سخت‌افزار

پردازنده‌های Pentium Silver و Celeron از خانواده Jasper Lake معرفی شدند

پردازنده‌های Pentium Silver و Celeron از خانواده Jasper Lake معرفی شدند

اینتل سرانجام از شش پردازنده پایین‌رده و ارزان قیمت جدید خود در سری Pentium Silver و Celeron و خانواده Jasper Lake رونمایی کرد. این پردازنده‌های جدید بر پایه فناوری ساخت 10 نانومتری طراحی شده‌اند و از هسته‌های پردازشی Tremont بهره می‌برند. این هسته‌های کوچک 32 بیتی و 64 بیتی اینتل در حال حاضر در پردازنده‌های هیبریدی سری Core از خانواده Lakefield نیز به‌کار رفته‌اند.

تراشه‌های جدید اینتل از نسخه‌ ویژه‌ای از پردازشگر گرافیکی مجتمع نسل یازدهم بهره می‌برند که قدرت پایین‌تری دارد اما از نظر معماری دقیقا همان چیزی است که در پردازنده‌های دو سری Ice Lake-U و Lakefield شاهد بودیم. پردازنده‌های دسکتاپ جدید اینتل شامل سه مدل با توان طراحی حرارتی 10 وات و سه مدل با توان طراحی حرارتی 6 وات می‌شود.

پرچمدار رده دسکتاپ در این سری، Pentium Silver J6005 با چهار هسته و چهار رشته پردازشی است که سرعت هسته 2 و 3 گیگاهرتزی را به ترتیب در حالت پایه و بوست ارائه می‌دهد. این پردازنده همچنین از 4 مگابایت حافظه کش سطح دو بهره می‌برد. پردازنده بعدی، Celeron J5105 است که از سرعت 2 و 2.80 گیگاهرتزی در دو حالت پایه و بوست بهره برده، تراشه گرافیکی اندکی ضعیف‌تر و 4 مگابایت حافظه کش سطح دو دارد.

در نهایت، پردازنده Celeron J4505 با دو هسته و دو رشته پردازشی با سرعت 2 گیگاهرتزی در حالت پایه و 2.90 گیگاهرتزی در حالت بوست قرار دارد که 4 مگابایت حافظه کش سطح دو را ارائه می‌کند. پرچمدار رده موبایل نیز پردازنده Pentium Silver N6000 است که از 4 هسته و 4 رشته پردازشی با سرعت 1.1 و 3.1 گیگاهرتزی در حالت پایه و بوست بهره برده و 4 مگابایت حافظه کش سطح دو دارد.

پردازنده Celeron N5100 در جایگاه بعدی قرار داشته و سرعت 1.1 و 2.80 گیگاهرتزی را ارائه می‌دهد. در نهایت، پردازنده Celeron N4500 با دو هسته و دو رشته پردازشی با سرعت 1.1 و 2.8 گیگاهرتزی در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید