سخت‌افزار

احتمال عرضه دو نسخه جدید از کارت‌های گرافیک AMD Big Navi با حافظه 12 و 16 گیگابایتی

احتمال عرضه دو نسخه جدید از کارت‌های گرافیک AMD Big Navi با حافظه 12 و 16 گیگابایتی

کمپانی AMD احتمالا یک یا چند محصول رده بالای جدید مبتنی بر معماری گرافیکی Navi را در آینده نزدیک معرفی خواهد کرد. بر اساس اطلاعاتی که در انجمن چینی چیپ‌هل منتشر شده است، این کمپانی قصد دارد در سه‌ماهه چهارم سال میلادی جاری از محصولات جدید خود رونمایی کند. در بین این محصولات ظاهرا دو نسخه جدید مبتنی بر پردازشگر گرافیکی Navi 21 نیز وجود خواهد داشت.

با توجه به سابقه AMD، انتشار چنین خبرهایی چندان غافلگیرکننده نیستند، چرا که این غول فناوری معمولا نسخه‌های Pro و XT از کارت‌های گرافیک خود را پس از مدتی به بازار عرضه می‌کند و 5700 و 5700 XT جدیدترین مثال‌هایی هستند که می‌توان برای اثبات این موضوع به آنها اشاره کرد.

بر اساس اطلاعاتی که جدیدا منتشر شده‌اند، به‌نظر می‌رسد یکی از این نسخه‌های جدید به 16 گیگابایت حافظه گرافیکی سریع GDDR6 مجهز خواهد بود. علاوه بر این، احتمال وجود یک کارت گرافیک با 12 گیگابایت حافظه گرافیکی نیز دور از ذهن نیست. این اطلاعات توسط کاربری به نام wjm47196 در انجمن چیپ‌هل ارائه شده‌اند. خوب است بدانید که این کاربر در گذشته نیز اطلاعاتی را در خصوص RX 5600 XT ارائه کرده بود که صحت داشته‌اند.

کاربر دیگری تحت عنوان AquariusZi در انجمن تایوانی پی‌تی‌تی نیز اشاره کرده است که AMD قصد دارد پردازشگر گرافیکی Navi 21 را با حافظه گرافیکی GDDR6 ترکیب کند. این تراشه تحت فناوری ساخت +N7 کمپانی TSMC تولید می‌شود و در یک کارت گرافیک با 16 گیگابایت حافظه گرافیکی با باس 256 یا 512 بیتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حافظه‌های گرافیکی GDDR6 تولید شده توسط سامسونگ از پهنای باند 18 گیگابیت بر ثانیه‌ای (4500 مگاهرتز) بهره می‌برند که در باس 256 پهنای باند 576 گیگابایت بر ثانیه و در باس 512 بیتی پهنای باند حیرت‌انگیز 1.15 ترابایت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌دهند.

منبع: guru3d

دیدگاهتان را بنویسید