سخت‌افزار

لیست مشتریان تراشه‌های 5 نانومتری TSMC به بیرون درز کرد

لیست مشتریان تراشه‌های 5 نانومتری TSMC به بیرون درز کرد

کمپانی TSMC به طور جدی در تلاش است تا فناوری ساخت جدید 5 نانومتری (به صورت N5 و +N5) را علیرغم مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا، هر چه زودتر برای تولید تراشه‌های جدید خود مورد استفاده قرار دهد. خوشبختانه این کمپانی به مراحل نهایی این کار بسیار نزدیک شده و از همین حالا تعداد زیادی از شرکت‌های مختلف برای سفارش تراشه‌های 5 نانومتری جدید درخواست داده‌اند.

بر اساس انتظار، تولید انبوه این تراشه‌های جدید از سه‌ماهه سوم سال میلادی جاری آغاز شده و نود 5 نانومتری، به احتمال زیاد یکی از مهم‌ترین نودها برای TSMC خواهد بود که 10 درصد از کل ظرفیت تولید کارخانجات این کمپانی را به خود اختصاص خواهد داد. به لطف گزارشی جدید که توسط چاینا تایمز منتشر شده، لیستی جدید از مشتریان نود 5 نانومتری TMSC به بیرون درز کرده که نام‌های جالبی مانند اینتل نیز درون به چشم می‌خورد.

اپل و هواوی/های‌سیلیکون، دو مورد از بزرگترین مشتریان این نود در سال جاری خواهند بود که برای چیپست‌های A14 و Kirin 1000 خود از این فناوری تولید پیشرفته بهره خواهند برد. علاوه بر این، چیپست‌های A15 اپل و Kirin 1100 5G هواوی نیز با نود نسل جدید N5+ تولید می‌شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که AMD نیز برای پردازنده‌های Zen 4 و پردازشگرهای گرافیکی RDNA 3 خود به سراغ فناوری تولید 5 نانومتری برود.

انتظار می‌رود انویدیا نیز برای تامین بخشی از ظرفیت تولید تراشه‌های مبتنی بر معماری Hopper خود که بر خلاف Ampere، در محصولات مشتری محور به کار گرفته خواهند شد، از فناوری 5 نانومتری استفاده خواهد کرد. اما شاید جالب‌ترین مشتری این نودهای جدید، اینتل باشد که برای تولید پردازشگرهای گرافیکی Xe خود از این فناوری بهره خواهد برد. به نظر می‌رسد اینتل با انتخاب TSMC قصد دارد حداکثر کارایی را در کارت‌های گرافیکی جدید خود ارائه دهد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید