سخت‌افزار

سازگاری مادربردهای چیپست Z490 گیگابایت با پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل

سازگاری مادربردهای چیپست Z490 گیگابایت با پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل

اینکه یک چیپست اینتل از طراحی پردازنده‌هایی از چند نسل مختلف پشتیبانی کند، حداقل با توجه به سابقه این شرکت، کمی دور از ذهن است. متاسفانه اینتل تقریبا از اهمیت قابلیت استفاده طولانی مدت و همچنین به‌روزرسانی غافل شده است. اما اگر صحبت‌های اخیر یکی از سخنگویان گیگابایت صحت داشته باشند، احتمالا شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود.

در پرسش و پاسخی که در خصوص جدیدترین نسل از مادربردهای گیگابایت مبتنی بر چیپست Z490 اینتل انجام شد، یکی از کاربران با طرح این سوال که آیا پلتفرم‌های مبتنی بر این چیپست از پردازنده‌های نسل جدید Rocket Lake نیز پشتیبانی خواهند کرد یا نه، تمام توجهات را به سمت خود جلب کرد. اما پاسخ سخنگوی گیگابایت به این سوال غافلگیرکننده‌تر بود! این سخنگو با مثبت دانستن این موضوع، تایید کرد که مادربردهای چیپست Z490 از پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل موسوم به Rocket Lake-S نیز پشتیبانی خواهند کرد.

سازگاری مادربردهای چیپست Z490 گیگابایت با پردازنده‌های نسل یازدهم اینتلاگر این موضوع صحت داشته باشد، می‌توان پی برد که چرا تولیدکنندگان مادربرد مطرح در بازار، تا این حد بر روی اهمیت رابط اتصال PCIe 4.0 در محصولات مبتنی بر چیپست Z490 خود تاکید دارند. این در حالی است که چیپست Z490 به صورت پیش فرض از رابط‌های اتصال PCIe نسل چهارم پشتیبانی نمی‌کند.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، پردازنده‌های نسل جدید Rocket Lake-S اینتل نیز از همان فناوری تولید 14 نانومتری مشابه نسل دهم، مسیر عریض‌تر DMI 3.0 8x، معماری گرافیکی جدید در تراشه‌های Xe و پشتیبانی از PCIe 4.0 در سطح پلتفرم بهره خواهند برد و شاید به همین دلیل است که تولیدکنندگان مادربرد از همین حالا در خصوص پشتیبانی مادربردهای چیپست Z490 خود از استاندارد جدید PCI-Express نسل چهارم صحبت می‌کنند. بدین ترتیب کاربرانی که مادربردهای چیپست زد490 فعلی استفاده می‌کنند نیز امکان بهره‌گیری از حداقل 20 مسیر PCIe 4.0 را در کنار پردازنده‌های نسل یازدهم خواهند داشت.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید