سخت‌افزار

پردازنده‌های Intel Rocket Lake-S در 15 مارس عرضه می‌شوند، تولید Alder Lake-S با فناوری 10 نانومتر

پردازنده‌های Intel Rocket Lake-S در 15 مارس عرضه می‌شوند، تولید Alder Lake-S با فناوری 10 نانومتر

در جدیدترین شایعات، امروز اخبار واقعا جالبی در مورد پردازنده‌های آینده‌ی دسکتاپ اینتل منتشر شده است. به لطف رسانه‌ی چینی HKEPC، ما اطلاعاتی در مورد روز معرفی رسمی پردازنده‌های Rocket Lake-S و Alder Lake-S دریافت کرده‌ایم. با Rocket Lake شروع کنیم، اینتل تاریخ دقیقی از در دسترس بودن این پردازنده‌ها ارائه نکرده است. با این حال، به لطف HKEPC ما اطلاعاتی داریم که Rocket Lake در 15 مارس بدست ما خواهد رسید. با در اختیار داشتن چیپست‌های سری 500 که هم‌اکنون به صورت رسمی معرفی شده‌اند، کاربران اکنون منتظر ورود پردازنده‌ها نیز هستند. این پردازنده‌ها می‌توانند اس‌اس‌دی‌های جدید و فوق العاده پرسرعت PCIe 4.0 NVMe با خود همراه سازند.

اما وقتی صحبت از نسل آینده‌ی پردازنده‌های اینتل، Alder Lake-S، به میان می‌آید، اینتل گزارش داده است که این پردازنده‌ها توسط فناوری ساخت 10 نانومتری SuperFin طراحی و ساخته خواهند شد. همچنین فناوری ساخت پردازنده‌های Alder Lake-S اینتل بسیار کارآمدتر از فناوری 10 نانومتری پردازنده‌های Tiger Lake خواهد بود و شاهد بهبودهایی از قبیل مشخصاتی فرکانسی بهتر خواهیم بود. Alder Lake از پیکربندی big.LITTLE در هسته‌های خود استفاده می‌کند و هسته‌های کوچکتر دارای طراحی Gracemont  و هسته‌های بزرگتر و قویتر دارای طراحی Golden Cove خواهند بود. معجزه‌های هسته‌های Golden Cove انتظار می‌رود بهبود IPC به میزان 20 درصد نسبت به هسته‌های Willow Cove باشد که امروز در طراحی پردازنده‌های Tiger Lake مشاهده می‌کنیم.

در کنار گذرگاه PCIe 5.0 و حافظه‌های رم DDR5، پردازنده‌های Alder Lake به نظر می‌رسد یک ارتقای بسیار جذاب در ماه دسامبر امسال باشد. تصویر زیر نمونه‌ی مهندسی یک پردازنده‌ی Alder Lake-S است که از سوکت LGA1700 استفاده می‌کند.

منبع: techpowerup

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *