سخت‌افزار

احتمال پشتیبانی نسل آینده پردازنده‌های EPYC از فناوری SMT چهار مسیره

احتمال پشتیبانی نسل آینده پردازنده‌های EPYC از فناوری SMT چهار مسیره

همان‌طور که در اخبار پیشتر منتشره به آن اشاره شد، کمپانی ای‌ام‌دی فاز طراحی ریزمعماری Zen 3 را به پایان رسانده و شایعات مختلف پیرامون جزئیات آن در حال انتشار می‌باشند. این بار، رسانه Hardwareluxx در جدیدترین گزارش خود اظهار داشته است که کمپانی ای‌ام‌دی به‌منظور افزایش کارایی و بهبود توان محاسباتی پردازشگرهای دیتاسنتر خود در حالت موازی ممکن است قابلیت پشتیبانی از فناوری SMT چهار مسیره را در معماری Zen 3 پیاده‌سازی نماید. انتظار می‌رود تا پردازنده‌های EPYC مبتنی بر الگوی Zen 3 که تحت اسم رمز MILAN شناخته شده و برای عرضه زمانی در سال 2020 میلادی در نظر گرفته شده‌اند بهبودهای معماری قابل توجهی را با خود به ارمغان آورده و با طراحی مبتنی بر لیتوگرافی 7nm+ Extreme Ultra Violet کمپانی TSMC، فزونی 20 درصدی در حوزه چگالی ترانزیستوری را میسر سازند.

از جمله بزرگ‌ترین تغییرات انجام پذیرفته در طراحی ریزمعماری Zen 3 را می‌تواند در پشتیبانی از فناوری SMT در چهار مسیر مشاهده کرد. تکنولوژی مذکور با ارائه راهکاری قدرتمند به هرکدام از هسته‌های فیزیکی سی‌پی‌یو اجازه می‌دهد تا چهار رشته مجازی را با خود حمل کرده و با تقسیم نمودن میکروآپ‌های گوناگون به گروه‌های چهارتایی کوچک، امکان پردازش بخشی از عملیات توسط هر رشته را فراهم آورده و کاهش زمان اجرای دستورالعمل‌ها و بهبود کارایی نهایی را امکان‌پذیر می‌سازد.

ای‌ام‌دی اولین کمپانی موجود در حوزه تعبیه‌سازی فناوری اشاره شده محسوب نمی‌شود. کمپانی IBM با طراحی پردازشگرهای خود بر مبنای الگوی POWER ISA سالیان بسیاری است که فناوری SMT در چهار و یا حتی هشت مسیر را در پردازنده‌های خود پیاده‌سازی کرده و بهبود چشمگیر توان خروجی را به ارمغان آورده است. این مهم از جمله اصلی‌ترین دلایل قدرت بسیار فراوان پردازشگرهای سری POWER تلقی می‌شود. نظر شما چیست؟ آیا کمپانی ای‌ام‌دی با پیاده‌سازی تکنولوژی فوق در الگوی محصولات خود می‌تواند کمپانی اینتل را وادار به ارائه راهکارهای نوین جهت رقابت با رقیب دیرینه خود نماید؟

منبع: TechPowerUP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید