سخت‌افزار

هواوی سفارشات تولید تراشه‌های 14 نانومتری‌اش را به SMIC واگذار کرد

هواوی سفارشات تولید تراشه‌های 14 نانومتری‌اش را به SMIC واگذار کرد

HiSilicon یکی از زیر مجموعه‌های کمپانی هواوی است که به صورت اختصاصی در زمینه طراحی پردازنده‌هایی که در گوشی‌های هوشمند و تجهیزات ارتباطاتی هواوی مورد استفاده قرار می‌گیرند، فعالیت می‌کند. بر اساس گزارشات منتشر شده به نظر می‌رسد این کمپانی سفارشات تولید تراشه‌های جدیدش را از TSMC به کمپانی SMIC واگذار کرده است.

اینکه چرا هواوی به یکباره تصمیم گرفته سفارشات تولید تراشه‌های 14 نانومتری‌اش را به صورت کامل به SMIC واگذار کند، احتمالا ارتباط مستقیمی با سیاست دولت ایالات متحده داشته باشد. ایالات متحده در برنامه‌ریزی جدید خود قصد دارد بزرگترین تولیدکننده نیمه رسانا جهان یعنی TSMC را از تامین تراشه‌های مورد نیاز هواوی منع کند.

تصمیم هواوی برای واگذاری سفارش تولید تراشه‌های میان رده 14 نانومتری خود به یک تولیدکننده تراشه چینی، احتمالا با توجه به شرایط سیاسی فعلی، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. اما وقتی صحبت از سیستم‌روی‌چیپ‌های رده بالای 7 و 5 نانومتری در آینده به میان می‌آید، واقعا هیچ چیز مشخص نیست. اگر فشارهای ایالات متحده بر روی کمپانی TSMC همچنان ادامه یابد، احتمالا هواوی به ناچار باید سفارش تولید تراشه‌های 7 نانومتری خود را هم به SMIC واگذار کند.

به هر حال، وابستگی هواوی به یک تولیدکننده تراشه خارجی موقعیت این شرکت را به خطر انداخته است. با حذف سفارشات تراشه‌های 14 نانومتری هواوی، TSMC ضربه چندانی را احساس نخواهد کرد. در واقع تعداد کمپانی‌هایی که به تولیدات TSMC نیاز دارند آنقدر زیاد هست که این موضوع باعث نگرانی نشود.

برای مثال وقتی هواوی سفارشات تراشه‌های 5 نانومتری خود را لغو کرد، اپل حجم سفارش خود به TSMC را افزایش داد. در مثالی دیگر می‌توان به حذف سفارش تراشه‌های 7 نانومتری هواوی اشاره کرد که AMD و مشتریان بزرگ دیگر، بالافاصله جایش را گرفتند و با افزایش حجم سفارشات خود این خلاء را جبران کردند.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید