سخت‌افزار

اینتل توسعه پردازنده‌های 8 هسته‌ای Tiger Lake-H را تایید کرد

اینتل توسعه پردازنده‌های 8 هسته‌ای Tiger Lake-H را تایید کرد

بوید فلپس (Boyd Phelps) نایب رئیس گروه پردازشی رده کلاینت شرکت اینتل، با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت مدیوم تایید کرد که این کمپانی در حال توسعه پردازنده‌های 8 هسته‌ای جدید مبتنی بر خانواده Tiger Lake است. بر این اساس انتظار می‌رود پردازنده‌های جدید این خانواده در سال 2021 روانه بازار شوند.

با توجه به اطلاعاتی که توسط بوید منتشر شده است، پردازنده‌های جدید اینتل از 24 مگابایت حافظه کش LLC بهره خواهند برد که بدین ترتیب دو برابر حافظه کش به‌کار رفته در پردازنده‌های چهار هسته‌ای Tiger Lake-U خواهد بود. بوید همچنین به این موضوع اشاره کرد که در آینده‌ای نزدیک جزئیات بیشتری را در خصوص پردازنده‌های 8 هسته‌ای Tiger Lake-H شاهد خواهیم بود.

پردازنده‌های جدید و 8 هسته‌ای اینتل در سبد محصولات تایگر لیک اچ قرار می‌گیرند و از توان طراحی حرارتی 35 تا 45 واتی بهره می‌برند. این پردازنده‌ها از هسته‌ها و تراشه‌های گرافیکی با واحدهای اجرایی متفاوت برخوردار هستند. احتمالا پردازنده‌های عملکرد محور 45 واتی با 4، 6 و 8 هسته پردازشی عرضه می‌شوند. بدین ترتیب فضای زیادی برای تراشه گرافیکی باقی نمی‌ماند و نهایتا شاهد تراشه Xe با 32 واحد اجرایی هستیم.

مدل‌های 35 واتی اما با همان چینش هسته‌های به‌کار رفته در پردازنده‌های Tiger Lake-U (سوکت BGA1449)  عرضه می‌شوند و به احتمال زیاد با 4 هسته پردازشی و تراشه گرافیکی با 96 واحد اجرایی همراه خواهند بود. به نظر می‌رسد پردازنده‌های Tiger Lake H به‌طور مستقیم برای رقابت با پردازنده‌های سری Cezanne Ryzen 5000H از AMD به بازار عرضه می‌شوند.

انتظار می‌رود هر دو سری (اینتل و ای‌ام‌دی) سال آینده میلادی و احتمالا در کنار پردازشگرهای گرافیکی موبایل نسل جدید GeForce RTX 30 مبتنی بر معماری Ampere و سری Radeon RX 6000M  مبتنی بر معماری RDNA2 روانه بازار شوند.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید