نقد و بررسی

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت (Microsoft Flight Simulator) که از جانب کمپانی مایکروسافت طراحی و روانه بازار شده است از پیشینه‌ای به قدمت سال 1982 برخوردار بوده و اکنون جدیدترین نسخه آن که در سال 2020 عرضه شده است بهترین و پیشرفته‌ترین ورژن موجود به شمار می‌رود. این بازی بسیار جذاب که یک شاهکار بصری به شمار می‌رود با دریافت اطلاعات مربوط به آب و هوا و ترافیک هوایی به‌صورت کاملاً بلادرنگ و زمان حقیقی از نقشه بینگ (Bing Map) به گیمرها اجازه می‌دهد تا در هر نقطه‌ای از کره پهناور زمین پرواز کرده و آنچه که نمایانگر تصویری حقیقی و واقعی می‌باشد را ارائه می‌دهد. این عنوان جذاب اگرچه در نوع خود در جلب نظر و جذب مخاطبان از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است، اما سیستم قدرتمندی را نیز از بازیکنان طلب می‌کند. حتی قدرتمندترین پردازنده‌های حال حاضر نیز در صورت به حداکثر رساندن تنظیمات گرافیکی بازی و استفاده از کارت‌های گرافیک قدرتمند و پرچم‌دار همچون RTX 2080 Ti به چالش کشیده شده و با ایجاد گلوگاه قادر به ارائه حداکثر کارایی در اجرا نمی‌باشند!

اکنون که در حال بررسی موضوع سخت‌افزار مورد نیاز عنوان هستیم، بهتر است تا اشاره‌ای به 100 گیگابایت ظرفیت حافظه جامد مورد نیاز برای اجرا نیز داشته باشیم؛ اما چرا اس‌اس‌دی؟ در پاسخ باید گفت که به دلیل گستردگی داده‌های دریافتی و پردازشی، مدت زمان بارگذاری، حتی در صورت استفاده از یک حافظه جامد نیز ممکن است به چند دقیقه افزایش پیدا کند! علاوه بر آن پهنای باند حافظه اصلی نیز در این زمینه نقش بسزایی را به خود اختصاص داده است، بنابراین نیاز به پیکربندی سیستم بر پایه استاندارد DDR4 لازم و ضروری می‌باشد. اگر رایانه شخصی شما هم‌اکنون میزبان کارت گرافیک قدرتمندی همچون RTX 2070 و یا قوی‌تر بوده، اما پیکربندی حافظه اصلی سیستم حداقل بر پایه DDR4-3200 نمی‌باشد، افت کارایی عاملی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، با به‌کارگیری سخت‌افزار متناسب، شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت یک شاهکار بصری از دنیای اطراف شما محسوب می‌شود. گستردگی جذابیت این بازی به قدری فراوان می‌باشد که می‌توانید با استفاده از یک هواپیما از فرودگاه شهر خود تیک آف کرده و با پرواز در بالای خانه خود، اطلاعات مربوط به اتومبیل‌های پارک شده، عابران در حال حرکت، فردی که در حیاط منزل خود در حال آبیاری درختان می‌باشد را به‌صورت زمان حقیقی مشاهده کرده و گویی تصور کنید که خود درون هواپیما در حال هدایت آن می‌باشید. جذاب است مگر نه؟ اما سؤال اصلی که پیش می‌آید سخت‌افزار مناسب برای اجرای شبیه‌ساز می‌باشد که در این مقاله قصد پرداختن به آن را داریم.

در مشخصات سخت‌افزاری رسمی در نظر گرفته شده برای بازی پردازنده‌های Core i5-4460 یا Ryzen 3 1200 در کنار کارت‌های گرافیک GTX 770 یا RX 570 به عنوان موارد حداقلی عنوان شده‌اند که در کنار آن پردازشگرهای Core i5-8400 یا Ryzen 5 1500X و کارت‌های گرافیک GTX 970 یا RX 590 به عنوان سخت‌افزارهای مطلوب توصیه گشته‌اند. علاوه بر آن نیاز به سیستم‌عامل ویندوز 10 (بیلد 18362 به بالا) نیز جهت اجرای صحیح و بی‌عیب و نقص نیز ضروری می‌باشد. در انتها دو گیگابایت حافظه ویدئویی و هشت گیگابایت حافظه اصلی نیز به عنوان مقادیر حداقلی عنوان شده‌اند که برای اجرای مطلوب بازی، ارقام اشاره شده به ترتیب به چهار و شانزده گیگابایت افزایش پیدا کرده‌اند. لازم به ذکر است که این عنوان بر مبنای رابط برنامه‌نویسی DirectX 11 طراحی و توسعه پیدا کرده است که با توجه به ناشر آن که مایکروسافت بوده و امتیاز ساخت تمامی رابط‌های برنامه‌نویسی دایرکت‌ایکس، از جمله نسخه سطح پایین DirectX 12 از آن این کمپانی می‌باشد، عجیب است که چرا نسخه دوازدهم این رابط در طراحی و توسعه بازی به‌کار گرفته نشده است که بخشی از تقصیر را می‌توان به گردن استودیو سازنده، یعنی Asobo Studio و کوتاهی سازندگان انداخت. عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت علاوه بر فروشگاه مایکروسافت، در شبکه استیم نیز در دسترس بازیکنان قرار گرفته است، اما هر دو نسخه مبتنی بر رابط دایرکت‌ایکس 11 می‌باشند.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

با توجه به تست و بررسی‌های انجام پذیرفته توسط رسانه سخت‌افزاری معتبر TomsHardware، نیاز به شش گیگابایت حافظه ویدئویی و کارت گرافیکی قدرتمند و تازه‌نفس برای دریافت 60 فریم بر ثانیه و کسب تجربه‌ای روان مورد نیاز می‌باشد. علاوه بر آن بهتر است تا فکر اجرای بازی به‌وسیله پردازنده‌های چهار هسته‌ای را نیز از سر خود بیرون کنید! افزون بر این، در صورتی که سیستم شما از قدرتمندترین پردازنده و کارت گرافیک روز دنیا نیز برخوردار باشد، بازهم به دلیل گستردگی حجم پردازش، کسب 60 فریم بر ثانیه در تنظیمات گرافیکی حداکثری به هیچ عنوان قابل تضمین نمی‌باشد. گلوگاه ایجاد شده از جانب سی‌پی‌یو در وضوح تصویر 1080p به احتمال بسیار زیاد تعداد فریم‌های دریافتی را در بازه کمتر از 60 باقی نگاه می‌دارد، حال در صورت افزایش رزولوشن به مقدار 4K تصور می‌کنید که افت کارایی تا چه اندازه افزایش پیدا می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که کارت گرافیک قدرتمند و پرچم‌داری نظیر RTX 2080 Ti موفق به دستیابی به تنها 33 فریم بر ثانیه شده است! البته لازم به ذکر است که اجرای بازی در تنظیمات گرافیکی حداکثری به هیچ عنوان ضروری نبوده و پروفایل‌های High و یا حتی متوسط (Medium) نیز کیفیت بصری و گرافیکی بسیار قابل قبولی را به گیمرها ارائه می‌دهند، اما نمی‌توان منکر این حقیقت شد که شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت عنوانی می‌باشد که سال‌ها می‌تواند پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک را به چالش بکشد (گیمرهایی که از سابقه تقریباً طولانی در این دنیای پهناور و بی‌انتها برخوردار می‌باشند حتماً شاهکار Crysis را به یاد دارند).

اکنون که با اطلاعات در خصوص بازی و چشم‌اندازی از ویژگی‌های آن آشنایی پیدا کردیم، ادامه مطلب را با پرداختن به بررسی کارایی پردازنده‌های مرکزی، کارت‌های گرافیک و حافظه‌های اصلی به پیش برده و نتیجه‌گیری نهایی را در انتهای مطلب به انجام می‌رسانیم.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک

بنچمارک‌های اشاره شده در این بخش در وضوح تصویر 1080p در چهار تنظیمات گرافیکی ارائه شده در بازی گردآوری شده‌اند که در ادامه با بنچمارک‌های اجرایی در رزولوشن‌های 1440p و 4K تکمیل گشته‌اند. مجدداً باید خاطر نشان کرد که اگر قصد دستیابی به تعداد 60 فریم بر ثانیه را دارید، با اجرای بازی در تنظیمات گرافیکی Ultra نمی‌توانید به این هدف دست پیدا کرده و هیچ یک از پردازنده و کارت‌های گرافیک دخیل در بنچمارک‌ها از توانایی لازم برخوردار نبوده‌اند. بر همین اساس دارندگان کارت‌های گرافیک قدرتمند و پرچم‌دار در تنظیمات گرافیکی High شانس بیشتری را جهت دریافت 60 فریم بر ثانیه و کسب تجریه‌ای روان و لذت بخش از پرواز بر فراز موقعیت‌های دلخواه خود را دارند.

در بنچمارک‌های گردآوری شده در ادامه حداقل یک پردازشگر گرافیکی به نمایندگی از سه نسل اخیر از کارت‌های گرافیک انویدیا و ای‌ام‌دی دخیل شده است تا امکان برون‌یابی برای دیگر محصولات نیز وجود داشته باشد. علاوه بر آن بنچمارک‌های مربوط به سی‌پی‌یو جهت نمایش اهمیت این تراشه در اجرای شبیه‌سازی و گستردگی سطح گلوگاه ایجاد شده نیز در ادامه نوشته درج شده‌اند.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

در ابتدا باید مجدداً خاطرنشان کرد که تنظیمات گرافیکی Low از لحاظ جلوه‌های بصری به هیچ عنوان بد و ناقص به نظر نمی‌رسد. در صورتی که به دنبال دستیابی به 60 فریم بر ثانیه و یا بیشتر هستید، یک کارت گرافیک GTX 1060 6GB یا RX 590 می‌تواند نیاز شما را برآورده سازد. علاوه بر آن حافظه ویدئویی نیز نقش بسزایی را در کسب کارایی مناسب، حتی در تنظیمات گرافیکی Low به خود اختصاص داده است؛ به‌گونه‌ای که کارت گرافیک RX 5600 XT، در کنار تقریباً تمامی پردازشگرهای گرافیکی چهار گیگابایتی به دلیل کمبود حافظه قادر به ارائه کارایی مناسب از خود نمی‌باشند. برای کسب تجربه‌ای روان با تعداد 60 فریم بر ثانیه و یا بیشتر، یک کارت گرافیک GTX 1650 Super از انویدیا و یا RX Vega 56 از ای‌ام‌دی به عنوان گزینه‌های مناسب مطرح می‌باشند.

سخت‌افزارهای نسل‌های پیشین تلفیقی از خوب و بد محسوب می‌‎شوند. به عنوان مثال کارت گرافیک GTX 980 قادر است تا کارایی قابل احترامی را از خود به نمایش بگذارد، اما هم‌رده رقیب آن، یعنی R9 390 متأسفانه با چالش‌هایی در این زمینه رو به رو می‌باشد. در حالت کلی می‌توان گفت که کارت‌های گرافیک کمپانی انویدیا در مقایسه با ای‌ام‌دی عملکرد بهتری را می‌توانند از خود نشان دهند، اما با افزایش تعداد فریم‌های دریافتی به محدوده 98 تا 100 فریم، محدودیت‌های گلوگاهی پردازنده به‌وضوح خودنمایی می‌کنند. کارت‌های گرافیک ارزان قیمت و اقتصادی همچون GTX 1050 در صورتی که به دنبال دستیابی به 30 فریم بر ثانیه هستید می‌توانند به عنوان گزینه‌های مناسب و مطلوب مطرح باشند. علاوه بر آن نباید فراموش کرد که این عنوان یک بازی شوتر نبوده و سرعت عملکرد آن‌چنان از اهمیت بالایی برخوردار نمی‌باشد. در مقایسه‌ای دیگر می‌توان گفت که کارت گرافیک GTX 770 که هفت سال از عمر آن می‌گذرد در کنار یک پردازنده قدرتمند Core i9-9900K موفق به دستیابی به 51 فریم بر ثانیه شده است. نسخه دو گیگابایتی این کارت گرافیک به تنهایی قادر است تا کارایی در محدوده 35 تا 40 فریم بر ثانیه را از خود به نمایش بگذارد.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

حال این سؤال مطرح می‌شود که کارت‌های گرافیکی که بسیار پایین‌تر از حداقل مشخصات فنی ارائه شده قرار گرفته‌اند چگونه عملکردی را می‌توانند از خود نشان دهند؟ در پاسخ باید گفت که پردازنده Ryzen 5 3400G با پشتیبانی از پردازشگر گرافیکی مجتمع Vega 11 در وضوح تصویر 720p و قرارگیری تکنیک مقیاس‌پذیری وضوح تصویر (Resolution Scaling) بر روی مقدار 30 درصد قادر است تا تجربه‌ای قابل بازی را ارائه دهد، اما متأسفانه کیفیت تصویر در این حالت از افتضاح فراتر می‌باشد! در صورت غیرفعالسازی تکنیک مقیاس‌پذیری رزولوشن، این پردازشگر گرافیکی مجتمع قادر است تا 27 فریم بر ثانیه را از خود به نمایش بگذارد که متأسفانه تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی و سی‌پی‌یو هر دو به عنوان فاکتورهای محدودکننده در این حالت مطرح می‌باشند.

پردازشگر گرافیکی UHD 630 کمپانی اینتل در سمت مقابل برخلاف قدرت خود توانسته است تا کارایی فراتر از انتظاری را نشان دهد. در پیکربندی تنظیمات گرافیکی اشاره شده در پاراگراف قبل، این پردازشگر گرافیکی 21 فریم بر ثانیه را از خود به نمایش گذاشته است. با توجه به اینکه تراشه UHD 630 کمپانی اینتل در مقایسه با پردازشگر Vega 11 کمپانی ای‌ام‌دی در حدود 50 تا 70 درصد ضعیف‌تر می‌باشد، اجرای بازی به تنهایی در نوع خود یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. در انتها باید خاطر نشان که توضیحات این پاراگراف با فعالسازی رزولوشن اسکلینگ بر روی مقدار 30 درصد ارائه شده‌اند که در صورت غیرفعالسازی این تکنیک، می‌توان گفت که امکان اجرای بازی تقریباً غیرممکن است.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

سطح تنظیمات گرافیکی متوسط (Medium) تعادل مطلوبی بین کیفیت تصویر و کارایی محسوب می‌شود، اما اکنون در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که حداقل یک کارت گرافیک RX 5600 XT یا RTX 2060 جهت کسب 60 فریم بر ثانیه لازم و ضروری می‌باشد. مجدداً باید خاطر نشان کرد که شبیه‌سازی پرواز مایکروسافت از آنجایی که یک عنوان سرعتی به شمار نمی‌رود، نیاز به دریافت 60 فریم جهت روانی بازی نیز لازم و ضروری نبوده و 30 فریم نیز در نوع خود می‌تواند تجربه منحصر به فردی از پرواز بر فراز موقعیت‌های مورد علاقه افراد را ارائه دهد. وابستگی بالای بازی به پردازنده منجر به ایجاد گلوگاه از جانب این تراشه شده و تقریباً می‌توان گفت که امکان استخراج حداکثر کارایی نهفته در بطن کارت‌های گرافیک قدرتمند و پرچم‌داری همچون RTX 2080 Ti یا RTX 3090 وجود ندارد.

کارت گرافیک R9 390 موفق به دریافت 30 فریم بر ثانیه از جانب خود شده است که این مقدار در کمترین حالت به 20 فریم نیز کاهش پیدا کرده است، اما این پردازشگر در مقایسه با نسخه چهار گیگابایتی RX 5500 XT در برخی از جنبه‌های مختلف توانسته است با قدرت بیشتری ظاهر شود. بسیاری از کارت‌های گرافیک مورد آزمایش موفق به اجرای بازی با کارایی قابل قبول شده‌اند، اما این گفته متأسفانه تنها در مورد GTX 1050 (و احتمالاً RX 560) صادق نمی‌باشد. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، ظرفیت حافظه ویدئویی نیز در کارایی و کاهش یا افزایش تعداد فریم‌های دریافتی تا حدودی تأثیرگذار می‌باشد، به‌گونه‌ای که نسخه چهار و هشت گیگابایتی کارت گرافیک RX 5500 XT نه تنها در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت، بلکه بسیاری از دیگر بازی‌های کامپیوتری شانه به شانه یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا زمانی که سطح تنظیمات گرافیکی به Ultra افزایش پیدا کند. در این حالت برتری نسخه هشت گیگابایتی به دلیل گنجایش بیشتر حافظه ویدئویی به وضوح قابل لمس است. البته نباید فراموش کرد که رابط PCIe x8 نسخه چهار گیگابایتی کارت گرافیک نیز به عنوان عاملی در ایجاد گلوگاه تأثیرگذار می‌باشد.

بررسی بهبود نسل به نسل معماری کارت‌های گرافیک نیز در نوع خود جالب توجه می‌باشد. کارت گرافیک پرچم‌دار عصر معماری کپلر کمپانی انویدیا، یعنی GTX 780 تعداد 32 فریم بر ثانیه را از خود به نمایش گذاشته است که این میزان در مورد GTX 980 (بر پایه معماری مکسول) با بهبود 39 درصدی به 45 فریم بر ثانیه افزایش پیدا کرده است. با حرکت به سمت معماری پاسکال و کارت گرافیک GTX 1080 برتری به 56 درصد و 70 فریم بر ثانیه فزونی پیدا می‌کند، اما در این نقطه پردازنده به عنوان یک گلوگاه در معادله دخیل شده و منجر به آن می‌شود تا کارت گرافیک RTX 2080 فقط 12 درصد بهبود کارایی را از خود به نمایش بگذارد. به‌صورت میانگین می‌توان گفت که انتظار دریافت 40 تا 50 درصد بهبود کارایی در هر نسل ارتقاء معماری منطقی است که این میزان سبب می‌شود تا فاصله عملکردی بین کارت‌های گرافیک GTX 780 تا RTX 3080 با اختلاف کیلومتری همراه شود.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

با افزایش تنظیمات گرافیکی، محدودیت پردازنده با درصد بیشتری نمایانگر می‌شود، بنابراین نیاز به پیکربندی سیستم بر مبنای یک سی‌پی‌یو قدرتمند برای کسب کارایی مناسب و مطلوب لازم و ضروری می‌باشد. در این میان کارت‌های گرافیک RTX 2070 Super و GTX 1080 Ti در میان پردازشگرهای گرافیکی که انتظار دریافت کارایی در محدوده 65 فریم بر ثانیه از آن‌ها می‌رود قابل طبقه‌بندی هستند. همان‌طور که در پاراگراف‌های پیشین نیز اشاره شد، تنها تعداد اندکی از کارت‌های گرافیک مورد آزمایش موفق به دستیابی به محدوده‌ای نزدیک به 60 فریم بر ثانیه شده و برای این عمل نیاز به استفاده از حداقل یک پردازشگر 400 دلاری همچون RTX 2060 Super و یا RX 5700 XT به عنوان یک لازمه اساسی مطرح می‌باشد. علاوه بر آن پردازنده سیستم نیز در این معادله نقش پررنگی را به خود اختصاص داده و تراشه‌ای همچون Core i9-10900K جهت به حداقل رساندن گلوگاه لازم و ضروری است.

بسیاری از کارت‌های گرافیک چهار گیگابایتی در وضوح تصویر 1080p برای ارائه کارایی مناسب با چالش همراه شده‌اند. به عنوان مثال میانگین تعداد فریم‌های دریافتی توسط نسخه چهار گیگابایتی کارت گرافیک RX 5500 XT برابر با حداقل فریم‌های نسخه هشت گیگابایتی تخمین زده شده‌اند؛ در حالی که کارت‌های گرافیک GTX 980 و GTX 1650 Super موفق به نمایش کارایی فراتری از خود گشته‌اند. کسب 34 تا 37 فریم بر ثانیه در دیگر بازی‌های کامپیوتری شاید آن‌چنان عالی به نظر نرسد، اما در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت، امکان کاهش بیشتر کارایی و کسب تجربه‌ای ناب و فراموش‌نشدنی همچنان وجود دارد. بر این اساس در انتهای پاراگراف فعلی باید خاطر نشان کرد که یک کارت گرافیک GTX 1060 6GB یا RX 590 حداقل‌های مورد نیاز جهت کسب 30 فریم بر ثانیه در وضوح تصویر فول اچ‌دی به شمار می‌روند.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

درست همانند بسیاری از دیگر بازی‌های نوین و امروزی، سطح تنظیمات گرافیکی Ultra برای سخت‌افزارهای آینده در بازی گنجانده شده‌اند. از آنجایی که عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت یک بازی سی‌پی‌یو محور محسوب شده و از وابستگی بسیاری به این تراشه رنج می‌برد، حتی در صورت استفاده از پردازشگر قدرتمندی همچون Core i9-9900K باید هم افزایش فریم به بیشتر از 50 به ندرت انجام می‌پذیرد. از میان 20 کارت گرافیک مربوط به نسل‌های گذشته که در تحلیل و بررسی وارد شده‌اند، تقریباً فقط نیمی از آن‌ها موفق به شکستن سد 30 فریم بر ثانیه گشته‌اند که برای دستیابی به این کارایی نیز علاوه بر حداقل یک کارت گرافیک RTX 2060 یا RX 5700 و یا بهتر، نیاز به پردازنده‌ای قدرتمند نیز طبیعتاً لمس می‌شود.

وضوح تصویر 1080p آخرین مقدار رزولوشنی به شمار می‌رود که برای آزمایش تمامی کارت‌های گرافیک مدل x80 کمپانی انویدیا منطقی به شمار می‌رود، بنابراین بهتر است تا دوباره نیم نگاهی را به الگوی بهبود نسل به نسل کارایی پردازشگرهای گرافیکی بیندازیم. کارت گرافیک GTX 780 با تقلای بسیار زیاد تنها 16 فریم بر ثانیه را از خود به نمایش گذاشت. جایگزین نسل بعد آن، یعنی GTX 980 نیز با سد محدودیت کمبود حافظه ویدئویی برخورد کرده و با وجود بهبود 27 درصدی کارایی، تعداد فریم‌های دریافتی را تنها به 21 عدد افزایش داد. کارت گرافیک 1080 در سمت مقابل با هشت گیگابایت حافظه ویدئویی خود بهبود قابل توجهی را به ارمغان آورده و با افزایش تعداد فریم‌های دریافتی به 39 عدد، در حدود 89 درصد سریع‌تر ظاهر شده است. در نهایت کارت گرافیک RTX 2080 مجدداً با محدودیت گلوگاه از جانب سی‌پی‌یو رو به رو شده و با ارائه 51 فریم بر ثانیه در صدر جدول قرار گرفته است.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

هیچ کدام یک از کارت‌های گرافیک موفق به شکستن سد 60 فریم بر ثانیه در وضوح تصویر 1080p نشده و محدودیت گلوگاه سی‌پی‌یو نیز به عنوان یک متغیر در بدتر شدن اوضاع مطرح می‌باشد، اما با افزایش وضوح تصویر به 1440p، طبقه‌بندی بهترین کارت‌های گرافیک صدر جدول با تغییر همراه شده است. پردازشگر گرافیکی RTX 2080 Ti اکنون جایگاه نخست جدول را از آن خود کرده است، هرچند که فقط 8 درصد نسبت به RTX 2080 Super قوی‌تر می‌باشد. پردازشگرهای گرافیکی Ampere و Big Navi نیز احتمالاً کارایی در محدوده 50 فریم بر ثانیه را از خود به نمایش می‌گذارند، مگر در صورت استفاده از یک پردازنده قدرتمند که تقریباً می‌توان گفت در حال حاضر چنین تراشه‌ای در حوزه سیستم‌های رده دسکتاپ هنوز به تولید نرسیده است.

اگر به دنبال گشت و گذار در آسمان با 30 فریم بر ثانیه هستید که برای پروازهای بین قاره‌ای کاملاً قابل قبول می‌باشد، یک کارت گرافیک RTX 2060 و یا RX 5700 XT کافی است. حتی پردازشگرهای گرافیکی GTX 1080 و RX 5700 نیز در این شرایط قادرند تا کارایی مناسبی را در اختیار گیمرها قرار دهند. شبیه‌سازی‌های پرواز در تاریخ رایانه‌های شخصی به عنوان عناوینی برای به چالش کشیدن سیستم‌های کامپیوتری مطرح بوده و بازی شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

حال به انتهای جدول وضوح تصویر یعنی 4K می‌رسیم. تقریباً می‌توان گفت که هیچ عنوانی تاکنون در صنعت بازی‌های رایانه‌ای منتشر نشده است که بتواند پرچم‌داری همچون RTX 2080 Ti را این‌گونه به چالش بکشد. کارت گرافیک مورد بحث در این وضوح تصویر موفق به ارائه تنها 33 فریم بر ثانیه شده است؛ این در حالی که است که این شرایط از بدترین سناریو ممکن برای عناوین شبیه‌ساز پرواز همچنان فاصله دارد. علاوه بر آن نباید فراموش کرد که کاهش تنظیمات گرافیکی به سطح Medium و Low در افزایش قابل توجه کارایی بسیار تأثیرگذار می‌باشد. اجرای بازی در رزولوشن 4K و تنظیمات گرافیکی متوسط منجر به کسب نتیجه‌ای مشابه با شرایط 1440p در تنظیمات 4K می‌شود. این بدان معنی است که امکان شکستن سد 60 فریم بر ثانیه همچنان وجود ندارد، اما پرچم‌داری همچون RTX 2080 Ti شاید بتواند شما را به آنجا برساند.

در حال حاضر پیکربندی مالتی جی‌پی‌یو نیز به عنوان گزینه‌ای در بهبود کارایی مطرح نمی‌باشد. در تست انجام شده به‌وسیله دو کارت گرافیک RTX 2080 Ti با استفاده از لینک ارتباطی NVLink، کارایی کسب شده در وضوح تصویر 4K و تنظیمات Ultra به میانگین فریم 21.2 تا 29.8 درصد در 99 درصد طول بنچمارک تحلیل پیدا کرد. عرضه نسخه آپدیت درایوهای کارت‌های گرافیک ای‌ام‌دی و انویدیا و یا بسته‌های به‌روزرسانی برای بازی ممکن است پشتیبانی از پیکربندی مالتی جی‌پی‌یو را به عنوان بیفزایند. علاوه بر آن ایجاد تغییرات در تنظیمات از طریق برنامه Nvidia Inspector نیز ممکن است در بهبود کارایی تأثیرگذار باشد، اما در حال حاضر باید گفت که استفاده از چند کارت گرافیک از طریق فناوری‌های NVLink یا SLI در کسب کارایی بیشتر تأثیرگذار نیست.

پاراگراف پیشین بدان معنی است که بهبود کارایی تنها با استفاده از کارت گرافیکی قوی‌تر امکان‌پذیر است که در حال حاضر تنها گزینه در دسترس Titan RTX می‌باشد، اما اگر تاکنون دقت کرده باشید مشاهده می‌کنید که هیچ نشانه‌ای از این پردازشگر در بنچمارک‌ها و تست‌های انجام شده به چشم نمی‌خورد، زیرا به معنای واقعی کلمه هدر رفت منابع مالی و … را به دنبال دارد. تعداد بیشتر هسته‌های کودا و ظرفیت فراتر حافظه ویدئویی GDDR6 هیچ تأثیری را در بهبود کارایی در رزولوشن‌های کمتر از 1440p و تنظیمات گرافیکی Ultra به خود اختصاص نداده و با افزایش وضوح تصویر به مقدار 4K، بهبود کارایی تنها هفت درصد در مقایسه با RTX 2080 Ti قابل تخمین است؛ بنابراین بهتر است تا برای خرید Titan RTX دست نگاه داشته و تا عرضه کارت گرافیک RTX 3090 صبر کنید (مگر اینکه از هدر رفت پول خود ناراحت نباشید).

بررسی کارایی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری در عنوان شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت

کارت گرافیک RTX 2080 Ti در تنظیمات تغییر یافته که مشابه با سطح Medium یا High می‌باشد موفق شده است تا 50 فریم بر ثانیه را ارائه دهد که در نوع خود متناسب و معقول می‌باشد. با تغییر پیکربندی به 4K Medium کارایی بهبود آن‌چنانی را به خود ندیده و تعداد فریم‌ها تنها به 51 عدد افزایش پیدا کرد، اما در وضوح تصویر 4K و سطح تنظیمات گرافیکی Low، پرچم‌دار مورد بحث سرانجام موفق به شکستن نفرین 60 فریم شده و با ارائه 79 فریم بر ثانیه رکورد دوست‌داشتنی را از آن خود کرده است.

بررسی کارایی پردازنده‌های کامپیوتری

تاکنون تمامی تست‌ها و بنچمارک‌های مربوطه به‌وسیله یک پردازنده Core i9-9900K در فرکانس پیش‌فرض به اجرا درآمده‌اند. این تراشه در حالت کلی یک سی‌پی‌‎یو قدرتمند محسوب می‌شود، اما چه تعداد هسته فیزیکی و رشته پردازشی جهت اجرای شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت جهت کسب کارایی متناسب لازم و ضروری می‌باشند؟ در ادامه نوشته مجموعه‌ای از پردازنده‌های مختلف به همراه کارت‌های گرافیک RTX 2080 Ti و RX 5700 XT مورد آزمایش قرار گرفته و همان‌طور که تاکنون نیز بازها تأکید شده است، انتخاب سی‌پی‌یو از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

آنچه که جالب توجه است وابستگی کمتر بازی به پیکربندی سخت‌افزاری پردازنده مورد تست می‌باشد که بر مبنای آن افزایش سرعت کلاک و یا فزونی تعداد هسته‌های فیزیکی و رشته‌های پردازشی در افزایش قابل توجه کارایی آن‌چنان تأثیرگذار نمی‌باشند! به عنوان مثال پردازشگرهای Core i5-9600K و Core i9-9900K در حالت کلی کارایی یکسانی را از خود به نمایش گذاشتند. استفاده از تراشه‌های شش هسته‌ای و شش رشته‌ای در زمان بارگذاری اولیه یک پرواز کمی استاتر و افت فریم را به دنبال دارد، اما پس از آن هیچ‌گونه مشکلی پدیدار نمی‌شود. این سناریو برای پردازنده‌های Ryzen 9 3900X و Ryzen 5 3600 کمپانی ای‌ام‌دی نیز صادق می‌باشد که بر طبق آن تراشه قدرتمند 12 هسته‌ای و 24 رشته‌ای اول فقط در رزولوشن‌های 1080p و 1440p توانسته است تا شش درصد بهبود کارایی را به ارمغان آورد.

با کاهش پیکربندی پردازنده مورد استفاده به تراشه‌های چهار هسته‌ای و چهار رشته‌ای همچون Core i3-9100 یا چهار هسته‌ای و هشت رشته‌ای نظیر Ryzen 5 3400G شرایط به‌صورت قابل توجهی بدتر می‌شود. اجرای بازی در سطح تنظیمات گرافیکی Ultra با استفاده از سی‌پی‌یو Core i3-9100 به کرش چندباره آن منتهی شده است. علاوه بر آن مدت زمان به طول انجامیده جهت اجرا و بارگذاری مراحل نیز در صورت استفاده از پردازنده‌های ارزان قیمت و اقتصادی با افزایش قابل توجهی همراه می‌شود. بروز افت فریم و استاترهای فراوان در زمان چرخش دوربین و … نیز عواملی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌روند، بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اجرای بازی با استفاده از پردازشگرهای اقتصادی برای پیکربندی‌های فراتر از 1080p Medium به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

پردازنده Core i9-9900K در مقایسه با تراشه Ryzen 9 3900X در تنظیمات گرافیکی Medium ،Low و High در حدود 15 تا 20 درصد کارایی بیشتری را ارائه داده است که این میزان در زمان تغییر پیکربندی به 1080p و 1440p Ultra به 11 تا 12 درصد کاهش پیدا می‌کند. تنها در سطح تنظیماتی Ultra و رزولوشن 4K فاصله تقریباً ناپدید شده و به کمتر از 2 درصد تحلیل پیدا کرده است. علاوه بر آن این پردازنده در زمان تلفیق با کارت گرافیک RX 5700 XT به ترتیب در پیکربندی‌های 1080p Low در حدود 18 درصد، 1080p Medium در حدود 12 درصد، 1080p High در حدود 10 درصد و 1080p Ultra در حدود 7 درصد سریع‌تر ظاهر شده است، اما این میزان در صورت افزایش رزولوشن به 1440p یا 4K به 2 تا 3 درصد تحلیل پیدا کرده است. شرایط مقایسه برای پردازنده‌های Core i5-9600K و Ryzen 5 3600 نیز مشابه می‌باشد که بر طبق آن تراشه اینتل در حدود 15 تا 21 درصد در پیکربندی‌های 1080p Low تا 1440p Ultra ظاهر شده و این فاصله به کمتر از 3 درصد در حالت 4K Ultra کاهش یافته است.

منبع: TomsHardware

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *