‌اند.

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

مادربرد ذکر شده به‌راحتی می‌تواند انعطاف‌پذیری لازم جهت نصب سی‌پی‌یو قدرتمندی همچون Ryzen 9 3900X را در اختیار گیمرها قرار داده و در عین حال پایداری سیستم را نیز در حداکثر مقدار ممکن نگاه دارد. پیکربندی مدار رگلاتور این مادربرد از ساختار 2+8 فاز برخوردار بوده و علاوه بر توان کافی جهت میزبانی پرمصرف‌ترین پردازنده‌های موجود، آزادی عمل جهت اورکلاک را نیز به علاقه‌مندان ارائه داده است. علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری آنلاین و دسترسی به اینترنت نیز توسط سازندگان فراموش نشده و با اضافه شدن پشتیبانی از درگاه شبکه 2.5Gb LAN، به این نیاز نیز پاسخ گفته شده است. در قسمت پنل پشتی درگاه‌هایی از جمله خروجی‌های تصویر HDMI و DisplayPort، دو پورت USB 2.0، دو پورت USB 3.1 Gen 2 (یکی از درگاه‌ها از نوع Type-C)، چهار پورت USB 3.1 Gen 1 و درگاه نوری S/PDIF گنجانده شده‌اند. مادربرد TUF Gaming B550-PLUS کمپانی ایسوس یک انتخاب ویژه برای حرکت از پلتفرم اینتل به سمت ای‌ام‌دی بدون پرداخت هزینه هنگفت و یا ارتقاء سیستم فعلی محسوب می‌شود.

مادربرد MSI MPG Z490 Gaming PLUS: بهترین انتخاب اقتصادی پلتفرم اینتل

اگر به عنوان این بخش توجه نمایید، مشاهده می‌کنید که این انتخاب نیز همچنان سوکت Z490 را تحت پشتیبانی خود قرار داده است. مادربرد MPG Z490 Gaming PLUS ام‌اس‌آی یکی از محصولات منحصر به فرد این کمپانی می‌باشد که ضمن فراهم آوردن بستر مناسب برای استفاده از پردازنده‌های نسل دهم کمپانی اینتل، از قیمت اقتصادی نیز برخوردار بوده و فشار آن‌چنانی را به جیب خریداران تحمیل نمی‌کند. البته که حذف برخی از ویژگی‌ها به‌منظور کاهش هزینه ساخت و قیمت نهایی اجتناب‌ناپذیر است، اما با این وجود مادربردی را تهیه و خریداری می‌کنید که برای اسمبل یک سیستم پیشرفته از توانایی بالایی برخوردار است.

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

سیستم خنک‌کننده پسیو طراحی شده برای مادربرد محافظت ویژه‌ای را از بخش مدار رگلاتور به ارمغان آورده و کمپانی ام‌اس‌آی به‌منظور بهبود توانایی مادربرد در حوزه اورکلاک نیز اقدام به افزودن یک کانکتور چهار پین اضافی، علاوه بر کانکتورهای 4+4 پین معمول کرده است که اهمیت آن درزمینهٔ افزایش سرعت کلاک سی‌پی‌یو و حافظه اصلی به‌وضوح قابل مشاهده است. بایوس غنی مادربرد امکان تغییر طیف گسترده‌ای از تنظیمات مختلف بدون ورود به محیط سیستم‌عامل را در اختیار کاربران قرار داده است.

از جمله نقاط ضعف مادربرد MPG Z490 Gaming PLUS می‌توان به بزرگی اندازه کاور درگاه‌های ورودی و خروجی آن اشاره کرد. اهمیت این موضوع در صورتی که کیس مورد استفاده شما از ابعاد و فضای داخلی بزرگی برخوردار باشد آن‌چنان پررنگ نیست، اما در مورد کیس‌های Mid-Tower توصیه می‌شود تا پیش از تهیه و خرید مادربرد حتماً نسبت به بررسی این موضوع جهت جلوگیری از بروز مشکلات و امکان نصب صحیح سخت‌افزار درون کیس اقدام نمایید. از جمله درگاه‌های ورودی و خروجی محصول معرفی شده می‌توان به یک پورت USB 3.2 Gen 2، درگاه اتصال شبکه 2.5Gb LAN، دو پورت USB 2.0، درگاه‌های خروجی تصویر HDMI و DisplayPort، یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C، خروجی نوری S/PDIF، یک پورت PS/2 جهت نصب صفحه‌کلید و ماوس و سرانجام دو درگاه USB 3.2 Gen 1 اشاره کرد.

مادربرد GIGABYTE TRX40 AORUS Master: بهترین انتخاب ای‌ام‌دی برای علاقه‌مندان به قدرت

آیا قیمت به عنوان یک فاکتور مهم برای شما اهمیتی نداشته و قصد دارید تا یکی از قدرتمندترین مادربردهای موجود را برای اسمبل سیستم خود انتخاب کنید؟ پیشنهاد می‌شود تا بدون فوت وقت مادربرد TRX40 AORUS Master کمپانی گیگابایت را در سبد خرید خود قرار دهید. متأسفانه به دلیل اندازه بزرگ پردازنده‌های تردریپر، امکان نصب این سری از پردازشگرها در مادربردهای معمولی سیستم‌های رومیزی وجود ندارد، بنابراین به دنیای پلتفرم X399 خوشامد بگویید.

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

مادربرد TRX40 AORUS Master کمپانی گیگابایت به معنای واقعی کلمه هر آنچه نیازمند آن‌ها جهت اسمبل یک سیستم قدرتمند هستید را با خود به ارمغان آورده است. سوکت TRX40 تعبیه‌سازی شده در ساختار این محصول امکان پشتیبانی از پردازنده‌های 24 هسته‌ای و 48 رشته‌ای (و حتی فراتر) تردریپر را فراهم آورده و با برخورداری از تعداد هشت شکاف DIMM زیرساخت مناسب برای حافظه‌‎های کواد چنل را نیز ممکن ساخته است. علاوه بر آن توزیع توان کلاس سرور برای اورکلاک پایدار سی‌پی‌یو و پردازشگر تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ ESS 9118 Sabre نیز از جمله دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این مادربرد به شمار می‌روند.

این مادربرد زیرساخت مناسب برای پشتیبانی از چهار کارت گرافیک را نیز به ارمغان آورده است که خود به تنهایی می‌تواند توان قابل توجهی را درزمینهٔ پردازش‌های گرافیکی در اختیار کاربران قرار دهد. اگرچه قیمت محصول معرفی شده در مقایسه با دیگر موارد اشاره شده در این نوشته کمی بیشتر است، اما برای فردی که قصد تهیه و خرید یک پردازنده از خانواده تراشه‌های تردریپر کمپانی ای‌ام‌دی را در سر دارد، قیمت یک فاکتور آن‌چنان مهم محسوب نمی‌شود!

مادربرد ASUS ROG Maximus XII Hero Z490: بهترین انتخاب اینتل برای علاقه‌مندان به قدرت

درست همانند گیگابایت، کمپانی ایسوس نیز مادربردهای پیشرفته‌ای را برای علاقه‌مندان به حداکثر قدرت طراحی و روانه بازار کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ROG Maximus XII Hero اشاره کرد. آیا قصد دارید تا یک پردازنده Core i9-10900K از کمپانی اینتل را در بطن سیستم تحت استفاده خود بگیرید؟ این مادربرد می‌تواند همانند یک شریک قدرتمند در کنار شما سنگین‌ترین پردازش‌های موجود را به انجام رسانده و حتی با چیپست Z490 خود هزینه اضافی تهیه و خرید سی‌پی‌یوهای سری اکستریم را نیز بر کاربران تحمیل نکند.

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

در بخش مدار رگلاتور مادربرد هیت‌سینک بزرگ و گسترده‌ای قابل مشاهده می‌باشد که در کنار قطعات با کیفیت و پریمیوم، توانایی ویژه‌ای را در مبحث اورکلاک سنگین رایانه شخصی، بدون به خطر افتادن پایداری ارائه داده است. درزمینهٔ درگاه‌های ورودی و خروجی قرار گرفته در قسمت پنل پشتی نیز می‌توان به مواردی از جمله درگاه‌های شبکه 5Gb LAN و 1Gb LAN، چهار پورت USB 3.2 Gen 2، خروجی تصویر HDMI، چهار پورت USB 3.1 Gen 1، دو پورت USB 2.0، درگاه نوری S/PDIF و فناوری ارتباط بیسیم وای فای اشاره کرد. مادربرد معرفی شده هر آنچه که نیازمند می‌باشید را حتی فراتر در اختیار شما قرار داده است، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا پیش از تهیه و خرید آن، حتی در صورت وجود بودجه ابتدا بررسی کنید که آیا چنین پلتفرمی برای کاربری مورد نیاز شما کافی است و یا قادر است تا قدرتی فراتر را ارائه دهد؛ در این صورت با تغییر پلتفرم می‌توانید صرفه‌جویی ویژه‌ای را در هزینه‌های نهایی خود صورت دهید.

مادربرد Gigabyte X570 I AORUS Pro WIFI: بهترین انتخاب ای‌ام‌دی برای سیستم‌های فشرده

تهیه و خرید مادربردهای بزرگ برای اسمبل یک سیستم گیمینگ قدرتمند به هیچ عنوان لازم و ضروری نمی‌باشد. کیس‌های مبتنی بر فرم فاکتورهای کوچک برای آن دسته از افرادی که قصد دارند تا اندازه و ابعاد نهایی سیستم خود با کاهش همراه کنند شاخصه‌ای بسیار مهم و اساسی محسوب شده و مادربرد به عنوان یکی از قطعات بزرگ در این معادله نقش پررنگی را به خود اختصاص می‌دهد. با تهیه و خرید یک مادربرد بر مبنای فرم فاکتور Mini-ITX، سرهم‌بندی و اسمبل سیستمی به کوچکی یک کنسول بازی، اما قدرتی به مراتب بسیار فراتر با کارایی بیشتر کاملاً امکان‌پذیر می‌باشد که مادربرد X570 I AORUS Pro WIFI کمپانی گیگابایت می‌تواند این انعطاف‌پذیری را در اختیار شما قرار دهد.

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

با وجود اینکه مادربرد مورد بحث از محصولات مبتنی بر فرم فاکتور micro-ATX نیز کوچک‌تر می‌باشد، اما یک شکاف توسعه PCIe کامل برای نصب کارت گرافیک، دو سوکت M.2 برای نصب درایو اس‌اس‌دی، دو شکاف DIMM به‌منظور پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه اصلی و نسل سوم پردازنده‌های رایزن را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. موارد اشاره شده در نوع خود برای یک سیستم فشرده و کوچک کافی به‌نظر می‌رسند، اما قیمت اقتصادی را نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از نکات مثبت این مادربرد در نظر گرفت.

مادربرد X570 I AORUS Pro WIFI کمپانی گیگابایت به لطف منبع تغذیه توانای خود قادر است تا انعطاف‌پذیری لازم برای استفاده از پردازنده Ryzen 9 3900X با برخورداری از 12 هسته فیزیکی و 24 رشته پردازشی را به ارمغان آورد. علاوه بر آن پشتیبانی از فناوری ارتباط بیسیم Intel Wi-Fi نیز بدان معنی است که می‌توانید رایانه شخصی کوچک و دوست‌داشتنی خود را تقریباً در هر نقطه‌ای از منزل قرار داده و بدون نگرانی به جستجوی اینترنت نیز بپردازید.

از جمله درگاه‌های ورودی و خروجی و فناوری‌های مورد پشتیبانی محصول می‌توان به خروجی‌های تصویر HDMI و DisplayPort، درگاه نوری S/PDIF، دو پورت USB 3.1 Gen 2، چهار پورت USB 3.1 Gen 1، یک درگاه شبکه 1Gb LAN و ارتباط بیسیم وای فای اشاره کرد. تنها نکته منفی که در مورد این مادربرد می‌توان به آن اشاره کرد وجود یک شکاف توسعه PCI-Express x16 و عدم وجود هرگونه هیت‌سینکی در بخش مدار رگلاتور می‌باشد که در کاهش پتانسیل سیستم در زمان اورکلاک به دلیل افزایش حرارت تولیدی، به‌خصوص ماسفت‌ها تأثیرگذار است.

مادربرد ASUS ROG Strix Z490-I Gaming: بهترین انتخاب اینتل برای سیستم‌های فشرده

معرفی بهترین مادربردهای 2020 میلادی برای پلتفرم‌های ای‌ام‌دی و اینتل

کیس‌های مبتنی بر فرم فاکتورهای کوچک معمولاً به پشتیبانی از مادربردهای Mini-ITX پرداخته‌اند که هنگام مقایسه با نمونه‌های ATX بسیار کوچک‌تر می‌باشند. کمپانی ایسوس به لطف مهندسی منحصر به فرد و خلاقیت خود موفق شده است تا ویژگی‌های بسیاری را در محصول ROG Strix Z490-I Gaming خود همچون چراغ‌های نورپردازی RGB و دو سوکت M.2 پیاده‌سازی کند. این مادربرد کوچک حتی پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دهم کمپانی اینتل را نیز به ارمغان آورده است؛ اما اجازه ندهید که اندازه کوچک محصول شما را در انتخاب خود دچار شک کند، زیرا توانایی ارائه شده برای اسمبل یک سیستم گیمینگ توانمند کافی می‌باشد. یک شکاف توسعه سایز کامل PCIe 3.0 x16 ابزار مناسب برای نصب کارت گرافیک مورد علاقه مصرف‌کنندگان را فراهم آورده و امکان پشتیبانی از 32 گیگابایت حافظه اصلی نیز میسر می‌باشد که این تلفیق به تنهایی برای پاسخ‌گویی به نیاز اغلب بازی‌های رایانه‌ای سنگین کافی است. از جمله درگاه‌های ورودی و خروجی می‌توان به مواردی همچون مجموع هشت پورت یو‌اس‌بی (چهار پورت USB 3.2 Gen 2، دو پورت USB 3.2 Gen 1 و یک پورت USB 2.0)، درگاه اتصال شبکه 2.5Gb LAN و ماژول Wi-Fi 6 اشاره کرد.

در انتهای نوشته باید خاطر نشان کرد که محصولات انتخاب شده بر مبنای دو پردازنده Ryzen 9 3900X و Core i7-10700K از کمپانی ای‌ام‌دی و اینتل گردآوری شده‌اند، اما این بدان معنی نیست که دیگر محصولات مشابه و هم‌رده موجود در بازار در مقایسه با انتخاب‌های این مطلب بسیار ضعیف‌تر می‌باشند. سخت‌افزارهای مادربرد هم‌رده، حتی محصولات تولید شده توسط کمپانی‌های رقیب از شباهت‌های بسیار تنگاتنگی با یکدیگر برخوردار بوده و فقط در ویژگی‌های کوچکی همچون گستردگی سیستم نورپردازی و یا … با یکدیگر تفاوت دارند، بنابراین اگر به عنوان مثال به محصولات کمپانی ازراک علاقه دارید، می‌توانید مادربردی مشابه و هم‌رده با انتخاب ایسوس در این نوشته را در نظر گرفته و پس از مقایسه کامل و آگاهی از تطابق با نیازمندی‌های خود، نسبت به تهیه و خرید آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *