سخت‌افزار

مشکل کمبود پردازنده‌های 14 نانومتری اینتل به دست سامسونگ حل می‌شود

مشکل کمبود پردازنده‌های 14 نانومتری اینتل به دست سامسونگ حل می‌شود

کمپانی اینتل قصد دارد قرارداد همکاری جدیدی را با سامسونگ به امضا برساند که طی آن، غول فناوری کره‌ای وظیفه تولید پردازنده‌های مبتنی بر لیتوگرافی 14 نانومتری اینتل را برعهده خواهد گرفت. در حال حاضر دو علت عمده برای کمبود پردازنده‌های اینتل وجود دارد؛ از یک سو فرآیند تولید 10 نانومتری با مشکلاتی مواجه بوده و به همین دلیل بخش زیادی از محصولات با لیتوگرافی 14 نانومتری تولید می‌شوند که در واقع باید با فناوری جدیدتر 10 نانومتری تولید می‌شدند!

براساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده، به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد تولید انبوه پردازنده‌های اینتل را از سه‌ماهه سوم و چهارم سال آینده میلادی با فناوری 14 نانومتری آغاز نماید. پیش‌بینی می‌شود که پردازنده‌های کامپیوتر شخصی 14 نانومتری اینتل با اسم رمز Rocket Lake در سال 2021 به بازار عرضه شوند. به گفته یکی از مقامات رسمی آشنا با سیاست‌های داخلی اینتل، قرارداد همکاری اینتل با سامسونگ که زمانی فقط در حد یک شایعه دهان به دهان می‌چرخید، اکنون به مراحل نهایی خود رسیده است.

نکته قابل توجه این است که اینتل یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید تراشه را در اختیار داشته و همواره تمایل دارد محصولاتش را به صورت یکپارچه و با کنترل کیفی مخصوص خود تولید نماید. در واقع اکنون اینتل نخستین شرکتی است که تولید پردازنده‌هایی به غیر از رده ارزان قیمت را برون‌سپاری می‌کند.

این تصمیم اینتل از آن جهت است که روند تامین پردازنده‌هایش از نیمه دوم سال میلادی گذشته با کمبود مواجه شد. از سوی دیگر اینتل با تاخیر به سراغ تولید پردازنده‌های 10 نانومتری رفت و باتوجه به مشکلاتی که ایجاد شده اکنون اکثر این پردازنده‌ها باید با فناوری 14 نانومتری به تولید برسند که طبیعتا فشار کاری بسیار سنگینی را بر خط تولید این کمپانی وارد آورده است.

بخش Foundry کمپانی سامسونگ که به طور تخصصی در زمینه تولید تراشه فعالیت می‌کند قصد دارد خود را به TSMC نزدیک کند. در این راستا سامسونگ موفق شده در سال جاری سفارشات متعددی را دریافت کند که تا پیش از این معمولا به TSMC واگذار می‌شدند.

منبع: guru3d

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *