سخت‌افزار

مانیتور G-Sync چیست؟ | آشنایی بیشتر با فناوری G-Sync انویدیا

مانیتور G-Sync چیست؟ | آشنایی بیشتر با فناوری G-Sync انویدیا

فناوری G-Sync از زمان عرضه خود تاکنون به عنوان یکی از نقل‌های محافل و مجالس حاضر بوده و گمانه‌‎زنی‌های گوناگون متنوعی را به خود اختصاص داده است. به‌صورت خلاصه G-Sync نوعی تکنولوژی برای دستگاه‌های نمایشگر همچون مانیتور، تلویزیون، لپ‌تاپ‌های گیمینگ و … می‌باشد که با هدف رقابت و از بین بردن مشکلات موجود درزمینهٔ پارگی تصاویر، استاتر و لرزش، به‌خصوص برای عناوین و یا فیلم‌های سینمایی سرعتی همچون شوتر اول شخص طراحی و توسعه پیدا کرده است. این فناوری تنها زمانی می‌تواند به‌صورت صحیح کار کند که نمایشگر مربوطه از طریق کابل به یکی از کارت‌های گرافیک سازگار متصل شده باشد و از آنجایی که تکنولوژی مورد بحث توسط کمپانی انویدیا طراحی و توسعه پیدا کرده است، بنابراین انحصار آن از همان ابتدا برای کارت‌های گرافیک این شرکت نیز به‌نوعی اجتناب‌ناپذیر بوده است.

کمپانی انویدیا برای اولین بار فناوری G-Sync را در سال 2013 معرفی کرده و بزرگ‌ترین رقیب آن نیز تکنولوژی FreeSync از سمت کمپانی ای‌ام‌دی محسوب می‌شود. فناوری مورد بحث اگرچه در ابتدای عرضه خود یک بستر ساده و قابل فهم محسوب می‌شد، اما رفته رفته و پیوسته با پیچیدگی بیشتری همراه شده و امروز با سه نسخه از آن تحت عناوین G-Sync Ultimate ،G-Sync و G-Sync Compatible رو به رو هستیم که در برهم زدن تنور سردرگمی کاربران نقش بسزایی را به خود اختصاص داده است!

پارگی (Tearing) یک مورد بسیار نامطلوب در تصاویر می‌باشد که برای درک بیشتر آن می‌توانید به عکس زیر مراجعه نمایید. این مشکل در نتیجه عدم تطابق و هماهنگی نرخ فریم بازی با فرکانسی که مانیتور یا نمایشگر در حال رسم تصاویر می‌باشد بوجود آمده و استفاده از راهکارهایی جهت تطبیق هرچه بیشتر این موضوع می‌تواند به خودی خود در رفع مشکل تأثیر قابل توجهی را شامل شود. نمایشگرهای سازگار با فناوری G-Sync از نرخ فریم متغیر که تحت عنوان Variable Refresh Rate یا به اختصار VRR نیز شناخته می‌شود پشتیبانی کرده و قادرند تا حداقل و حداکثر نرخ تازه‌سازی تصاویر یا به عبارتی دیگر فرکانس خود را با کارت گرافیک انویدیا کامپیوتر تطابق دهند. این محدوده فرکانسی می‌تواند تا حداکثر نرخ قابل پوشش توسط مانیتور متغیر باشد. در این حالت تصاویر درست در لحظه رندر بر روی صفحه به نمایش در می‌آیند که نتیجه آن علاوه بر حذف پارگی تا حد بسیار قابل توجه، کاهش میزان لگ ورودی و یا تأخیر در زمان حرکت فیزیکی ماوس بر روی میز تا زمان حرکت نشانگر بر روی صفحه نمایشگر را نیز به دنبال خواهد داشت.

مانیتور G-Sync چیست؟ | آشنایی بیشتر با فناوری G-Sync انویدیا

G-Sync در مقابل FreeSync

فناوری FreeSync پاسخ کمپانی ای‌ام‌دی به G-Sync انویدیا به شمار رفته و هر دو فناوری بر مبنای پروتکل VESA Adaptive-Sync طراحی و توسعه پیدا کرده‌اند. درست مانند نیاز به استفاده از یک کارت گرافیک انویدیا برای استفاده از فناوری G-Sync، این محدودیت برای استفاده از تکنولوژی FreeSync کمپانی ای‌ام‌دی نیز صادق می‌باشد.

همان‌طور که در پاراگراف قبل نیز اشاره شد، هر دو فناوری مورد بحث بر مبنای پروتکل همگام‌سازی تطبیقی طراحی و توسعه پیدا کرده‌اند، اما تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها وجود دارند که اشاره به آن‌ها لازم و ضروری است. از جمله مهم‌ترین موارد موجود می‌توان به امکان استفاده از فناوری Free-Sync از طریق درگاه‌های ورودی و خروجی و کابل‌های انتقال تصویر HDMI و DisplayPort اشاره کرد که این مهم به معنای سازگاری آن با پورت یو‌اس‌بی Type-C نیز می‌باشد؛ این در حالی است که فناوری G-Sync در حال حاضر تنها محدود به بستر DisplayPort شده است. البته باید خاطر نشان کرد که کمپانی انویدیا تاکنون بارها اشاره کرده است که در حال کار بر روی راهکاری جهت رفع این محدودیت می‌باشد.

در حالی که هر دو فناوری FreeSync و G-Sync بر مبنای بستر Adaptive-Sync طراحی و توسعه پیدا کرده‌اند، نسخه‌های G-Sync و G-Sync Ultimate نیازمند پشتیبانی نمایشگر یا تلویزیون از یک تراشه اختصاصی توسعه پیدا کرده توسط کمپانی انویدیا نیز می‌باشند (علاوه بر کارت گرافیک). کمپانی‌های توسعه‌دهنده نمایشگرهای کامپیوتری برای دریافت تأییدیه G-Sync یا G-Sync Ultimate از جانب انویدیا باید به‌صورت جداگانه تراشه مربوطه را از این کمپانی خریداری کرده و سپس در طراحی محصولات خود لحاظ کنند؛ این در حالی است که تکنولوژی Free-Sync در قالب یک استاندارد متن باز طراحی و توسعه پیدا کرده و نیازمند هیچ‌گونه سخت‌افزار اختصاصی نمی‌باشد، به همین دلیل مانیتورهای G-Sync در اغلب موارد در مقایسه با هم‌رده‌های فری‌سینک خود از قیمت بیشتری برخوردار می‌باشند. در انتهای این پاراگراف باید خاطر نشان کرد که مانیتورهای دارای تأییدیه G-Sync Compatible نیازمند تراشه سخت‌افزاری مربوطه نبوده و بسیاری از مانیتورهای فری‌سینک از سازگاری با این نسخه از تکنولوژی نیز برخوردار می‌باشند.

مانیتور G-Sync چیست؟ | آشنایی بیشتر با فناوری G-Sync انویدیا

نسخه G-Sync فناوری مورد بحث استاندارد قالب در این حوزه محسوب می‌شود. نسخه G-Sync Ultimate آن دسته از افرادی که قصد لذت بردن از محتویات HDR همچون بازی‌ها و فیلم‌های سینمایی روز دنیا را دارند هدف قرار داده و پایین‌ترین برچسب قیمتی نیز از آن نسخه G-Sync Compatible می‌باشد که علت آن همان‌طور که پیشتر اشاره شد به عدم نیاز به تهیه و خریداری شدن جداگانه تراشه سخت‌افزاری انویدیا از جانب توسعه‌دهندگان نمایشگرهای کامپیوتر باز می‌گردد.

آشنایی بیشتر با فناوری G-Sync Ultimate

مانیتورهای HDR امروزه تقریباً به یک ابزار معمول در بین گیمرها تبدیل شده و محتویات بسیاری نیز روز به روز در حال پشتیبانی از این فناوری منحصر به فرد و چشم‌نواز می‌باشند. نمایشگرهایی که فقط دارای قابلیت پشتیبانی از نسخه G-Sync می‌باشند قادر به نمایش محتویات HDR در سطح قابل قبولی نیز هستند، اما اگر این بستر به نسخه G-Sync Ultimate ارتقا پیدا کند، بهبود بیشتری حاصل می‌شود. لازم به ذکر است که نسخه مورد بحث از فناوری تحت عنوان G-Sync HDR نیز شناخته می‌شود.

برخلاف مانیتورهای معمولی که فقط به پشتیبانی از فناوری G-Sync پرداخته‌اند، محصولاتی که تأییدیه G-Sync Ultimate را ارائه داده‌اند برای کاهش قابل توجه میزان تأخیر در نمایش محتویات، نواحی چندگانه در نور پس‌زمینه، پوشش کامل طیف رنگی DCI-P3 و شدت روشنایی 1000nits بهینه‌سازی شده‌اند تا بستر مناسب و مطلوب برای اجرای بازی‌های کامپیوتری در بالاترین نرخ فرکانس و وضوح تصویر مهیا باشد. در حقیقت یک نمایشگر برای دریافت تأییدیه G-Sync Ultimate از جانب کمپانی انویدیا باید به پشتیبانی از تمامی مشخصه‌های فوق پرداخته باشد. این ویژگی اگرچه در نوع خود بسیار منحصر به فرد می‌باشد، اما اغلب محصولات این حوزه در طبقه نمایشگرهای بزرگ قرار داشته و معمولاً از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار می‌باشند.

نیازمندی‌های سخت‌افزاری G-Sync یا G-Sync Ultimate

برای استفاده از یک مانیتور G-Sync در کنار رایانه‌های شخصی گیمینگ دسکتاپ، مشخصه‌های اشاره شده در ادامه لازم و ضروری می‌باشند:

  • سیستم‌عامل ویندوز 8، 10 و یا 7.1
  • حداقل یک کارت گرافیک GTX 650 Ti Boost به بعد
  • پشتیبانی کارت گرافیک از درگاه خروجی تصویر DisplayPort 1.2
  • نصب حداقل نسخه R340.52 درایور برای کارت گرافیک

مشخصه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ذکر شده در مورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ از جانب کمپانی انویدیا از قرار زیر تعیین شده‌اند:

  • سیستم‌عامل ویندوز 8، 10 و یا 7.1
  • پشتیبانی لپ‌تاپ از کارت گرافیک مجزای GTX 980M ،970M ،965M و یا بالاتر
  • پشتیبانی لپ‌تاپ از درگاه خروجی تصویر DisplayPort 1.2 (این پورت باید از کارت گرافیک مشتق شده باشد).
  • نصب حداقل نسخه R340.52 درایور برای کارت گرافیک

مشخصه‌های مورد نیاز در مورد نسخه فناوری G-Sync Ultimate از محدودیت بیشتری بهره برده و کاربران باید توجه بیشتری را به سازگاری سیستم با آن‌ها از خود نشان دهند:

  • سیستم‌عامل ویندوز 10
  • حداقل کارت گرافیک GTX 1050 یا جدیدتر
  • پشتیبانی کارت گرافیک از درگاه خروجی تصویر DisplayPort 1.4
  • نصب نسخه R396 GA2 درایور یا ورژن‌های جدیدتر برای کارت گرافیک

حداقل نیازمندی‌های نسخه مورد بحث از فناوری برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ:

  • سیستم‌عامل ویندوز 10
  • پشتیبانی لپ‌تاپ از کارت گرافیک مجزای GTX 1050 به بعد
  • پشتیبانی لپ‌تاپ از درگاه خروجی تصویر DisplayPort 1.4 (این پورت باید از کارت گرافیک مشتق شده باشد).
  • نصب نسخه R396 GA2 درایور یا ورژن‌های جدیدتر برای کارت گرافیک

آشنایی بیشتر با فناوری G-Sync Compatible

در سال 2019 کمپانی انویدیا فرآیند آزمایش و تایید نمایشگرهایی خاص، شامل آن دسته از محصولاتی که به پشتیبانی از دیگر فناوری‌های Adaptive-Sync نظیر FreeSync پرداخته‌اند را آغاز کرد. این دسته از نمایشگرهای کامپیوتری که از هیچ‌گونه تراشه سخت‌افزاری اختصاصی کمپانی انویدیا برخوردار نبوده، اما سازگار با فناوری G-Sync می‌باشند تحت عنوان G-Sync Ultimate شناخته می‌شوند؛ البته کمپانی انویدیا در طی گزارشی اظهار داشته است که برخی از قابلیت‌ها نظیر اورکلاک و تکنیک‌های Ultra Low Motion Blur و Variable Overdrive در نمایشگرهای مورد بحث غیرفعال بوده و بستر استفاده از آن‌ها میسر نمی‌باشد.

تلویزیون‌های سازگاری با فناوری G-Sync

مانیتور G-Sync چیست؟ | آشنایی بیشتر با فناوری G-Sync انویدیا

گستردگی فناوری G-Sync که پیشتر فقط به نمایشگرهای کامپیوتری محدود بوده است با پای در میدان گذاشتن کمپانی‌های نظیر LG با افزایش بیشتری همراه شده و امروزه شاهد طیف تقریباً وسیعی از تلویزیون‌های عرضه شده بر مبنای فناوری OLED از جانب این کمپانی هستیم که سازگاری با تکنولوژی ذکر شده را به ارمغان آورده‌اند. تلویزیون‌های سازگار با فناوری مورد بحث از طریق اتصال به یک رایانه شخصی دسکتاپ یا لپ‌تاپ دارای کارت‌های گرافیک RTX یا سری GTX-16 از طریق کابل HDMI عمل کرده و بستر مناسب را در اختیار کاربران و به‌خصوص گیمرها قرار می‌دهند. در ادامه فهرستی از تلویزیون‌های سازگار با تکنولوژی G-Sync گردآوری شده است. این لیست در آینده با گرویدن تعداد بیشتری از کمپانی‌های فعال در صنعت طراحی و توسعه تلویزیون‌های هوشمند بدون شک با گستردگی بیشتری همراه خواهد شد.

  • تلویزیون سری LG 2021 B1 4K (اندازه‌های 55، 65 یا 77 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2021 C1 4K (اندازه‌های 48، 55، 65، 77 یا 83 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2021 G1 4K (اندازه‌های 55، 65 یا 77 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2021 Z1 8K (اندازه‌های 77 یا 88 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2020 BX (اندازه‌های 55، 65 یا 77 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2020 CX (اندازه‌های 48، 55، 65 یا 77 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG GX (اندازه‌های 55، 65 یا 77 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2020 ZX (اندازه‌های 77 یا 88 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2019 B9 (اندازه‌های55، 65 یا 77 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2019 C9 (اندازه‌های 55، 65 یا 77 اینچ)
  • تلویزیون‌های سری LG 2019 E9 (اندازه‌های 55 یا 75 اینچ)
  • تلویزیون‌‌های سری LG 2019 Z9 (اندازه 88 اینچ)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *