سخت‌افزار

کارت گرافیک Radeon VII به پایان عمر خود رسید

کارت گرافیک Radeon VII به پایان عمر خود رسید

رسانه فرانسوی زبان Cowcotland در طی بیانیه‌ای اظهار داشته است که منابع مختلف در گزارش‌های خود از پایان عمر کارت گرافیک Radeon VII کمپانی ای‌ام‌دی خبر داده و این محصول هم‌اکنون و یا در آینده‌ای نزدیک برچسب EOL (مخفف End of Life) را از جانب توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند. این مهم بدان معنی است که کمپانی ای‌ام‌دی تولید کارت گرافیک فوق را از دستور کار خود خارج می‌کند.

بسیاری بر این عقیده بودند که کارت گرافیک Radeon VII نقطه عطفی در کارنامه کمپانی ای‌ام‌دی به شمار می‌رود، زیرا محصول فوق به‌عنوان اولین پردازشگر گرافیکی مبتنی بر فناوری ساخت 7 نانومتر به بازار عرضه شده و تبلیغات بسیاری حول محور این موضوع انجام گرفته‌اند. سخت‌افزار فوق اگرچه به‌عنوان یک محصول گیمینگ روانه بازار محصولات کارت گرافیک شده است، اما به دلایلی آن‌چنان که باید و شاید نتوانسته است درخشان ظاهر شود؛ حال که مراحل طراحی و توسعه کارت گرافیک Radeon RX 5700 XT به پایان رسیده و به‌عنوان جایگزینی مناسب و مطلوب در قفسه‌های فروشگاه‌ها قابل تهیه و خرید می‌باشد، تمرکز بیشتر کمپانی ای‌ام‌دی بر روی معماری Navi و توقف ساخت کارت گرافیک Radeon VII اقدامی عقلانی محسوب می‌شود.

از نقطه نظر پولی، توقف ساخت و تولید کارت گرافیک Radeon VII از جانب کمپانی ای‌ام‌دی اقدامی کاملاً منطقی به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانیم، سخت‌افزار فوق در حال حاضر از برچسب قیمتی 699 دلار برخوردار بوده و به هزینه‌های بسیار هنگفتی جهت تولید نیازمند می‌باشد. کارت گرافیک Radeon RX 5700 XT در طرف مقابل از قیمتی معادل 399 دلار برخوردار بوده و اگرچه فقط 3.8 درصد از محصول فوق ضعیف‌تر می‌باشد، اما صرفه‌جویی بالغ بر 70 درصد را در طراحی و تولید به ارمغان آورده است.

برخلاف تلاش بسیار کمپانی ای‌ام‌دی در عرضه محصول Radeon VII به‌عنوان یک کارت گرافیک گیمینگ، عملکرد این سخت‌افزار در حوزه کاربردهای حرفه‌ای نظیر محاسبات، تولید محتوا، رندرینگ و … درخشان‌تر بوده است. این مهم می‌تواند به‌عنوان یکی از دلایل گرایش کمتر کاربران به سمت و سوی آن در بازار کارت‌های گرافیک گیمینگ مطرح باشد.

منبع: TomsHardware

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید