سخت‌افزار

مشخصات دو کارت GeForce RTX 3070 و RTX 3070 Ti به بیرون درز کرد

مشخصات دو کارت GeForce RTX 3070 و RTX 3070 Ti به بیرون درز کرد

با توجه به شایعاتی که این روزها در خصوص نسل جدید کارت‌های گرافیک سری RTX به بیرون درز می‌کنند، به‌نظر می‌رسد کمپانی انویدیا به آرامی در حال آماده‌سازی کارت‌های گرافیک نسل جدید خود با ریزمعماری قدرتمند Ampere است. این در حالی است که انویدیا مدتی پیش از پردازشگر گرافیکی A100 خود برای دیتاسنترها و سازمان‌ها رونمایی کرد. این GPU نیز بر پایه ریزمعماری Ampere توسعه یافته و حالا انویدیا در تلاش است تا نسخه‌ای بهینه شده برای کاربران مصرفی را هم به بازار عرضه کند.

هر روز جزئیات و گمانه‌زنی‌های بیشتری را در خصوص پردازشگرهای گرافیکی مبتنی بر معماری Ampere شاهد هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا این پردازشگرها به‌زودی معرفی خواهند شد. در جدیدترین اطلاعات درز کرده، kopite7kimi، یکی از کاربران شناخته شده توئیتر مشخصات فنی مربوط به دو کارت گرافیکی GeForce RTX 3070 و RTX 3070 Ti را منتشر کرد.

بر این اساس، دو کارت گرافیک مذکور از پردازشگر گرافیکی GA104 و حافظه گرافیکی GDDR6 بهره می‌برند. یکی از تفاوت‌های مهم بین دو این کارت گرافیک در واقع به‌کارگیری حافظه گرافیکی سریع‌تر GDDR6X در نسخه Ti است. این حافظه گرافیکی جدید حداکثر سرعت 21 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

کارت گرافیک RTX 3070 از 2944 هسته CUDA بر روی تراشه GA104-400 بهره می‌برد و برادر بزرگتر آن یعنی RTX 3070 Ti نیز از 3072 هسته CUDA بر روی تراشه GA104-300 بهره می‌برد. به لطف مزایای معماری Ampere و حافظه گرافیکی سریع GDDR6X، انتظار می‌رود کارت‌های گرافیکی جدید انویدیا عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارند.

پیش‌بینی شده است حداکثر میزان پهنای باندی که این حافظه گرافیکی جدید ارائه می‌دهد به 512 گیگابایت بر ثانیه نیز برسد. تا به این لحظه هیچ‌گونه جزئیات رسمی در خصوص دو کارت GeForce RTX 3070 و RTX 3070 Ti از سوی انویدیا منتشر نشده است اما احتمالا تولید انبوه آنها در ماه آگوست آغاز خواهد شد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *