سخت‌افزار

به گفته TSMC مشتریان تراشه‌های 7nm به سراغ نمونه‌های 6nm می‌روند

TSMC

کمپانی TSMC به تازگی گزارش درآمدهای خود در سه‌ماهه مالی قبلی را اعلام کرد و همچنین به این موضوع اشاره داشت که اکثر مشتریان فعلی تراشه‌های تولید شده با فناوری 7 نانومتری این شرکت احتمالا در آینده‌ای نزدیک تمایل به بهره‌گیری از تراشه‌های 6 نانومتری خواهند داشت. در واقع این غول تولیدکننده تراشه انتظار دارد تراشه‌های 6 نانومتری‌ایش بیشترین حجم سفارش را به خود اختصاص دهند.

فناوری تولید تراشه‌های 6 نانومتری یا N6 نوعی سازگاری با نسل‌های قبل را به همراه خواهد داشت که به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای طراحی موجود و طراحی‌های نیمه‌رسانایی که برای گره‌های N7 انجام داده‌اند، تراشه‌های مبتنی بر فناوری 6 نانومتری خود را به صورت سفارشی تولید کنند. این موضوع بدون شک به کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه قیمت نهایی که کلاینت‌ها باید برای خرید این تکنولوژی جدید بپردازند منجر خواهد شد.

علاوه بر این، فناوری تولید N6 کمپانی TSMC می‌تواند مزیت مهم بهره‌گیری از لیتوگرافی اشعه ماورا بنفش شدید یا EUVL را نیز به همراه داشته باشد که پیچیدگی‌های تولید را تا حد محسوسی کاهش می‌دهد. فناوری N7 که امروزه تی‌اس‌ام‌سی تراشه‌های 7 نانومتری خود را تحت آن تولید می‌کند صرفا از لیتوگرافی اشعه ماورا بنفش عمیق یا DUV بهره می‌برد.

جالب اینکه TSMC انتظار دارد کلاینت‌های دیگر که در حال حاضر از گره 7 نانومتری بهره نمی‌برند به سراغ گره تولید +N7 این شرکت بروند. نیاز به توسعه ابزارهای جدید و سازگاری طراحی کمتر بین گره‌های N7 و +N7 نسبت به سازگاری بسیار عالی بین دو گره N7 و N6 بدون شک محسوس خواهد بود.

گره‌های +N7 نخستین گره TSMC خواهند بود که از فناوری تابش EUV با حداکثر 4 لایه EUVL بهره می‌برند. این در حالیست که گره‌های N6 تعداد این لایه‌ها را به 5 عدد افزایش داده و گره‌های جدید N5 نیز حداکثر 14 لایه EUVL را ارائه می‌دهد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید