معرفی

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت اول

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت اول

کارت گرافیک به عنوان قلب تپنده هر نوع سیستم گیمینگی که از توان کافی برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای روز دنیا برخوردار است مطرح می‌باشد. البته که وجود یک راهکار نهایی و خاص برای تمامی افرادی که قصد سرهم‌بندی و اسمبل یک کامپیوتر گیمینگ را دارند قابل ارائه نیست. برخی به دنبال تهیه و خرید سریع‌ترین کارت گرافیک هستند، برخی دیگر ارزش محصول را ملاک انتخاب خود قرار داده و طیف وسیعی از افراد نیز گزینه بهترین کارت گرافیک با توجه به میزان بودجه خود را مدنظر قرار می‌دهند. برقراری تعادل بین کارایی، قیمت پرداختی، ویژگی‌های تحت پشتیبانی و راندمان کاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد، زیرا در ساختار یک رایانه شخصی گیمینگ، هیچ قطعه دیگری به اندازه کارت گرافیک در تغییر تجربه عناوین تأثیر قابل توجهی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

انتخاب بهترین کارت گرافیک

در ادامه نوشته تعداد 10 مورد از کارت‌های گرافیک نسل کنونی گردآوری شده‌اند که بسیاری از آن‌ها نیز از همپوشانی با یکدیگر برخوردار هستند. در ماه‌های گذشته کمپانی انویدیا با عرضه کارت‌های گرافیک RTX 3080 ،RTX 3090 ،RTX 3070 و RTX 3060 Ti خود در حوزه رایانه‌های شخصی رده دسکتاپ کارایی قابل احترام و گسترده‌ای را ارائه داده و سطح انتظارات کاربران و به‌خصوص گیمرها را با افزایش بیشتری همراه ساخته است. کمپانی ای‌ام‌دی نیز در سمت مقابل با عرضه کارت‌های گرافیک RX 6800 XT ،RX 6800 و RX 6900 XT خود نه تنها کارایی به ارمغان آورده شده در مقایسه با محصولات نسل پیشین را با بهبود چشمگیری همراه ساخته، بلکه پشتیبانی از فناوری ری ترسینگ را نیز برای اولین بار در اختیار کاربران خود قرار داده است.

کارت‌های گرافیکی همچون RTX 3070 و RX 6800 علاوه بر کاهش قیمت خود به نصف، قادرند تا کارایی مشابه و یا حتی فراتر از پرچم‌دار دو نسل پیشین کمپانی انویدیا، یعنی RTX 2080 Ti را ارائه دهند. این در حالی است که کارت‌های گرافیک RTX 3080 و RX 6800 XT تقریباً 30 تا 35 درصد سریع‌تر از پرچم‌دار اشاره شده بوده و پردازشگر گرافیکی پرچم‌دار نسل کنونی، یعنی RTX 3090 نیز در حدود 10 تا 20 درصدی سریع‌تر از برادر کوچک‌تر خود، یعنی RTX 3080 می‌باشد (البته لازم به ذکر است که قیمت آن نیز با افزایش دو برابری همراه شده است که این مورد آن را از دسترس بسیاری از گیمرها خارج می‌کند). علاوه بر آن کارت گرافیک RTX 3080 و پردازشگرهای هم‌رده و مشابه به دلیل کارایی مطلوب خود از فاکتور مقیاس‌پذیری بالاتری با رنج وسیعی از پردازنده‌های کامپیوتری نیز بهره می‌برند؛ البته نباید فراموش کرد که حداقل یک سی‌پی‌یو با برخورداری از 6 هسته فیزیکی و 12 رشته پردازشی به‌منظور جلوگیری از بروز گلوگاه و استخراج حداکثر کارایی ارائه شده توسط کارت گرافیک توصیه می‌شود.

در صورتی که قصد تهیه و خرید کارت گرافیکی جدید را در آینده‌ای نزدیک دارید، باید گفت که متأسفانه بدترین زمان ممکن را برای این امر انتخاب کرده‌اید! تلفیق عواملی همچون تقاضای بسیار بیشتر در مقایسه با عرضه و سودجویی دلالان از شرایط پیش آمده به نفع خود سبب شده است تا تقریباً موجودی تمامی کارت‌های گرافیک سری RTX 30 کمپانی انویدیا و RX 6000 کمپانی ای‌ام‌دی نایاب شده و محصولات موجود نیز با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت عرضه اولیه به فروش برسند. حتی کارت‌های گرافیک و پردازشگرهای گرافیکی نسل‌های قبل نیز با توجه به این شرایط با قیمت بالاتری در حال فروش می‌باشند که حتی افزایش تولید محصولات نیز تاکنون کمکی به رفع بحران پیش آمده نکرده است. همان‌طور که در ابتدای پاراگراف نیز گفته شد، با وجود اینکه تهیه و خرید یک کارت گرافیک در شرایط فعلی پیشنهاد نمی‌شود، اما پرداخت قیمتی بسیار بیشتر نیز به هیچ عنوان عقلانی نمی‌باشد. در صورتی که قصد دارید تا کارت گرافیکی را از میان خانواده پردازشگرهای سری RTX 30 انویدیا و یا RX 6000 ای‌ام‌دی انتخاب کنید، بهتر است تا دست نگاه داشته و کمی صبر کنید، زیرا با افزایش تولید، سرانجام تعادل فاکتور عرضه بر تقاضا در بازار شکل گرفته و با کوتاه شدن دست دلال‌ها، محصولات موجود با قیمت حقیقی خود در اختیار مصرف‌کنندگان و کاربران قرار می‌گیرند.

در صورتی که هدف شما از تهیه و خرید یک کارت گرافیک، حوزه گیمینگ و اجرای بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد، البته که پردازنده را نیز به عنوان یکی از پراهمیت‌ترین متغیرهای معادله نباید فراموش کنید. انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ موجود در بازار در صورت عدم تعادل قدرت سی‌پی‌یو و یا قدیمی‌تر بودن آن می‌تواند مشکلاتی همچون گلوگاه شدید و عدم امکان استخراج حداکثر کارایی به ارمغان آورده شده توسط آن را پدیدار کند، بنابراین فراموش نکنید که پردازنده نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و پیش از تهیه و خرید کارت گرافیک، از سطح کارایی سی‌پی‌یو رایانه شخصی خود اطمینان حاصل کنید.

انتخاب‌های پیشنهاد شده در ادامه مطلب منعکس‌کننده بازار در حال تغییر پردازشگرهای گرافیکی بوده و تمامی فاکتورهای ذکر شده در پاراگراف‌های پیشین را در خود جای داده است. کارت‌های گرافیک اغلب با توجه به کارایی آن‌ها مورد انتخاب قرار می‌گیرند، اما قیمت نهایی، ویژگی‌های مورد پشتیبانی و راندمان نیز به عنوان جنبه‌های مهم مطرح بوده و لذا ممکن است در برخی از موارد مشاهده کنید که محصولی ضعیف‌تر امتیاز بیشتری را دریافت کرده است.

بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ سال 2021 میلادی

کارت گرافیک GeForce RTX 3080

کارت گرافیک RTX 3080 معماری منحصر به فرد و قدرتمند Ampere کمپانی انویدیا را در بطن خود برای کاربران به ارمغان آورده است. این پردازشگر در مقایسه با پرچم‌دار نسل قبل، یعنی RTX 2080 Ti در حدود 30 درصدی قدرتمندتر بوده و صرفه‌جویی 500 دلاری را برای خریداران مهیا ساخته است. در صورتی که نسبت به به حداکثر رساندن تمامی تنظیمات گرافیکی جدی بوده و قصد اجرای بازی‌های مورد علاقه خود در وضوح تصویر 4K و یا 1440p را دارید، این کارت گرافیک به عنوان یک انتخاب ویژه در اختیار شما قرار گرفته است. البته که قدرت به ارمغان آورده شده توسط آن برای گیمینگ در رزولوشن 1080p در بسیاری از موارد فراتر از نیاز است، اما در صورت فعال‌سازی تمامی افکت‌های ری ترسینگ در بازی‌هایی که به پشتیبانی از آن‌ها پرداخته‌اند، این وضوح تصویر می‌تواند قدرت مناسبی را از کارت گرافیک به نمایش بگذارد.

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت اول

در صورتی که اولین سیل از پردازشگرهای گرافیکی سری RTX کمپانی انویدیا را از دست دادید، نسل سوم این سری از محصولات می‌توانند سرانجام بلیت شما برای ورود به دنیای تکنولوژی ری ترسینگ محسوب شود. با افزایش دو برابری کارایی ری ترسینگ به‌صورت بالقوه در مقایسه با کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری تورینگ و استفاده بیشتر عناوینی همچون Cyberpunk 2077 از جلوه‌های ری ترسینگ فراتر، کارت گرافیک RTX 3080 می‌تواند به عنوان یک انتخاب قدرتمند، بدون فشار آمدن به جیب خریدار مطرح باشد.

از جمله دیگر مزیت‌های به ارمغان آورده شده توسط معماری Ampere می‌توان به تکنولوژی DLSS اشاره کرد (به‌خصوص که استفاده از آن اکنون دیگر نیازمند آموزش هوش مصنوعی بر مبنای بازی رایانه‌ای مورد استفاده توسط یک ابر کامپیوتر نمی‌باشد). با توجه به حقیقت اینکه به ارمغان آوردن قابلیت پشتیبانی از این فناوری در حال حاضر به‌راحتی فعال‌سازی یک گزینه و به‌روزرسانی رابط کاربری در موتورهایی همچون Unreal Engine قابل انجام است، در آینده‌ای نزدیک شاهد طیف فراتری از عناوین می‌باشیم که به پشتیبانی از نسخه دوم این تکنولوژی، یعنی DLSS 2.0 پرداخته‌اند.

از جمله بزرگ‌ترین نکات منفی که مورد کارت گرافیک RTX 3080 می‌توان به آن اشاره کرد یافتن محصولی جهت تهیه و خرید می‌باشد. کمپانی انویدیا اظهار داشته است که کمبود عرضه حداقل تا تاریخ ژانویه سال 2021 می‌تواند ادامه داشته باشد

نکات مثبت:

  • کارایی عالی
  • قیمت معقول در مقایسه با کارت‌های گرافیک RTX 3090 و RX 6900 XT
  • برخورداری از قدرت کافی جهت اجرای بازی‌های کامپیوتری در رزولوشن 4K و 60 فریم بر ثانیه یا حتی بیشتر
  • بسیار سریع‌تر از کارت‌های گرافیک نسل قبل

نکات منفی:

  • کمبود شدید جهت خرید
  • توان طراحی حرارتی و میزان انرژی مصرفی 320 وات
  • قدرت بسیار زیاد برای نمایشگرهای 1080p
  • برخورداری از فقط 10 گیگابایت حافظه ویدئویی

کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT

کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT در نسل کنونی بهترین پردازشگر گرافیکی عرضه شده از جانب کمپانی قرمز پوش به شمار می‌رود. برادر بزرگ‌تر کارت گرافیک مورد بحث، یعنی RX 6900 XT در حدود پنج تا هفت درصد قوی‌تر می‌باشد، اما قیمت در نظر گرفته شده برای آن با افزایش 54 درصدی همراه شده است که با توجه به یکسان بودن ظرفیت حافظه ویدئویی و اغلب ویژگی‌های مورد پشتیبانی به عنوان یک محصول مناسب و مطلوب از جانب رسانه‌های سخت‌افزاری مورد معرفی قرار نگرفته است. کارت گرافیک RX 6800 XT در مقایسه با هم‌رده RX 5700 XT نسل پیشین خود بهبود قابل توجه کارایی را به ارمغان آورده و با پشتیبانی از فناوری ری ترسینگ در تست و بررسی‌های انجام شده در حدود 70 تا 90 درصد سریع‌تر می‌باشد.

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت اول

تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی به کار رفته در توسعه کارت گرافیک RX 6800 XT از جانب طرفداران پیش از عرضه نهایی محصول به بازار Big Navi نام گرفته و حقیقتاً توانسته است در خور لقب اختصاص داده شده به آن نیز ظاهر شود. ابعاد و اندازه تراشه Navi 21 در مقایسه با Navi 10 تقریباً دو برابر بیشتر بوده و ظرفیت حافظه ویدئویی و تعداد هسته‌های شیدر نیز افزایش دو برابری را به خود دیده‌اند. علاوه بر آن سرعت کلاک نیز به محدود 2.1 تا 2.3 گیگاهرتز فزونی پیدا کرده و نکته بسیار جالب توجه توانایی کمپانی ای‌ام‌دی در دستیابی به مقادیر اشاره شده، بدون افزایش قابل توجه میزان انرژی مصرفی کارت گرافیک می‌باشد. توان طراحی حرارتی پردازشگر مورد بحث در حدود 300 وات گزارش شده است که در مقایسه با انرژی مصرفی 320 واتی کارت گرافیک RTX 3080 کمپانی رقیب کمی کمتر است.

بخش قابل توجهی از کارایی به ارمغان آورده شده به 128 گیگابایت حافظه Infinity Cache به کار رفته در طراحی و توسعه کارت گرافیک باز می‌گردد که بر طبق گفته سازندگان به افزایش 119 درصدی پهنای باند به‌صورت مؤثر منتهی می‌گردد. تقریباً می‌توان گفت که تمامی بازی‌های رایانه‌ای کنونی و عرضه شده در آینده به ندرت به بیشتر از 16 گیگابایت حافظه نیازمند می‌باشند، بنابراین ظرفیت حافظه ویدئویی کارت گرافیک RX 6800 XT نیز کاملاً کافی بوده و در موقعیتی عالی قرار گرفته است.

در پاراگراف‌های پیشین ویژگی‌های مثبت کارت گرافیک RX 6800 XT ذکر شده‌اند، اما در مورد نکات منفی می‌توان به چه مواردی اشاره کرد؟ از جمله اصلی‌ترین گزینه‌های موجود می‌توان به توان متوسط کارت گرافیک در پردازش فناوری ری ترسینگ اشاره کرد که دلیل آن می‌تواند به بهینه بودن بیشتر عناوین کنونی برای محصولات کمپانی انویدیا مربوط باشد، اما کارت گرافیک مورد بحث در کارایی پردازش ری ترسینگ به سختی جلوتر از پردازشگر RTX 3070 رقیب قرار گرفته است؛ این در حالی می‌باشد که محصولات قوی‌تر همچون RTX 3080 و RTX 3090 قادرند تا کارایی بیشتری را از خود به نمایش بگذارند که با فعال‌سازی فناوری DLSS این اختلاف کارایی می‌تواند با افزایش بیشتری نیز همراه شود. کمپانی ای‌ام‌‎دی در تلاش برای عرضه تکنولوژی مشابهی تحت عنوان FidelityFX Super Resolution (به‌منظور رقابت با DLSS) می‌باشد تا این فاصله به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده و حتی به برتری بیشتر خود نیز منتهی شود.

نکات مثبت:

  • معماری تازه‌نفس RDNA 2 و ارائه کارایی خارق‌العاده
  • شکست رقیب RTX 3080 خود در بازی‌های  کامپیوتری
  • قدرت کافی برای پاسخ‌گویی راحت به رزولوشن‌های 4K و 1440p
  • ظرفیت بالایی حافظه ویدئویی و آینده‌نگری

نکات منفی:

  • کارایی ضعیف‌تر در پردازش تکنیک ری ترسینگ
  • عدم پشتیبانی از فناوری مشابه با DLSS در حال حاضر
  • کمبود شدید محصول در بازار

جهت مطالعه قسمت دوم نوشته به لینک زیر مراجعه فرمایید:

آشنایی با بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ در سال 2021 میلادی – قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *