سخت‌افزار

موتور Wafer Scale ، پردازشگری با تعداد یک تریلیون ترانزیستور

موتور Wafer Scale ، پردازشگری با یک تعداد یک تریلیون ترانزیستور

در عصری که ماژول‌های چند تراشه (MCM) و طراحی مبتنی بر چیپلت پردازنده‌های رایانه‌ای به یکی از اصلی‌ترین راهکارهای موجود در توسعه، ساخت و بهبود کارایی تراشه‌های فوق تبدیل شده‌اند، تولید یک پردازشگر با برخورداری از تعداد یک تریلیون ترانزیستور که مسیری خلاف جهت الگوهای فوق و فلسفه طراحی ماژولار پردازنده‌های کامپیوتری را نمایانگر می‌باشد خبری قابل توجه به شمار می‌رود. پردازشگر فوق که موتور Wafer Scale نام گرفته است به‌صورت کاملاً اختصاصی جهت پاسخ‌گویی به تقاضای پیوسته رو به افزایش مورد نیاز در حوزه آموزش موتورهای هوش مصنوعی توسط کمپانی Cerebras Systems طراحی و توسعه پیدا کرده است.

کمپانی فوق در تلاش است تا جهت رفع سربارهای پردازشی گوناگون که بروز تأخیر در آن‌ها می‌تواند تأثیر بسیار بزرگی در زمان آموزش و توانایی سیستم را به خود اختصاص دهد، با رفع مسیرهای موجود در بین هسته‌های فیزیکی یک پردازشگر جهت برقراری ارتباط، احتمال بروز تأخیر را به حداقل ممکن کاهش دهد.

در موتور Wafer Scale تولید شده توسط کمپانی مذکور، سیستم در حالت کلی فقط توسط زمان سویچ ترانزیستورها محدود شده است. تعداد 400.000 هسته فیزیکی قرار گرفته در ساختار پردازشگر فوق به‌صورت یکپارچه از طریق فرآیندهای به هم پیوسته به ارتباط و تبادل اطلاعات با یکدیگر پرداخته و مسیرهای قرار گرفته در بین آن‌ها به‌صورت کاملاً از بین رفته‌اند (یک هسته به هسته دیگر به‌صورت مستقیم متصل شده است). پردازشگر مورد بحث از سطحی به بزرگی 42.225 میلی‌متر مربع برخوردار می‌باشد (جهت مقایسه باید خاطر نشان کرد که بزرگ‌ترین پردازشگر گرافیکی کمپانی انویدیا تنها از مساحتی برابر با 815 میلی‌متر برخوردار بوده و 56.7 برابر کوچک‌تر از این تراشه می‌باشد). فرآیند طراحی و تولید این محصول توسط فناوری ساخت 16 نانومتر کمپانی TSMC به انجام رسیده است.

[/vc_column_text]

در دنیایی که بروز مشکلات در فرآیند تولید ویفرهای سیلیکونی امری کاملاً عادی به شمار رفته و نقص یک تراشه می‌تواند به عدم عملکرد کامل یک چیپ منتهی شود، کمپانی Cerebras Systems چگونه موفق به تولید پردازشگری بسیار بزرگ، بدون بروز کوچکترین مشکلی در طراحی، مشخصات فنی و یا کارایی نهایی شده است؟

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید