سخت‌افزار

میکرون از مشخصات حافظه گرافیکی کارت Ampere رونمایی کرد

میکرون از مشخصات حافظه گرافیکی کارت Ampere رونمایی کرد

میکرون به‌تازگی از مشخصات رسمی کارت‌های گرافیکی نسل جدید انویدیا تحت عنوان Ampere رونمایی کرد. این اطلاعات در جریان پست جدید این برند منتشر شده است و نشان می‌دهد که انویدیا به مخفی نگه داشتن اطلاعات کارت گرافیکی نسل جدید خود تمایل چندانی ندارد.

در تصویری که یک جدول از سریع‌ترین راهکارهای موجود در زمینه حافظه‌های گرافیکی را نمایش می‌داد، می‌توان دید در ستون مربوط به حافظه‌های GDDR6X یک کارت گرافیک نسل جدید تحت عنوان RTX 3090 ثبت شده است. با توجه به مشخصات فنی درج شده در این جدول، حافظه گرافیکی این کارت 12 گیگابایت است که در قالب 12 چیپ حافظه با باس عریض 384 بیتی قرار گرفته‌اند.

با توجه به مشخصات قید شده برای حافظه‌های گرافیکی از نوع GDDR6X که هر کدام از چیپ‌های آن پهنای باندی معادل 19 تا 21 گیگابیت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌دهند، انتظار می‌رود پهنای باند کلی ارائه شده توسط این 12 چیپ مجموعا به 912 تا 1008 گیگابیت بر ثانیه برسد. البته اگر تصاویری که به‌تازگی از برد کارت گرافیک RTX 3090 به بیرون درز کرده است، 11 چیپ حافظه قابل رویت است. اگر در نسخه نهایی کارت گرافیک Ampere انویدیا نیز همین تعداد چیپ حافظه به‌کار گرفته شود، پهنای باند کلی به 836 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

این احتمال نیز وجود دارد که RTX 3090 درج شده در جدول، ارتباطی با نام رسمی محصول آینده انویدیا نداشته باشد. نکته جالب توجه دیگر این است که میکرون انتظار دارد فناوری جدید GDDR6X، پهنای باند 24 گیگابیت بر ثانیه‌ای را برای چیپ‌های حافظه 2 گیگابایتی به همراه آورد. این فناوری در اوایل سال 2021 در قالب محصولات متنوع در بازار قابل دسترس خواهد بود. به‌نظر می‌رسد انویدیا و میکرون در روند توسعه این فناوری جدید همکاری نزدیکی دارند.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید