سخت‌افزار, نمایشگاه ها و رویدادها

کامپیوتکس 2019: خانواده کارت‌های گرافیکی Radeon RX 5000 معرفی شدند

کامپیوتکس 2019: خانواده کارت‌های گرافیکی Radeon RX 5000 معرفی شدند

کمپانی AMD امروز در جریان کنفرانس خود در نمایشگاه کامپیوتکس 2019 از خانواده جدید کارت‌های گرافیکی Radeon RX 5000 به طور رسمی رونمایی کرد. در این خانواده جدید از معماری پیشرفته Navi با فناوری تولید تراشه 7 نانومتری استفاده شده است. Navi تنها یک ارتقای جزیی نسبت به معماری Vega محسوب نشده و تکنولوژی‌های جدید و متعددی را ارائه می‌دهد.

یکی از بزرگترین تغییرات صورت گرفته در این معماری در واقع طراحی جدید GPU SIMD کمپانی AMD است. اکنون واحد پردازش جدید توسعه یافته توسط این شرکت از یک طراحی بهینه‌تر بهره می‌برد که نرخ پردازش دستورات نسبت به هر سیکل عملیاتی را در مقایسه با معماری Vega تا حدود 1.25 برابر افزایش داده است.

سلسله مراتب حافظه کش بر روی هر چیپ نیز به طور کلی بازطراحی شده و بهبود یافته و در مجموع شاهد عملکرد و کارایی بهتری از خانواده کارت‌های گرافیکی Radeon RX 5000 این شرکت خواهیم بود.

علاوه بر این، معماری جدید AMD به گونه‌ای طراحی شده تا عملکرد به ازای مصرف انرژی (هر وات) را تا 50 درصد نسبت به معماری Vega بهبود ببخشد. اولین کارت گرافیکی که با ریزمعماری Navi این شرکت روانه بازار خواهد شد Radeon RX 5700 نام دارد. این کمپانی با مقایسه کنار به کنار این کارت گرافیک و GeForce RTX 2070 در بازی Strange Brigade به همه نشان داد که چگونه می‌تواند رقیب جدی‌اش را شکست دهد.

این بازی در واقع یکی از استانداردهای AMD برای نمایش قدرت کارت‌های گرافیکی‌اش به حساب می‌آید، چرا که در زمینه محاسبه ناهمگام به طور قابل تحسینی بهینه شده است. معماری Navi همچنین از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته‌ای برخوردار است که از جمله می‌توان به پشتیبانی از رابط اتصال نسل جدید PCI-E 4.0 و حافظه‌های گرافیکی پرسرعت GDDR6 اشاره نمود.

AMD قصد دارد نخستین کارت گرافیکی از خانواده Radeon RX 5000 را در ماه جولای روانه بازار کند که البته قیمت آن هنوز مشخص نیست.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *