سخت‌افزار

شروع پردازنده‌های Cascade Lake-X با پردازشگر Core i9-10900X

شروع پردازنده‌های Cascade Lake-X با پردازشگر Core i9-10900X

با شروع پردازنده‌های نسل دهم سری Core X (اسم رمز Cascade Lake-X)، کمپانی اینتل بنا دارد تا مدل‌های مبتنی بر تعداد هسته‌های یک رقمی را کنار گذاشته و تراشه‌های قدرتمند را طراحی و روانه بازار نماید. انتظار می‌رود تا سری پردازشگرهای جدید و تازه‌نفس کمپانی اینتل با سی‌پی‌یو Core i9-10900X و برخورداری از تعداد 10 هسته فیزیکی شروع شده و تراشه‌های دارای مشخصات فنی و واحدهای محاسباتی بیشتر به دنبال آن در دسترس کاربران قرار گیرند.

پردازنده Core i9-10900X در یک بررسی کلی از مشخصاتی همچون تعداد 10 هسته فیزیکی و 20 رشته پردازشی بهره برده و فرکانس مرجع آن برابر با 3.7 گیگاهرتز در نظر گرفته شده است. این میزان در مقایسه با سرعت کلاک پیش‌فرض پردازنده Core i9-9900X با افزایش 200 مگاهرتز همراه شده است. سی‌پی‌یو مورد بحث با پشتیبانی از یک مگابایت حافظه اختصاصی کش سطح دوم برای هر هسته و 19.3 مگابایت حافظه مشترک کش سطح سوم همچنان طراحی اتصال مش و سلسله مراتب پردازشگرهای سری HEDT کمپانی اینتل از زمان تراشه‌های Skylake-X را حفظ کرده است. از جمله دیگر ویژگی‌های قابل پشتیبانی توسط پردازنده فوق می‌توان به رابط حافظه چهار کانال DDR4 اشاره کرد.

تست‌های اجرا شده از نرم‌افزار Geekbench حکایت از آن دارند که پردازنده Core i9-10900X از پتانسیلی در محدوده تراشه Core i9-9900X برخوردار بوده و افزایش 200 مگاهرتز فرکانس تنها می‌تواند در بهبود بسیار اندک عملکرد سی‌پی‌یو در حالت پردازش‌های چند رشته‌ای مفید واقع شود. از جمله دیگر برتری‌های پردازشگرهای Cascade Lake-X در مقایسه با محصولات نسل پیشین Skylake-X می‌توان به پشتیبانی از فرامین DLBoost و قیمت رقابتی در نظر گرفته شده برای آن‌ها اشاره کرد تا در جلب نظر مخاطبان تأثیرگذار ظاهر شوند.

به نظر شما آیا پردازنده‌های نسل دهم سری Cascade Lake-X کمپانی اینتل می‌توانند در مقایسه با رقیبان سری رایزن خود خوش درخشیده و بازار را به سمت و سوی پردازشگرها و تراشه‌های این شرکت متمایل کنند؟

منبع: TechPowerUP

دیدگاهتان را بنویسید