سخت‌افزار

آیا انویدیا پردازنده‌های مبتنی بر ARM را عرضه می‌کند؟

آیا انویدیا پردازنده‌های مبتنی بر ARM را عرضه می‌کند؟

با توجه به اینکه انویدیا کمپانی ARM را خریداری کرده‌ است، اکنون فرصت خوبی را بدست آورده تا پردازنده‌های اختصاصی خود را به بازار عرضه کند. جنسن هوآنگ، مدیرعامل انویدیا کم و بیش به این موضوع اشاره کرده اما به‌نظر می‌رسد پیش از عرضه این پردازنده‌ها، قانون‌گذارها باید خرید ARM به دست انویدیا را تایید کنند.

هوآنگ در مصاحبه‌ای با وب‌سایت TheNextPlatform، در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت از آی‌پی‌های ARM برای تولید پردازنده‌هایی با برند انویدیا بهره خواهد برد یا خیر، عنوان کرد که این احتمال وجود دارد. علاوه بر این، وی احتمال توسعه یک چیپ مرجع برای شرکت‌های دیگر را نیز رد نکرد. در واقع همه چیز به نیاز مشتریان انویدیا بستگی دارد.

در حال حاضر پردازنده‌های مبتنی بر ARM انویدیا برای دستگاه‌هایی با مصرف انرژی پایین تولید می‌شوند، اما اینکه انویدیا چگونه می‌خواهد معماری ARM را با شتاب‌دهنده‌های گرافیکی مخصوص دیتاسنترها ترکیب کند بسیاری را کنجکاو کرده است. به‌نظر می‌رسد حاصل این ترکیب عرضه پردازنده‌هایی برای بازار HPC و یا سرورها باشد تا حضور انویدیا در این دو بازار را بیش از پیش تقویت کند.

ترکیب معماری‌های Cortex و Neoverse آرم با راهکارهای گرافیکی و هوش مصنوعی انویدیا احتمالا بستر مناسبی برای سرورهای قدرتمند خواهد بود. از سوی دیگر، خریدهای اخیر انویدیا که شامل Mellanox ،Cumulus Networks و SwiftStack می‌شود تمام امکاناتی که این کمپانی برای توسعه یک واحد پردازشگر رده دیتاسنتر به آنها نیاز دارد را در اختیارش قرار می‌دهد.

اما در حال حاضر مشکل اساسی این است که قانون‌گذاران چینی در تلاشند تا پرونده خرید ARM توسط انویدیا را متوقف و از ادغام این دو کمپانی جلوگیری کنند. علت این مخالفت نیز آشکار است؛ ARM با مدل لایسنس باز کار می‌کند و با تمامی مشتریان خود در نقاط مختلف دنیا یکسان برخورد می‌کند. این در حالی است که انویدیا یک شرکت آمریکایی است که تحت کنترل سیاست‌های ترامپ قرار دارد و طبیعتا نمی‌تواند نگاه خوبی به مشتریان چینی داشته باشد!

منبع: kitguru

دیدگاهتان را بنویسید