سخت‌افزار

تصویری از کارت گرافیک Radeon RX 6000 با معماری RDNA2 و Big Navi رویت شد

تصویری از کارت گرافیک Radeon RX 6000 با معماری RDNA2 و Big Navi رویت شد

کمپانی AMD تصویری جدید از طراحی نسخه مرجع کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 خود را منتشر کرد. این کارت گرافیک جزو محصولات پرچمدار AMD محسوب شده و بر پایه معماری قدرتمند RDNA2 توسعه خواهد یافت. کارت گرافیک جدید AMD دو اسلات توسعه را اشغال کرده و راهکار خنک کننده آن شامل سه فن با فناوری Axial است.

فن‌های به‌کار رفته در این کارت گرافیک قابلیت ایجاد جریان هوای قوی را دارند و به لطف صفحات مشبک و هیت‌سینک‌های آلومینیومی از نوع Fin-Stack که طول 30 سانتی‌متری کارت را پوشش می‌دهند، گرمای ایجاد شده توسط پردازشگر گرافیکی به خوبی دفع خواهد شد. این کارت گرافیک، پس از Radeon VII دومین محصولی است که در طراحی آن از سه فن خنک کننده استفاده شده است.

کارت گرافیک Radeon RX 6000 از دو ورودی برق 8 پین PCI-E بهره می‌برد و خروجی‌های تصویر نیز شامل دو پورت DisplayPort، یک پورت HDMI و یک پورت USB Type-C می‌شود. از آنجایی که خروجی هوا در قسمت بالایی کارت در نظر گرفته شده است، ای‌ام‌دی محافظ قسمت I/O را مانند Radeon Fury طراحی کرده است.

وجود پورت USB-C در این کارت گرافیک کنجکاوی بسیاری از کاربران را برانگیخته است. قابلیت VirtualLink تقریبا کنار گذاشته شده و AMD در حین توسعه این کارت گرافیک عملا شاهد استقبال کم بازار این فناوری بوده است. از سوی دیگر، در حال حاضر تعداد قابل توجهی مانیتورهای پیشرفته با پورت USB-C Thunderbolt در بازار وجود دارد.

به همین دلیل ممکن است AMD از یک کنترلر Cactus Ridge در این کارت گرافیک استفاده کرده و قابلیت پشتیبانی از فناوری ثاندربولت را فراهم کرده باشد. بدین ترتیب پورت USB Type-C به‌کار رفته در کارت Radeon RX 6000 همزمان به‌عنوان دیسپلی‌پورت، ثاندربولت و یواس‌بی نسل 3 و 4 ایفای نقش خواهد کرد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید