سخت‌افزار

پردازشگر گرافیکی گیمینگ اینتل Xe HPG سال آینده عرضه می‌شود

پردازشگر گرافیکی گیمینگ اینتل Xe HPG سال آینده عرضه می‌شود

اینتل در جریان رویداد 2020 Architecture Day از یک نسخه گیمینگ با عملکرد بالا پردازشگر گرافیکی Xe خود رونمایی کرد. معماری به‌کار رفته در این پردازشگر گرافیکی جدید تحت عنوان Xe HPG قابلیت مقیاس‌پذیری در بازه‌های عملکردی بین تراشه‌های مجتمع و پردازشگرهای گرافیکی موبایل نظیر Xe LP تا پردازنده‌های اسکالر را دارد که این محصولات در خانواده Xe HP عرضه خواهند شد. علاوه بر این، گروهی دیگر از پردازشگرهای گرافیکی جدید اینتل برای مینی کامپیوترها و سوپرکامپیوترها نیز در دسترس قرار می‌گیرند که در قالب خانواده Xe HPC معرفی خواهند شد.

ترکیب ویژگی‌های گرافیکی رده مصرفی در سری Xe LP به همراه قابلیت‌های مقیاس‌پذیری سری Xe HP، باعث شکل‌گیری پردازشگرهای گرافیکی جدید Xe HPG می‌شود. اینتل با همکاری یکی از کارخانجات فعال در حوزه نیمه‌رسانا در حال طراحی این سری جدید از پردازشگرهای گرافیکی خود است و انتظار می‌رود در سال آینده میلادی این محصولات روانه بازار شوند.

حتی پیش از معرفی Xe HPG نیز انتظار می‌رفت که نخستین پردازشگر گرافیکی اختصاصی مبتنی بر معماری Xe اینتل به‌عنوان نسخه‌ای تغییر یافته از Xe LP بر روی نود 10 نانومتری SuperFin توسعه یابد. این معماری جدید در واقع همان تراشه گرافیکی مجتمع Xe LP به‌کار رفته در پردازنده‌های تایگر لیک است که از تراشه اختصاصی به همراه رابط‌های حافظه و PCIe مجزا بهره می‌برد.

معماری جدید اینتل در پردازشگرهای گرافیکی Xe HPG می‌تواند عملکردی در حد تراشه‌های مجتمع Xe LP به‌کار رفته در پردازنده‌های موبایل تایگر لیک را در قالب کارت‌های گرافیکی مجزا و موبایل ارائه دهد. به منظور نمایش قدرت پردازشی تراشه‌های گرافیکی Xe LP، اینتل از بازی بتلفید 1 استفاده کرده است. در این بازی تراشه گرافیکی Xe LP با توان 15 واتی خود همان عملکردی را ارائه می‌دهد که توسط یک تراشه گرافیکی مجتمع 25 واتی در پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل در دسترس قرار می‌دهد.

منبع: techpowerup

دیدگاهتان را بنویسید