موبایل

کوالکام کارآمدی Snapdragon 855 در بخش هوش مصنوعی را نشان داد

Snapdragon 855

کوالکام در نخستین رویدادی که در خصوص چیپست آینده خود صحبت کرد نام Snapdragon 855 را برای این تراشه که در گوشی‌های هوشمند پرچمدار جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تایید کرد. اما در رویداد جدیدی که امروز برگزار شد این تولیدکننده تراشه بر روی کارایی این چیپست در زمینه هوش مصنوعی تمرکز داشت.

به گفته کوالکام، اسنپدراگون 855 در بخش هوش مصنوعی 3 برابر عملکرد بهتری را نسبت به نسل قبلی ارائه داده و این امر به علت پردازشگر ارتقا یافته Adreno، خوشه‌های شامل پردازنده Kryo و پردازشگر سیگنال دیجیتال Hexagon DSP میسر شده است.

همچنین کوالکام اعلام کرده که Snapdragon 855 نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود عملکردی حداقل 2 برابر بهتر را ارائه می‌دهد. البته کوالکام به طور خاص به بخش خاصی اشاره نکرد و هنوز مشخص نیست این عملکرد بهتر براساس چه معیاری اعلام شده است.

Snapdragon 855Snapdragon 855Snapdragon 855

علاوه بر این چیپست جدید کوالکام از یک واحد پردازش سیگنال تصویری Spectra ISP بهره برده و به عنوان نخستین چیپست مجهز به قابلیت Computer Vision یا دید کامپیوتری شناخته خواهد شد. این یعنی ISP مذکور آنقدر سریع و قدرتمند است که توانایی انجام وظایف مرتبط با هوش مصنوعی تصویر-محور مانند تشخیص اشیا را دارد.

اگر منصفانه نگاه کنیم برخی از این ویژگی‌ها در چیپست‌های قبل از Snapdragon 855 نیز عملکرد مناسبی را از خود نشان دادند اما سوال اینجاست که واقعا این قابلیت‌ها چه تاثیری را در استفاده از گجت‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌کنند. در واقع قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دوربین گوشی‌های هوشمند هنوز هم توسط بسیاری از کاربران دست‌کم گرفته شده و خیلی‌ها بر این اعتقادند که تاثیر خاصی بر روی نحوه استفاده از دوربین گوشی‌هایشان ایجاد نکرده است.

به هر حال اینکه هوش مصنوعی پتانسیل‌های بالایی دارد بر کسی پوشیده نیست و به نظر می‌رسد دوربین یکی از آن بخش‌هاییست که هوش مصنوعی به منابع سخت افزاری زیادی نیاز خواهد داشت. دید کامپیوتری داخلی دوربین نیز در طول سال‌های اخیر به طور امیدوارکننده‌ای پیشرفت نموده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک نتایج مثبت آن را در گوشی‌های هوشمندی که هر روز استفاده می‌کنیم شاهد باشیم.

منبع: ubergizmo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید