سخت‌افزار

ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص قابلیت Max Boost Clocks توسط کمپانی AMD

اگر تاکنون مشخصات فنی ارائه شده در خصوص نسل سوم پردازنده‌های مرکزی رایزن یا به عبارتی دیگر رایزن 3000 را بررسی کرده باشید، حتماً به این نکته پی برده‌اید که کمپانی ای‌ام‌دی مشخصه جدیدی را تحت عنوان Max Boost Clocks در قالب محصولات جدید خود اعمال کرده و در حال بزرگ‌نمایی آن نیز می‌باشد. این قابلیت که گمانه‌زنی‌های گوناگونی را پیرامون خود به دنبال داشته است سرانجام کمپانی ای‌ام‌دی را وادار به به‌روزرسانی صفحات مربوط به مشخصات فنی پردازنده‌های مرکزی رایزن 3000 در وب‌سایت خود جهت ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص آن کرده است.

بر طبق اطلاعات جدید ثبت شده از جانب کمپانی ای‌ام‌دی، مؤلفه Max Boost Clocks بیانگر حداکثر فرکانس بوست قابل دست‌یابی توسط پردازنده مرکزی در قالب تنها یک هسته و تحت شرایط اسمی می‌باشد. این موضوع در حالت کلی بالاترین فرکانس قابل اعمال به تنها یکی از هسته‌های پردازشگر را نمایانگر است.

همان‌طور که می‌دانیم، پردازنده‌های مرکزی رایزن 3000 در هنگام قرارگیری تحت سربارهای پردازشی چند رشته‌ای اقدام به پخش نمودن و اشتراک فرکانس بوست در سرتاسر هسته‌های مختلف به‌منظور افزایش توان نهایی و فزونی سرعت اجرای دستورالعمل‌ها می‌نمایند. فناوری Max Boost Clocks در صورت اعمال، فرکانس بوست تنها یکی از هسته‌های پردازنده را به حداکثر ممکن افزایش داده و باقی دیگر رشته‌ها نیز اگرچه دست‌خوش افزایش سرعت کلاک قرار می‌گیرند، اما فرکانس بوست آن‌ها در مقایسه با هسته مربوطه در حد 25 تا 50 مگاهرتز کمتر می‌باشد. این موضوع از طریق گراف‌های قابل مشاهده در زیر و مقایسه دو پردازنده مرکزی Ryzen 7 3700X و Core i9-9900K به‌وضوح قابل مشاهده است.

ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص قابلیت Max Boost Clocks توسط کمپانی AMD   ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص قابلیت Max Boost Clocks توسط کمپانی AMD

قابلیت فوق درزمینهٔ افزایش پتانسیل پردازنده مرکزی، به‌خصوص در سناریوهای نیازمند فرکانس و سرعت کلاک بالاتر و قدرت هسته‌های فیزیکی نظیر اجرای بازی‌های رایانه‌ای تأثیرات به مراتب قابل توجهی را در جهت کسب نتیجه بهتر می‌تواند به خود اختصاص دهد؛ اما اهمیت آن در شرایط پردازش چند رشته‌ای ممکن کمتر باشد.

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید