آموزش

آشنایی با 23 روش جهت بهبود سرعت دسترسی به اینترنت – قسمت دوم

آشنایی با 23 روش جهت بهبود سرعت دسترسی به اینترنت - قسمت دوم

اگر به خاطر داشته باشید در قسمت پیشین مقاله آموزشی مورد مطالعه با دوازده روش جهت بهبود سرعت دسترسی به اینترنت آشنایی پیدا کردیم. اکنون در این بخش از نوشته با پرداختن به یازده روش باقی‌مانده مطلب را تکمیل کرده و اطلاعات بیشتری را با یکدیگر می‌آموزیم. با ما همراه باشید. جهت مطالعه قسمت اول مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:

آشنایی با 23 روش جهت بهبود سرعت دسترسی به اینترنت – قسمت اول

13. کانال ارتباطی را تعویض کنید

علاوه بر باند فرکانسی، مودم‌ها و روترها بر روی کانال‌های مختلفی نیز می‌توانند به برقراری ارتباط با دستگاه‌های متصل به خود بپردازند که تعداد آن‌ها در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز برابر با 11 و در باند فرکانسی 5.0 گیگاهرتز 45 کانال اصلی می‌باشد. کانال‌های شلوغ و دارای ترافیک بالا به خودی خود می‌توانند در بروز مشکلاتی همچون خرابی داده‌های در حال ارسال و به دنبال آن کاهش سرعت تأثیرگذار باشند، بنابراین توصیه می‌شود تا کانال خلوت و بدون تداخلی را یافته و با تنظیم کردن خط ارتباط بیسیم بر روی آن، افزایش قابل توجه سرعت را به خود هدیه دهید. لازم به ذکر است که در حالت عملی، اطلاعات در حال ارسال ممکن است بر روی پنج کانال مجاور نیز ظاهر شده و همپوشانی ایجاد نمایند، بنابراین پیشنهاد تا حتی‌الامکان کانالی را انتخاب کنید که کانال‌های مجاور آن نیز از ترافیک پایینی برخوردار باشند. برای جستجو کانال‌‎ها می‌توانید از ابزارهایی همچون InSSIDer یا Wi-Fi Explorer کمک بگیرید.

14. فریمور مودم را به‌روزرسانی کنید

به‌روزرسانی فریمور مودم در دسترسی به جدیدترین ویژگی‌های عرضه شده از جانب کمپانی سازنده دستگاه، افزایش امنیت و … تأثیرگذار می‌باشد، بنابراین اگر مدت زمانی طولانی است که فریمور دستگاه را آپدیت نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود تا نسبت به این امر اقدام کرده و جدیدترین فریمور عرضه شده را به‌روزرسانی کنید.

آشنایی با 23 روش جهت بهبود سرعت دسترسی به اینترنت - قسمت دوم

خوشبختانه به‌روزرسانی فریمور مودم به راحتی آب خوردن و از طریق منوی تنظیمات دستگاه قابل انجام می‌باشد، اما به این نکته دقت ویژه داشته باشید که بروز هرگونه تداخل همچون قطعی برق، جدا نمودن کابل‌ها و … در طی فرآیند آپدیت می‌تواند به بروز تداخل و خرابی دائمی مودم منتهی شود، بنابراین تا پیش از اتمام کامل عملیات آپدیت، از بروز هرگونه تداخلی خودداری کرده و یا از یک فرد خبره کمک بگیرید.

15. از ابزارهای آنتی‌ویروس کمک بگیرید

اگر رایانه شخصی، لپ‌تاپ و یا … شما به یک بدافزار آلوده شده باشد، دستگاه مودم و یا روتر ممکن است در قالب یک Botnet برای فعالیت‌های مجرمانه از جانب افراد سودجو مورد استفاده قرار گیرد که نتیجه آن در اشغال پهنای باند و کاهش سرعت دانلود، آپلود و به‌صورت کلی دسترسی به اینترنت تأثیرگذار است. علاوه بر آن برخی از بدافزارها نیز ممکن است در پس‌زمینه سیستم‌عامل به مخابره اطلاعات پرداخته و پهنای باند اینترنت را مصرف نمایند، بنابراین توصیه می‌شود تا جهت اطمینان از عدم آلودگی رایانه شخصی خود به هرگونه بدافزار و یا برنامه مخرب، به‌صورت دوره‌ای و مرتب نسبت به اسکن نمودن آن با برنامه‌های آنتی‌ویروس قدرتمند و معتبر اقدام نمایید.

16. از دستگاه‌های گسترش‌دهنده سیگنال وای فای استفاده کنید

در صورتی که منزل و یا محل کار شما بزرگ بوده و یا موانع زیادی همچون دیوار و … در بین شما و مودم قرار گرفته‌اند، مطمئناً استفاده از یک دستگاه روتر به‌تنهایی در پوشش کامل محیط کافی نبوده و بدون شک نقاط کور با قدرت سیگنال‌دهی ضعیف بسیاری در محیط وجود دارند. در این حالت استفاده از دستگاه‌های گسترش‌دهنده سیگنال که تحت عنوان Wi-Fi Extender ،Wi-Fi Booster یا Wi-Fi Repeater شناخته می‌شوند می‌توانند همانند یک فرشته نجات به فریاد شما برسند.

آشنایی با 23 روش جهت بهبود سرعت دسترسی به اینترنت - قسمت دوم

اکستندرهای وای فای در حالت کلی سیگنال مخابره شده توسط مودم را دریافت کرده و سپس با تکرار آن در قالب یک شبکه جدید، قادرند تا محدوده تحت پوشش از محیط را با گستردگی بیشتری همراه کنند. این دسته از محصولات با توجه به ویژگی‌های مورد پشتیبانی و کمپانی سازنده خود از برچسب‌های قیمتی گوناگونی نیز برخوردار می‌باشند، اما اگر هدف شما از خرید یک اکستندر تنها افزایش محدوده تحت پوشش است، یک گسترش‌دهنده معمولی با قیمت اقتصادی نیز می‌تواند به‌راحتی نیاز شما را برآورده کند.

17. از لپ‌تاپ خود به‌عنوان یک اکستندر کمک بگیرید

اکستندرهای سیگنال وای فای در حالت کلی یک کامپیوتر کوچک محسوب می‌شوند، بنابراین چرا از دستگاه‌ها و وسایلی که هم‌اکنون در اختیار دارید به‌عنوان یک گسترش‌دهنده استفاده نکنید؟

در حال حاضر ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی در سطح اینترنت به‌صورت رایگان قابل دانلود می‌باشند که قادرند تا بستر مناسب جهت تبدیل نمودن لپ‌تاپ به یک دستگاه اکستندر را فراهم آورده و صرفه‌جویی قابل توجهی را جهت عدم نیاز به تهیه و خرید گسترش‌دهنده‌های سوم شخص در اختیار کاربران قرار دهند. البته لازم به ذکر است از آنجایی که یک لپ‌تاپ به‌صورت اختصاصی برای این هدف طراحی و توسعه پیدا نکرده است، بروز مواردی همچون قدرت سیگنال ضعیف و تحت پوشش درآوردن محدوده کمتری از محیط اجتناب‌ناپذیر می‌باشند.

18. تلفیق اتصالات اینترنت جهت افزایش سرعت

اینترنت ADSL، اینترنت همراه، هات‌اسپات‌های عمومی و … نقاط و رویه‌هایی می‌باشند که برای دسترسی به اینترنت در اختیار تقریباً تمامی کاربران قرار گرفته‌اند که در اغلب موارد، تنها یکی از آن‌ها توسط شخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. فناوری وای فای در نوع خود بسیار فوق‌العاده عمل می‌کند، اما زمانی که اتصال اینترنت بنا به دلایلی از جانب شرکت ارائه‌دهنده قطع شود، اتصال بیسیم وای فای عملاً دیگر بلااستفاده می‌شود.

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در یک جلسه مجازی بسیار مهم با کارفرما و یا استاد راهنمای پایان‌نامه خود به ناگاه اینترنت قطع شده و تماس صوتی یا تصویری با اختلال همراه شود. در این‌گونه مواقع با استفاده از ابزارهایی ویژه و تخصصی و تلفیق اتصالات مختلف اینترنت با یکدیگر (به‌عنوان مثال اینترنت ADSL خط ثابت و اینترنت همراه ایرانسل)، در صورت قطعی یک اتصال، دسترسی به اینترنت به‌صورت کامل قطع نشده و از بروز تداخلات این‌چنینی تا حدود بسیار زیادی جلوگیری به عمل می‌آید. علاوه بر آن تلفیق اتصالات گوناگون با یکدیگر در افزایش سرعت دسترسی به اینترنت و بهبود آن نیز تأثیرگذار می‌باشد.

19. ترافیک اینترنت را اولویت‌بندی کنید

امروزه اغلب دستگاه‌های مودم و روتر به پشتیبانی از ویژگی Quality of Service پرداخته‌اند که با فراهم آوردن قابلیت اولویت‌بندی خودکار اپلیکیشن‌های گوناگون، در بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. یک سرویس QoS خود باید قادر باشد تا نرم‌افزاری پراستفاده و مهم همچون تماس‌های تصویری، صوتی و … را شناسایی کرده و با اولویت‌بندی ترافیک ارسالی و دریافتی توسط آن‌ها در مقایسه با دیگر موارد کم اهمیت همچون آپدیت یک نرم‌افزار، از بروز افت سرعت جلوگیری به عمل آورد. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا اگر مودم یا روتر شما از این ویژگی پشتیبانی می‌کند، حتماً برای یک بار هم که شده به استفاده از آن بپردازید.

20. اینترنت را به خطوط برق منتقل کنید!

آشنایی با 23 روش جهت بهبود سرعت دسترسی به اینترنت - قسمت دوم

علاوه بر خط تلفن، خطوط انتقال برق نیز می‌توانند به‌عنوان راهکاری جهت دسترسی به اینترنت و انتقال دیتا مورد استفاده قرار بگیرند. این روش که تحت عنوان Powerline Ethernet شناخته می‌شود در مقایسه با اتصال بیسیم وای فای در برخی از موارد می‌تواند بسیار بهتر عمل کرده و کیفیت دسترسی به مراتب فراتری را به ارمغان آورد. کشش سیگنال وای فای از یک سمت خانه به سمت دیگر آن با استفاده از اکستندرها و … در افت سرعت و پهنای باند تأثیرگذار بوده و به دلایلی همچون افت کیفیت سیگنال، این عامل به‌نوعی اجتناب‌ناپذیر می‌باشد، اما دسترسی به اینترنت از طریق پریز برقی که رایانه شخصی به آن متصل شده است می‌تواند تا حدود بسیار زیادی در رفع مشکلات این‌چنینی تأثیرگذار باشد.

البته لازم به ذکر است که استفاده از این فناوری نیازمند ارائه آن از جانب شرکت‌ها و پشتیبانی منطقه‌ای می‌باشد که متأسفانه در کشور ایران بسیار ضعیف بوده و برخی از مناطق کاملاً نایاب می‌باشد.

21. از یک Bridge استفاده کنید

بریج‌ها در بیانی ساده نوعی از اکستندرها محسوب می‌شوند که در افزایش محدوده تحت پوشش یک شبکه وای فای می‌توانند به ایفای نقش بپردازند. یک بریج تمامی تنظیمات شبکه را کپی کرده، از عنوان و رمز عبور یکسان با شبکه اصلی استفاده و آدرس‌های اینترنتی (IP) را به تمامی مشتریانی (کلاینت) که به همان سرویس DHCP متصل شده‌اند واگذار می‌کند. دستگاه واسط بریج برای تمامی کاربرانی که به شبکه بیسیم متصل شده‌اند به‌صورت مؤثری نامرئی بوده و تمامی آنچه که کاربران قادر به مشاهده آن هستند تنها یک شناسه SSID می‌باشد. علاوه بر آن امکان استفاده از چندین بریج برای افزایش گستردگی محدوده تحت پوشش نیز امکان‌پذیر می‌باشد. از جمله مکان‌ها و موقعیت‌هایی که بریج‌ها به‌گونه‌ای در آن‌ها فرمانروایی می‌کنند می‌توان به هتل‌ها، دانشگاه‌ها و به‌صورت کلی هر مکانی که قصد توزیع اینترنت در فضایی گسترده را در سر دارند اشاره کرد.

22. تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه بیسیم را کاهش دهید

تمامی دستگاه‌های موجود در منزل شما نیازمند دسترسی بیسیم وای فای نمی‌باشند. به عنوان مثال کنسول بازی قرار گرفته در پذیرایی خانه که در مکان ثابتی قرار گرفته است می‌تواند با استفاده از یک کابل شبکه بلند به‌صورت فیزیکی به دستگاه مودم یا روتر متصل شده و بار ناشی از آن از شبکه بیسیم وای فای برداشته شود. در این حالت نه تنها کیفیت دسترسی به اینترنت و سرعت دانلود و آپلود برای کنسول افزایش پیدا می‌کند، بلکه پهنای باند ارزشمند وای فای نیز اشغال نشده و برای دیگر دستگاه‌های حیاتی و عدم برخوردار از قابلیت اتصال فیزیکی همچون گوشی‌های موبایل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

23. برنامه‌های اشتراک فایل را محدود کنید

اپلیکیشن‌های اشتراک فایل، به‌خصوص تورنت نه تنها به دانلود، بلکه آپلود اطلاعات جهت اشتراک فایل وابسته می‌باشند. اگر یک کامپیوتر در منزل یا دفتر کار با حداکثر توان خود در حال اشتراک فایل‌های گوناگون باشد، بخش عظیمی از پهنای باند شبکه بیسیم وای فای توسط آن اشغال شده و امکان دسترسی به اینترنت، حتی درخواست یک صفحه ساده نیز ممکن است برای دیگر کاربران مهیا نباشد. در این حالت محدود کردن پهنای باند در دسترس اپلیکیشن و یا حتی بستن کامل آن می‌تواند به رفع مشکل منتهی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *