سخت‌افزار

عرضه محصولات مبتنی بر دو معماری Zen 3 و RDNA2 در اواخر سال جاری

عرضه محصولات مبتنی بر دو معماری Zen 3 و RDNA2 در اواخر سال جاری

در پستی که در خصوص درآمدهای سه‌ماهه نخست سال میلادی جاری AMD در حساب کاربری توئیتر این شرکت منتشر شد، این کمپانی اشاره کرد که ریزمعماری پردازنده جدید خود موسوم به Zen 3 و همچنین معماری گرافیکی نسل جدید RDNA2 خود را در اواخر سال 2020 عرضه خواهد کرد.

این کمپانی البته به این موضوع اشاره نکرد که این دو فناوری جدید قرار است در قالب چه محصولاتی به بازار عرضه شوند. AMD در حال آماده‌سازی پردازنده‌های رده سازمانی EPYC با اسم رمز Milan، پردازنده‌های دسکتاپ رایزن با اسم رمز Vermeer و واحد‌های پردازشی شتاب‌ یافته (APU) موبایل رایزن با اسم رمز Cezanne و مبتنی بر ریزمعماری Zen 3 است.

متاسفانه هنوز نمی‌دانیم کدام سری از محصولات بر پایه ریزمعماری جدید Zen 3 طراحی خواهند شد. AMD در تراشه‌های پردازشی (CCD) ریزمعماری Zen 3 چیدمان پیچیده چهارهسته پردازشی (CCX) را کنار گذاشته و این تراشه‌ها قرار است بر پایه فناوری ساخت 7 نانومتری توسط TSMC تولید شوند که البته هنوز مشخص نیست این فناوری N7P است یا +N7.

تنها محصولات مبتنی بر معماری گرافیکی جدید RDNA2 که تا به این لحظه تایید شده‌اند، سیستم‌روی‌چیپ‌های نیمه‌اختصاصی است که قدرت پردازش گرافیکی کنسول‌های بازی نسل جدید PlayStation 5 سونی و Xbox Series X مایکروسافت را تامین خواهند کرد. این کنسول‌های بازی نیز طبق انتظار باید تا اواخر سال میلادی جاری معرفی شوند.

علاوه بر این، در توئیت منتشر شده توسط AMD به پردازشگرهای گرافیکی خاصی هم اشاره شد که احتمالا از نوع مجزا هستند. با توجه به گزارشات قبلی، به نظر می‌رسد منظور از این اشاره‌ها، دو تراشه گرافیکی جدید Radeon RX و Radeon Pro هستند.

رونمایی مایکروسافت از لوگوی DirectX 12 Ultimate نیز احتمال عرضه پردازشگرهای گرافیکی Radeon RX مبتنی بر معماری RDNA2 را افزایش داده‌اند، چرا که معماری RDNA فعلی توانایی پاسخ‌گویی به نیازمندی‌های DirectX 12 Ultimate را ندارد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید