سخت‌افزار

استاندارد جدید پاورها تحت عنوان ATX12VO به‌ زودی معرفی می‌شود

استاندارد جدید پاورها تحت عنوان ATX12VO به‌ زودی معرفی می‌شود

در جریان نمایشگاه CES امسال، غرفه شرکت FSP یک منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر با یک اتصال 10 پین عجیب را به نمایش گذاشته بود. این اتصال در واقع در جایی که معمول اتصال 24 پین ATX قرار می‌گیرد وجود داشت. این پاور با نام FSP500-30AKB که اولین پاور تجاری با ولتاژ 12 ولت خالص به حساب می‌آید از استاندارد جدید اینتل تحت عنوان ATX12VO بهره می‌برد.

براساس مشخصات فنی ارائه شده برای این محصول می‌توان مشاهده کرد که دامنه ارائه شده توسط این PSU تنها بر روی دو عدد مثبت 12V و 12Vsb قرار دارد و دیگر حالت‌های مختلفی از جمله 5V و 5Vsb و یا 3.3V توسط پاور ارائه نمی‌شود.

این استاندارد جدید تا حد محسوسی می‌تواند باعث ساده‌تر شدن طراحی پاورها شود. از آنجایی که در اکثر کامپیوترهای شخصی جدید دیگر از سخت‌افزارهای پر مصرف 5 ولت و 3 ولت خبری نیست، مشخصات مذکور می‌تواند نیازمندی سیستم به جریان برق را به طور کامل برطرف نماید.

استاندارد جدید پاورها تحت عنوان ATX12VO به‌ زودی معرفی می‌شود

از آنجایی که هنوز هم برخی رابط‌های اتصال از جمله USB نیاز به برق 5 ولت دارند VRM طراحی شده برای مادربردها وظیفه سوییچینگ ولتاژ 12 ولتی DC به DC را برعهده گرفته و برق مورد نیاز سخت‌افزارهایی که به دامنه‌های ولتاژی پایین‌تر نیاز دارند را تامین می‌کنند. همچنین به نظر می‌رسد در ساختار جدید VRM مادربردها، وظیفه تامین برق اتصالات ساتا نیز وجود خواهد داشت.

این احتمال وجود دارد که اینتل در سال میلادی جاری از استاندارد جدید ATX12VO رونمایی کند. در این استاندارد جدید اتصال 10 پین جایگزین اتصال 24 پین رایج خواهد شد. هنوز مشخص نیست کمپانی‌های تولیدکننده پاور کامپیوتر چه واکنشی نسبت به این تغییر استاندارد نشان خواهند داد. ممکن است برخی تولیدکننده‌ها آداپتورهای تبدیل اتصال 24 پین به 10 پین را در کنار محصولاتشان ارائه دهند.

علاوه بر اتصال 10 پین، پاورهای ATX12VO از دو اتصال 12 ولت خالص دیگر تحت عنوان اتصال 8 پین/4+4 پین EPS و 2+6 پین PCIe نیز بهره می‌برند که برای تامین برق VRM پردازنده و کارت گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید