سخت‌افزار

پردازنده مرکزی 18 هسته‌ای Core i9 10000X مشاهده شد

پردازنده مرکزی 18 هسته‌ای Core i9 10000X مشاهده شد

کمپانی ایسوس در صفحه مربوط به مشخصات فنی یکی از مادربردهای خود برای اولین بار سخن از پردازنده مرکزی Core i9 10000X به میان آورده و به‌صورت رسمی از حقیقی بودن آن پرده برداشته است. صفحه مشخصات فنی اشاره شده مربوطه به مادربرد Prime X299 Edition 30 بوده و پشتیبانی سی‌پی‌یو از تعداد 48 مسیر انتقال اطلاعات PCIe در میان انبوه اطلاعات قابل مشاهده می‌باشد.

عرضه پردازنده مرکزی Core i9 10000 X-Series امری کاملاً اجتناب‌ناپذیر به شمار رفته و همگان از مراحل طراحی و توسعه آن آگاهی دارند، زیرا کمپانی اینتل از زمان معرفی آن در نمایشگاه کامپیوتکس سال جاری میلادی پیوسته صحبت‌های مختلفی را در رسانه‌ها و اخبار گوناگون به میان آورده است، اما مشاهده آن برای اولین بار در میان مشخصات فنی قابل پشتیبانی توسط یک مادربرد امری تازه به شمار می‌رود. واحد پردازشگر مذکور همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد از تعداد 48 مسیر PCIe پشتیبانی می‌کند، اما فناوری تحت پوشش توسط آن‌ها نسخه سوم (PCIe 3.0) بوده و خبری از نسخه چهارم تکنولوژی نیست. پرچم‌دار فعلی سری محصولات ایکس، یعنی Core i9 9980XE از تعداد 44 مسیر برخوردار می‌باشد، بنابراین محصول جایگزین و تازه‌نفس آن تنها بهبودی به‌اندازه چهار شاهراه را در این حوزه به خود دیده است.

پردازنده‌های مرکزی سری 10000 با برخورداری از تعداد حداکثر 18 هسته فیزیکی بر مبنای معماری Cascade Lake-X توسعه پیدا کرده‌اند. طراحی فوق در حقیقت نسخه‌ای مشتق شده از الگوی 14 نانومتری Skylake-X به شمار رفته و بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا کمپانی اینتل نسبت به رفع حفره‌های امنیتی و آسیب‌پذیری محصولات پیشین خود اقدامات لازم را انجام داده است یا خیر. علاوه بر آن فرکانس پیش‌فرض قابل پشتیبانی توسط ماژول‌های حافظه اصلی نیز به مقدار DDR4-2933 مگاهرتز ارتقاء پیدا کرده است.

پردازنده مرکزی 18 هسته‌ای Core i9 10000X مشاهده شد

در میان مشخصات فنی مادربرد Prime X299 Edition 30، قابلیت عملکرد یک شکاف توسعه M.2 دیگر (مجموع دو شکاف) به‌صورت مستقیم در کنار پردازنده مرکزی نیز قابل مشاهده می‌باشد. این مهم بیان می‌دارد که کمپانی اینتل تعداد چهار مسیر PCIe اضافی را جهت فراهم آوردن پشتیبانی کامل از حافظه‌های جامد M.2 و عدم نیاز به اختصاص مسیرهای چیپست و یا کنترلررهای متفرقه به پردازشگر افزوده است.

منبع: Guru3D

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *