سخت‌افزار

نقشه راه محصولات نسل آینده کمپانی ای‌ام‌دی به‌روزرسانی شد

نقشه راه محصولات نسل آینده کمپانی ای‌ام‌دی به‌روزرسانی شد

کمپانی ای‌ام‌دی در تازه‌ترین اقدام خود نقشه راه فناوری محصولات خود جهت نمایش پنجره‌ای از ریزمعماری پردازنده و پردازشگر گرافیکی آینده این شرکت را به‌روزرسانی کرد. الگوهای معماری آینده کمپانی ای‌ام‌دی که عناوین Zen 3 و RDNA2 را به خود اختصاص داده‌اند بر طبق به‌روزرسانی انجام شده مبتنی بر فناوری ساخت +7nm توسعه پیدا می‌کنند که بر طبق گمانه‌زنی‌های گوناگون، عبارت + در لیتوگرافی نمایانگر فناوری ساخت هفت نانومتر EUV کمپانی TSMC می‌باشد. فناوری ساخت منحصر به فرد فوق با توجه به فرآیند ویژه نهان در پس پرده آن نوید افزایش 20 درصد چگالی ترانزیستورها را به ارمغان آورده است که با توجه به برتری محصولات ای‌ام‌دی در تعداد ترانزیستورها و سرعت کلاک تراشه‌ها، می‌تواند تأثیرات بسیاری را در افزایش کارایی به خود اختصاص دهد. برخلاف عرضه هم‌زمان ریز معماری Zen 2 و RDNA در تاریخ هفتم جولای سال 2019 میلادی، اسلایدهای منتشره حکایت از آن دارند که نسل آینده الگوهای فوق ممکن است به‌طور هم‌زمان عرضه نشوند.

اسلایدهای منتشره از جانب کمپانی ای‌ام‌دی بیان داشته‌اند که فاز طراحی ریز معماری Zen 3 به پایان رسیده و توسعه‌دهندگان اکنون فرآیند توسعه نسل چهارم آن، یعنی Zen 4 را آغاز کرده‌اند. این مهم بدان معنی است که کمپانی ای‌ام‌دی هم‌اکنون در حال توسعه محصولاتی بر پایه الگوی Zen 3 می‌باشد. ریز معماری RDNA2 در طرف مقابل هنوز در مراحل طراحی به سر برده و فاز توسعه آن به پایان نرسیده است. از محور x قابل مشاهده در اسلایدها که بیانگر سال عرضه محصولات می‌باشد می‌توان دریافت که ریز معماری Zen 3 به دلیل اتمام فاز طراحی خود زودتر از الگوی RDNA2 عرضه می‌شود.

معماری Zen 3 در حالت کلی پاسخ کمپانی ای‌ام‌دی به پردازنده‌های Comet Lake-S و یا حتی Ice Lake-S (اگر مراحل توسعه پردازشگرها پیش از شروع مراسم کامپیوتکس سال 2020 میلادی به پایان رسد) کمپانی اینتل به شمار می‌رود. کمپانی ای‌ام‌دی به‌منظور رقابت با تراشه TU104 کمپانی انویدیا قصد افزایش مقیاس پردازشگر گرافیکی Navi 12 خود را نیز در سر دارد.

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *