سخت‌افزار

بهبود کارایی پردازنده‌های Cascade Lake-X از طریق افزایش تعداد هسته‌های فیزیکی؟

بهبود کارایی پردازنده‌های Cascade Lake-X از طریق افزایش تعداد هسته‌های فیزیکی؟

کمپانی اینتل در حال آماده‌سازی بستر مناسب جهت افزایش تعداد هسته‌های فیزیکی پردازنده‌های خود در سرتاسر محصولات موجود در خانواده پردازشگرهای HEDT برای سیستم‌های پیشرفته بوده و قصد شروع این تصمیم را از پردازنده‌های سری Cascade Lake-X دارد. پردازشگرهای سری اشاره شده که برای عرضه زمانی در ماه آینده در نظر گرفته شده‌اند در حالت کلی می‌توانند انتخابی مناسب و پربازده جهت بررسی بازخوردهای بازار و مصرف‌کنندگان به این بستر به شمار روند.

اولین نشانه‌های این تصمیم از اسلایدهای رسمی منتشره و ادعای کمپانی اینتل مبنی بر افزایش کارایی 1.74 تا 2.09 برابری پردازنده‌های Cascade Lake-X در مقایسه با محصولات مبتنی بر معماری Skylake-X در حوزه کارایی نسبت به قیمت پرداختی (کارایی بر هر دلار) مشاهده شده است. ریز معماری Cascade Lake کمپانی اینتل هم‌اکنون در قالب نسل دوم پردازشگرهای Xeon Scalable در بازار سیستم‌های پیشرفته قابل دسترس بوده و میزان بهبود IPC به ارمغان آورده شده توسط آن‌ها در سرعت کلاک یکسان با پردازنده‌های نسل پیش (اسکای‌لیک) یکسان می‌باشد. بر همین اساس، از آنجایی که سطح کارایی تراشه‌های فعلی در مقایسه با محصولات پیشین در حوزه IPC یکسان بوده و پردازشگرهای تازه نفس نسل نهم سری Core X نیز از ریز معماری یکسانی می‌برند، بهبود کارایی باید در قالب راهکارهای دیگری همچون افزایش تعداد هسته‌های فیزیکی و … انجام پذیرد.

بهبود کارایی پردازنده‌های Cascade Lake-X از طریق افزایش تعداد هسته‌های فیزیکی؟

در صورتی که کمپانی اینتل ادعای فزونی کارایی نسبت به قیمت پرداختی در محدوده فوق را دارد، این موضوع تنها می‌تواند دلالتی بر افزایش چشمگیر تعداد هسته‌های فیزیکی بر هر دلار داشته باشد (شانزده هسته فیزیکی در قیمت 999 دلار، بیست و هشت هسته فیزیکی در قیمت 1999 دلار و …). بهبود ارزش تراشه‌های فوق در قالب افزودن پشتیبانی از دستورالعمل‌های جدید در حوزه افزایش شتاب پردازش فرامین هوش مصنوعی نظیر DLBoost، حافظه‌های غیرفرار Optane DC، افزایش فرکانس مرجع بستر حافظه اصلی سیستم و فزونی سرعت کلاک پردازنده می‌تواند انجام پذیرد. پردازنده‌های سری Core X (مبتنی بر معماری Cascade Lake-X) در ماه اکتبر سال جاری میلادی به‌صورت رسمی روانه بازار می‌شوند.

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید