تکنولوژی

کمپانی گوگل به برتری کوانتومی دست پیدا کرد

کمپانی گوگل به برتری کوانتومی دست پیدا کرد

کمپانی گوگل در تازه‌ترین ادعای خود بیان داشته است که با استفاده از کامپیوتر کوانتوم 53-qubit، موفق به دستیابی به “برتری کوانتومی” در حوزه محاسبات کوانتوم شده است. این مهم نمایانگر آن است که رایانه مورد استفاده توسط گوگل موفق به حل مسئله‌ای شده است که هیچ کامپیوتر کلاسیکی قادر به انجام آن در بازه زمانی معقولی نمی‌باشد. دستاورد فوق تاکنون در تاریخ بشریت بی‌سابقه بوده و نقطه عطفی در محاسبات کوانتومی به شمار می‌‎رود.

اگرچه اصطلاح برتری کوانتومی کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، زیرا حوزه سیستم در حال حاضر محدود به مسئله خاصی است، اما این موضوع نمایانگر آن است که کامپیوترهای کوانتومی واقعیت داشته و تنها محدود به فیلم‌های علمی-تخیلی نمی‌باشند. رایانه‌های کوانتومی با وجودی که هنوز سالیانه بسیاری با تجاری‌سازی فاصله دارند، اما پیشرفته آن‌ها اکنون به نقطه‌ای رسیده است که هیچ سوپرکامپیوتری مبتنی بر ترانزیستور قابلیت رقابت با آن‌ها را ندارد. محققان کمپانی گوگل در این باره گفته‌اند که “با توجه به دانسته‌های ما، این آزمایش نمایانگر اولین محاسبه‌ای می‌‎باشد که فقط یک پردازشگر کوانتوم از عهده آن بر می‌آید”.

آزمایش انجام شده محاسبه حلقه خروجی یک معادله تخصصی را با استفاده از اعداد ورودی تولید شده به‌صورت کاملاً تصادفی را شامل می‌شود که حوزه اعمال آن رویداد کوانتومی تخصصی و ویژه‌ای را در بر می‌گیرد. پردازشگر کوانتوم مورد استفاده توانست تنها در 200 ثانیه، یک نمونه از خروجی کوانتومی مربوطه را به تعداد یک میلیون بار نمونه‌برداری کند. این در حالی است که یک سوپر کامپیوتر جهت دستیابی به نتیجه مشابه به مدت زمانی بالغ بر بیست هزار سال نیازمند است. بر طبق گفته محققان، در تحقق آزمایش فوق از کامپیوتر کوانتوم System 53-qubit Sycamora کمپانی گوگل استفاده شده است.

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که توان محاسبات کوانتوم در آینده با افزایش دوبرابری همراه شده و با نرخ نمایی افزایش پیدا می‌کند. با افزودن هر کیوبیت (خاصیت کوانتوم) به رایانه، رشد توان کوانتوم به‌صورت نمایی بهبود می‌کند، اما افزودن کیوبیت‌های جدید به‌طور نامحدود امکان‌پذیر نبوده و تابع رعایت قوانین مور می‌باشد.

منبع: TomsHardware

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید