سخت‌افزار

بازار حافظه‌های DRAM در سراشیبی سقوط قیمت!

به نظر می‌رسد که قطعی برق در حال حاضر تنها مؤلفه مورد نیاز جهت جلوگیری از کاهش قیمت محصولات در بازار حافظه‌های فلش به شمار می‌رود. رسانه DRAMeXchange در دو گزارش جداگانه اعلام داشته است که قیمت حافظه‌های دینامیک یا به عبارتی دیگر DRAM در دو چهارم سال 2019 میلادی با کاهش 10 درصدی همراه شده و علت اصلی آن به عدم وجود تعادل در فاکتور عرضه بر تقاضا باز می‌گردد. بازار تراشه‌های حافظه NAND به لطف قطعی برق در کمپانی توشیبا تغییری را به خود ندیده و با عرضه کمتر محصول در مقایسه با تقاضای بازار، قیمت در نظر گرفته شده برای محصولات در طی یک چهارم‌های پیاپی همچنان حفظ شده است.

کشور ژاپن درزمینهٔ کنترل بیشتر بازار و جلوگیری از عرضه بیش از اندازه محصولات در اقدامی صادرات تراشه‌های حافظه به کره جنوبی را با کاهش بیشتری همراه ساخت، اما این اقدام نیز نتوانست درزمینهٔ جلوگیری از کاهش قیمت محصولات بازار مفید واقع شده و سیر نزولی همچنان روند خود را طی می‌کند. از کنار هم قرار دادن فاکتور اشاره شده می‌توان دریافت که قیمت حافظه‌های DRAM در حوزه‌هایی نظیر سرور و رده مصرف‌کنندگان در طی سال‌های اخیر با کاهش 30 درصدی همراه شده است. رسانه DRAMeXchange اظهار داشته است که بازار حافظه‌های دینامیک برای دستگاه‌های قابل حمل ضرر کمتری را متحمل شده و افت قیمتی آن در بازه 10 تا 20 درصد متغیر می‌باشد، اما بازار محصولات سرور با کاهش 35 درصدی بیشترین تأثیر را به خود اختصاص داده است. موارد اشاره شده منجر به کاهش قیمت نهایی حافظه‌های DRAM به مقدار 9.1 درصد در سرتاسر جهان شده و حاشیه سود برای کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، میکرون و SK Hynix را با کاهش فراتری همراه ساخته‌اند.

بازار تراشه‌های حافظه NAND شرایطی مطلوب‌تری را دارا می‌باشد. بر طبق گزارش ارسالی از جانب رسانه DRAMeXchange، تقاضای مورد نیاز از جانب کمپانی‌های فعال درزمینهٔ طراحی و توسعه تلفن‌های همراه هوشمند، نوت‌بوک‌ها و سرور منجر به بازیابی بازار و جلوگیری از ایجاد تأثیر بر آن در نیمه اول سال 2019 شده است. علاوه بر آن قطعی برق در خط تولید توشیبا و عدم توانایی این کمپانی در بازیابی تأثیرات حاصل از آن سبب شده است تا کاهش قیمت در حوزه تراشه‌های NAND آن‌چنان چشمگیر نبوده و قیمت محصولات همچنان ثابت باقی بمانند.

منبع: TomsHardware

دیدگاهتان را بنویسید