راهنمای خرید

راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

ذخیره‌سازی تمامی اطلاعات در حافظه داخلی رایانه شخصی در افزایش سهولت دسترسی به آن‌ها بسیار تأثیرگذار می‌باشد، اما این مهم علاوه بر کاهش چشمگیر سرعت عملکرد سیستم‌عامل، خطر احتمال بروز مشکلاتی همچون پاک‌سازی یک‌باره تمامی فایل‌ها در نتیجه سوختن درایو در صورت عدم تهیه نسخه پشتیبان از محتویات را نیز با فزونی بیشتری همراه می‌سازد.

یکی از ساده‌ترین و در عین حال کم‌هزینه‌ترین راه‌حل‌های موجود جهت تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات، استفاده از دیسک‌های سخت خارجی (هارد دیسک اکسترنال) می‌باشد. سخت‌افزارهای مذکور نه تنها در فراهم آوردن بستری حجیم و ارزشمند جهت ذخیره‌سازی یکپارچه و طولانی مدت تمامی محتویات، بلکه قابلیت حمل سریع آن‌ها نیز از توانایی بالایی برخوردار بوده و انعطاف‌پذیری ارزشمندی را در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهند، اما نکات موجود در تهیه و خرید قطعه مذکور چیست و چرا عدم توجه به آن‌ها در افزایش بروز ضرر و زیان‌های مالی در آینده تأثیرگذار می‌باشند؟

رابط اتصال

هارد دیسک‌های اکسترنال همان‌طور که از عنوان اطلاق یافته بر آن‌ها قابل استنباط است در فضایی در قسمت بیرون از چهارچوب کیس قرار گرفته و با استفاده از مسیری به برقراری ارتباط خود با سیستم می‌پردازند. این مسیر در بسیاری از محصولات نوین و امروزی بر پایه فناوری USB قرار داده شده است، بنابراین رابط اتصال دیسک سخت با رایانه شخصی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در صورت عدم برخورداری از پهنای باند کافی، مدت زمان بسیار فراوانی جهت انتقال اطلاعات، به‌خصوص فایل‌های حجیم را هدر می‌دهد.

راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

بسیاری از دیسک‌های سخت خارجی نوین و امروزی به پشتیبانی از درگاه USB 3.0 به عنوان رابط اتصالی خود پرداخته‌اند، اما مشاهده مدل‌هایی با درگاه USB 2.0 نیز در بین محصولات قدیمی‌تر دیده می‌شود. نسخه سوم درگاه یو‌اس‌بی (USB 3.0) از پهنای باندی به بزرگی 5 گیگابیت بر ثانیه برخوردار می‌باشد که نسبت به نسخه دوم آن با افزایش حداقل دو برابری همراه شده است؛ این در حالی است که مقدار اشاره شده در درگاه‌های USB 3.1 (ممکن است تحت عنوان USB 3.1 Gen 2 نیز شناخته شود) به 10 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و محصولات دارای رابط اتصال تاندربولت 3 نیز پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه‌ای را به ارمغان آورده‌اند. افزایش نسل رابط اتصال و فزونی پهنای باند آن در بهبود سرعت انتقال اطلاعات بسیار تأثیرگذار می‌باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا محصولی که قصد تهیه و خرید آن را در سر دارید، از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا پشتیبانی نماید. ذکر این نکته ضروری است که یک دیسک سخت به دلیل محدودیت‌های طراحی خود از توان کافی جهت استفاده از حداکثر مقادیر اشاره شده برخوردار نمی‌باشد.

استحکام

دیسک‌های سخت اکسترنال به دلیل قابلیت حمل خود با شدت بیشتری در معرض آسیب‌های محیطی نظیر گرد و غبار، آب ضربه، شوک و … قرار داشته و هر لحظه امکان سقوط آن‌ها بر روی سطوح سختی همچون زمین و … وجود دارد. در صورتی که فردی در موارد اشاره شده از دقت پایینی برخوردار بوده و نسبت به نگهداری وسایل خود بی‌تفاوت باشد، تهیه و خرید محصولی با پوشش محافظ ضخیم و پشتیبانی از سیستم تعلیق داخلی و استانداردهای نظامی (مقاوم در برابر ضربه و سقوط) و IP68 (مقاوم در برابر آب و گرد و غبار) در کاهش احتمال بروز مشکلات می‌تواند تأثیرگذار باشد، در غیر این صورت درایوهای معمولی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با اولین ضربه ممکن است با مشکلات کوچک و بزرگی نظیر بدسکتور و … مواجه گردند.

راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

امنیت

هارد دیسک‌های اکسترنال میزبانی انبوهی از اطلاعات ارزشمند مصرف‌کننده را بر عهده گرفته و قابلیت حمل آن‌ها نیز احتمال سرقت و دسترسی غیرمجاز به محتویات را نسبت به نمونه‌های داخلی با افزایش بیشتری همراه ساخته است. در صورتی که به ذخیره‌سازی اطلاعات مهم و حیاتی در درایو خود پرداخته و نسبت به امنیت آن‌ها نیز حساس هستید، توجه به زیرساخت‌های امنیتی قابل پشتیبانی توسط محصول خریداری شده ضروری به شمار می‌رود. بسیاری از کمپانی‌های سازنده دیسک‌های سخت اکسترنال رویه‌های نرم‌افزاری نظیر رمزگذاری اطلاعات را در ساختار محصولات خود پیاده‌سازی کرده و نرم‌افزارهای مربوطه را نیز به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده‌اند، اما در صورتی که قصد افزایش همچنان بیشتر امنیت اطلاعات خود را در سر دارید، تهیه و خرید محصولات دارای بسترهای محافظتی سخت‌افزاری نظیر اسکن اثرانگشت و … پیشنهاد می‌شود.

راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

سرعت انتقال اطلاعات

سرعت انتقال اطلاعات در ساختار یک هارد دیسک اکسترنال علاوه بر رابط اتصال، به سرعت چرخش پلاتر مغناطیسی دوار نیز وابسته است. درایوهای ارزان قیمت اغلب از سرعت چرخشی معادل 5400 دور بر دقیقه (RPM) برخوردار بوده و این مقدار در محصولات گران قیمت‌تر و دارای پتانسیل بیشتر به 7200 دور بر دقیقه و حتی بیشتر افزایش پیدا می‌کند. فزونی سرعت چرخش بخش نامبرده از یک دیسک سخت در بهبود سرعت خوانش و نوشت اطلاعات تأثیرگذار می‌باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا جهت درک آگاهی بیشتر از انعطاف‌پذیری محصولی که قصد تهیه و خرید آن را در سر دارید، نسبت به سرعت چرخش پلاتر دوار آن نیز اطلاع پیدا نمایید.

قابلیت حمل

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های به ارمغان آورده شده توسط دیسک‌های سخت اکسترنال، قابلیت حمل سریع و آسان آن‌ها به هر نقطه دلخواه می‌باشد. این مهم در درایوهای بسیار حجیم و سنگین وزن تا حدودی از بین رفته و مشقت‌های فراوانی را در خصوص قرارگیری در موقعیت‌هایی همچون جیب، کیف و … با خود به ارمغان آورده است. در صورتی که قصد دارید تا هارد دیسک خارجی خریداری شده را پیوسته با خود حمل کرده و در اختیار داشته باشید، پیشنهاد می‌شود تا محصول انتخابی از ابعاد کوچک، به‌خصوص ضخامت اندک و همچنین وزن مناسبی برخوردار باشد. علاوه بر آن عدم نیازمندی درایو به منبع تغذیه جداگانه (هارد دیسک‌های آداپتوری) و تأمین میزان انرژی مورد نیاز خود به‌صورت مستقیم از درگاه یو‌اس‌بی به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار دیگر نیز مطرح می‌باشد؛ البته نباید این نکته را فراموش کرد که درایوهای دارای پوشش ضخیم بیرونی جهت فراهم آوردن دوام و استحکام بیشتر در برابر عوامل مخربی همچون ضربه، سقوط، شوک، گرد و غبار، آب و … به‌صورت ذاتی از اندازه بزرگ‌تر و حجیم‌تری برخوردار هستند، اما ظرافت در طراحی توسط کمپانی سازنده در سهولت فراتر حمل و نقل بسیار تأثیرگذار می‌باشد.

راهنمای خرید هارد دیسک اکسترنال

ظرفیت ذخیره‌سازی

ظرفیت ذخیره‌سازی یک هارد دیسک اکسترنال در استفاده از حداکثر پتانسیل و جلوگیری از بروز ضرر و زیان‌های مالی در آینده تأثیرگذار بوده و پیشنهاد می‌شود تا توجه به آن مطابق با نیازمندی‌های مربوطه انجام پذیرد. تهیه و خرید یک درایو بسیار پر سرعت (و یا حتی حافظه جامد) با پشتیبانی از ویژگی‌های منحصر به فردی همچون بسترهای امنیتی سخت‌افزاری و دسترسی از راه دور، اما گنجایش اندک مشکلات فراوانی را سبب گشته و عکس این مهم نیز صادق می‌باشد.

در صورتی که هدف از خرید دیسک سخت اکسترنال، انتقال اطلاعات بین سیستم‌ها و رایانه‌های مختلف است، پیشنهاد می‌شود تا نسبت به تهیه نمودن یک حافظه فلش (فلش مموری) با ظرفیت ذخیره‌سازی مورد نیاز (به‌عنوان مثال 64 گیگابایت) اقدام نمایید، اما اگر قصد ذخیره‌سازی طولانی مدت اطلاعات را در سر داشته و علاقه فراوانی را به آرشیو محتویات دارید، انتخاب یک درایو پر ظرفیت می‌تواند سهولت‌های بالایی را با خود به ارمغان آورد.

ویژگی‌های اضافی

نکات اشاره شده در این نوشته برخی از مهم‌ترین شاخصه‌ها و فاکتورهای نیازمند توجه جهت انتخاب بهترین درایو با توجه به نیازمندی‌های شخصی را در خود جای داده است، اما برخی از محصولات به‌منظور فراهم آوردن سهولت فراتر در استفاده به پشتیبانی از قابلیت‌های منحصر به فردی همچون انتقال بیسیم اطلاعات (از طریق وای فای)، بسترهای نرم‌افزاری دسترسی از راه دور، امنیتی و … نیز پرداخته‌اند که در صورت نیاز راحتی چشمگیری را می‌توانند به خود اختصاص دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *