سخت‌افزار

کارت گرافیک RX 5300 XT در سیستم‌های کمپانی HP مشاهده شد

کارت گرافیک RX 5300 XT در سیستم‌های کمپانی HP مشاهده شد

کمپانی HP به‌تازگی سیستم‌های دسکتاپ از پیش آماده شده‌ای را در فهرست فروش محصولات خود قرار داده است که در ساختار آن‌ها از سخت‌افزارهای معرفی نشده کمپانی ای‌ام‌دی (کارت گرافیک RX 5300 XT و چیپست B550) استفاده شده است. چیپست B550 که پیشتر در طی اخبار و شایعاتی به آن اشاره شده و تراشه‌ای قابل انتظار به شمار می‌رود در حقیقت نسخه ارزان قیمتی از چیپست‌های پیشتر معرفی شده برای میزبانی نسل سوم پردازنده‌های رایزن با برخورداری از قابلیت‌های کمتر به شمار می‌رود. کمپانی HP در معرفی چیپست فوق از عنوان AMD Promontory B550A استفاده کرده است.

از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های موجود در بین چیپست‌های B550 و X570 می‌توان به عدم پشتیبانی از فناوری PCIe یا به عبارتی دیگر PCI-Express 4.0 اشاره کرد که با توجه به حوزه تحت پوشش توسط آن به هیچ عنوان لازم و ضروری نیز به شمار نمی‌رود. عدم پشتیبانی از فناوری فوق نه تنها در کاهش چشمگیر هزینه طراحی و توسعه چیپست، بلکه قیمت کمتر محصولات مادربرد نیز تأثیرگذار می‌باشد، زیرا اعمال مشخصه‌های یکپارچگی سیگنال مورد نیاز تکنولوژی PCIe 4.0 دیگر لازم و ضروری به شمار نمی‌رود.

اگرچه پیشتر شایعاتی مبنی بر تلاش کمپانی ای‌ام‌دی جهت عرضه تراشه‌های کوچک‌تر و ارزان قیمت‌تر مبتنی بر معماری Navi در سطح اینترنت درز پیدا کرده‌اند (اشاره به پردازشگرهای گرافیکی Navi 12 و Navi 14)، هنوز مشخص نیست که آیا کارت گرافیک RX 5300 XT محصولی بر پایه نسخه‌ای از تراشه‌های Navi به شمار رفته و یا خیر. طراحی و توسعه کارت گرافیک بر مبنای معماری پولاریس بر طبق نظر برخی از افراد محتمل می‌باشد. دو سیستم معرفی شده از جانب کمپانی HP از قیمتی معادل 699 و 899 یورو برخوردار بوده و در تاریخ هشتم اکتبر سال جاری به‌صورت رسمی روانه بازار می‌شوند.

به نظر شما آیا کارت گرافیک RX 5300 XT کمپانی ای‌ام‌دی محدود به سیستم‌های از پیش آماده شده باقی مانده و در یا قالب سخت‌افزاری جداگانه نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؟

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید