سخت‌افزار

تصاویر جدید از تراشه AMD Renoir منتشر شد

تصاویر جدید از تراشه AMD Renoir منتشر شد

به تازگی اولین تصویر مربوط به معماری و اجزای تشکیل دهنده تراشه AMD Renoir در اینترنت منتشر شده است. این تصویر که سطح یک پردازنده موبایل Ryzen 4000 را ترسیم می‌کند جانشین واحدهای پردازشی شتاب یافته قبلی شرکت AMD خواهد شد. این واحدهای پردازشی شتاب یافته یا APU تقریبا یک دهه است که در دسترس کاربران قرار گرفته و ترکیبی قدرتمند از پردازنده و تراشه‌های گرافیکی را ارائه می‌دهد.

تراشه‌های AMD Renoir براساس لیتوگرافی 7 نانومتری و توسط TSMC تولید شده و مساحت تراشه 156 میلی‌متر مربع خواهد بود. در این ابعاد مجموعا 9.8 میلیارد ترانزیستور مورد استفاده قرار گرفته و در تصویر منتشر شده به نظر می‌رسد که پردازنده از 8 هسته پردازشی برخوردار است. علاوه بر این، مجموعه‌ای از واحدهای پردازش گرافیکی به همراه کنترلرهای حافظه یکپارچه، پل جنوبی، و لایه‌های فیزیکی برای ورودی و خروجی‌های مختلف تراشه در این تصویر جدید قابل مشاهده هستند.

تصاویر جدید از تراشه AMD Renoir منتشر شد

این تراشه از 8 هسته پردازشی مبتنی بر معماری Zen 2 بهره برده که هر کدام از آنها به 4 هسته CCX دیگر تقسیم می‌شوند. برخلاف MCM به کار رفته در پردازنده‌های Matisse و Rome، چهار هسته CCX تنها از 4 مگابایت حافظه اشتراکی سطح سه برخوردار است. حافظه‌ کش سطح دو نیز با مقدار 512 کیلوبایت تغییری نداشته و مجموع حافظه کش در این تراشه به 12 مگابایت می‌رسد.

تراشه iGPU به کار رفته در AMD Renoir در واقع ترکیبی بین Vega و Navi را ارائه داده و اجزای SIMD آن از معماری Vega و موتورهای پردازش تصویر و مالتی‌مدیا نیز از معماری Navi گرفته شده‌اند. تراشه گرافیکی شامل هشت NGCU است که 512 پردازنده استریم را اضافه نموده و Infinity Fabric نیز بخش زیادی از مساحت تراشه را به خود اختصاص داده است.

پردازنده جدید AMD از یک کنترلر حافظه یکپارچه با پشتیبانی از چینش دو کاناله بهره می‌برد که امکان استفاده از حافظه‌های LPDDR4x با فرکانس حداکثر 4233 مگاهرتز و DDR4 با سرعت 3200 مگاهرتزی را میسر کرده است.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *