سخت‌افزار

نسل چهارم پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen سپتامبر عرضه می‌شوند

نسل چهارم پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen سپتامبر عرضه می‌شوند

با توجه به شایعات منتشر شده به نظر می‌رسد نسل چهارم پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen قرار است در ماه سپتامبر سال جاری به بازار عرضه شوند. این پردازنده‌ها که با اسم رمز Vermeer شناخته می‌شوند به صورت ماژول‌های چند تراشه‌ای با طراحی مبتنی بر ریزمعماری Zen 3 ارائه شده و بر روی مادربردهایی با سوکت AM4 قابل نصب هستند.

این تراشه‌ها طبق انتظار باید با فناوری 7 نانومتری جدیدتر TSMC تولید شوند. این فناوری احتمالا N7P و یا N7+ خواهد بود. بزرگترین تغییر در بخش طراحی Zen 3 کنار گذاشتن آرایش CCX هسته‌های پردازنده است. بدین ترتیب هر تراشه بلوکی مشترک از هسته‌هایی که یک حافظه کش سطح آخر را به اشتراک می‌گذارند را نگهداری می‌کند. این تغییر در کنار توانایی بیشتر در افزایش سرعت هسته با توجه به Node جدید باعث می‌شوند تا نسبت قیمت به ازای عملکرد در این پردازنده‌ها نسبت به نسل قبل به طور محسوسی افزایش یابد.

تراشه 8 هسته‌ای Renoir مبتنی بر ریزمعماری Zen 2 طبق انتظار باید در سپتامبر 2020 عرضه شود. این پردازنده سوکت AM4 قرار است جایگزین واحدهای پردازشی شتاب یافته (APU) چهار هسته‌ای سری رایزن 3000 شود. این تراشه جدید با توجه به شانس رقابت با پردازنده‌های Core i5 نسل دهم اینتل با 6 هسته و 12 رشته پردازشی، برای AMD اهمیت بسیار بالایی دارد. در مقایسه با پردازنده اینتل، تراشه Renoir ضمن ارائه قدرت پردازشی بیشتر، از تراشه گرافیکی قدرتمندتری نیز برخوردار است.

چهارمین نسل از پردازنده‌های سوکت AM4 رایزن به همراه مادربردهای چیپست سری 600 ای‌ام‌دی معرفی خواهند شد. این مادربردها از پردازنده‌های خانواده Vermeer و Renoir پشتیبانی نموده و با پردازنده‌های قدیمی‌تر AM4 نیز سازگاری خواهند داشت.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید