سخت‌افزار

تراشه TU102 جدید انویدیا از عملکرد اختصاصی برخوردار است

تراشه TU102 جدید انویدیا از عملکرد اختصاصی برخوردار است

هنگامی‌که کمپانی انویدیا کارت‌های گرافیک سری RTX Super خود را منتشر کرد، عرضه پردازشگر گرافیکی 2080Ti Super در آینده‌ای نزدیک نیز اقدامی غیر قابل اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رفت، به‌خصوص که اخبار و شایعات گوناگون از همان ابتدا حکایت از طراحی و تولید این جی پی یو داشتند. اواسط ماه جاری میلادی، به‌روزرسانی انجام شده در دیتابیس نرم‌افزار AIDA64 پردازشگر گرافیکی جدیدی از خانواده تراشه‌های TU102 را نمایانگر ساخت. برخی بر این عقیده بودند که تراشه T10-8 به نمایش درآمده در به‌روزرسانی نرم‌افزار فوق ممکن است کارت گرافیک 2080Ti Super باشد، اما به نظر می‌رسد که این موضوع از حقیقت برخوردار نیست.

همان‌طور که می‌دانیم، شتاب‌دهنده گرافیکی مورد استفاده در طراحی کارت‌های گرافیک سری Ti کمپانی انویدیا در نوع خود تراشه‌ای جامع و کامل به شمار رفته و به هیچ عنوان محدودیت‌های مختلف از بابت غیرفعالسازی واحدهای محاسباتی، کاهش تعداد هسته‌های کودا و … را به خود ندیده است، اما این موضوع در مورد پردازشگر فوق صادق نیست. به نظر می‌رسد که تراشه مورد بحث یک جی‌‎پی‌یو در رده محصولات مصرف‌کنندگان به شمار نرفته و به‌صورت اختصاصی جهت استفاده در سرویس استریم GeForce Now کمپانی انویدیا توسعه پیدا کرده است.

اطلاعات فوق در انجمن وب‌سایت جیفورس و در مطلبی مربوط به سرورهای مبتنی بر کارت‌های گرافیک RTX برای سرویس GeForce Now مشاهده شده‌اند. پست‌های ارسالی در انجمن نمایانگر آن هستند که پردازشگر گرافیکی RTX T10-8 از هشت گیگابایت حافظه ویدئویی برخوردار است، اما عملکردی ضعیف‌تر از تراشه قدیمی Tesla P40 (مبتنی بر ریز معماری پاسکال) را از خود به نمایش گذاشته است. کاربران اظهار داشته‌اند که علت اصلی کاهش قدرت و پتانسیل سرورهای GeForce Now در پاسخ‌گویی به نیازمندی‌های موجود به استفاده از کارت‌های گرافیک سری RTX و ضعف ذاتی آن‌ها باز می‌گردد (به‌عنوان مثال سیستم‌عامل ویندوز سرور 2012 از رابط برنامه‌نویسی DirectX 12 پشتیبانی نمی‌کند، در حالی که این ویژگی یکی از نقاط قوت محصولات سری RTX به شمار می‌رود).

منبع: TomsHardware

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید