سخت‌افزار

دو معماری گرافیکی جدید CDNA و CDNA2 توسط AMD معرفی شدند

دو معماری گرافیکی جدید CDNA و CDNA2 توسط AMD معرفی شدند

کمپانی AMD در جریان رویداد تحلیل عملکرد مالی خود در سال 2020 از معماری شتاب دهنده پردازش گرافیکی جدید خود تحت عنوان CDNA رونمایی کرد. این معماری جدید در واقع مکمل معماری گرافیکی RDNA این کمپانی بوده و در حالی که RDNA در کارت‌های گرافیکی رده مصرفی و سازمانی Radeon Pro و Radeon RX مورد استفاده قرار می‌گیرند، معماری جدید در محصولاتی نظیر Radeon Instinct مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دیتاسنترها و سیستم‌های HPC که از شتاب دهنده‌های Radeon Instinct بهره می‌برند در واقع از توانمندی‌های رندرینگ پردازشگر گرافیکی آن هیچ استفاده‌ای ننموده و به نظر می‌رسد AMD قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد. AMD همچنین اعلام کرده که قرار است پردازشگرهای گرافیکی جدید خود را به رابط‌های حافظه پیشرفته و سریع HBM2e مجهز کند.

این کمپانی در نقشه راه جدیدش از دو معماری گرافیکی جدید CDNA و CDNA2 به نوعی رونمایی کرد. انتظار می‌رود معماری CDNA در سال 2021 یا 2022 در محصولات جدید این کمپانی به کار گرفته شود. شتاب دهنده‌های پردازشی فعلی AMD مبتنی بر ریزمعماری‌های تقریبا تاریخ گذشته Vega توسعه یافته‌اند و در واقع نسخه‌های بهبود یافته از پردازشگرهای گرافیکی Vega 20 هستند که به هسته‌های تنسور مجهز شده‌اند.

اما علاوه بر این، AMD احتمالا در بازه زمانی بین سال 2021 و 2022 میلادی از معماری جدید و به روز شده خود تحت عنوان CDNA2 نیز رونمایی خواهد کرد. این معماری جدید که بر پایه مفهوم “پردازش پیشرفته” بنا می‌شود در حال توسعه بوده و هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که تحت لیتوگرافی 5 نانومتری تولید خواهد شد یا خیر.

 AMD در این معماری جدید از اتصال میانی Infinity Fabric 3.0 استفاده نموده که از حافظه اشتراکی انباشته شده بین پردازنده‌ها و پردازشگرهای گرافیکی پشتیبانی نموده و قابلیت مقیاس‌پذیری که در سوپرکامپیوترهای پیشرفته بسیار مهم است را ارائه می‌دهد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید